Zupoważnienia Biura Nasiennictwa Leśnego przeprowadziłem w okresie odmaja do listopada 2005 roku 30 urzędowych kontroli w nadleśnictwach naterenie 5 regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych. Dotyczyły onewdrażania ustawy o leśnym materiale rozmnożeniowym i związanych z niąaktów wykonawczych. W trakcie kontroli stwierdzałem często, żeprawidłowa realizacja przepisów stwarza pewne problemy. Wynikają onegłównie z różnej interpretacji poszczególnych zapisów zawartych w tychdokumentach. Spory kłopot sprawia też obowiązujący obieg dokumentacjina różnych etapach produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego i wsferze obrotu tym materiałem. Z trudem przychodzi posługiwanie sięnowym nazewnictwem zawartym w ustawie. Jest to raczej kwestiaprzyzwyczajenia do dawnych nazw, używanych przez lata. Rzeczywiście,trudno przyzwyczaić się, że w ustawie znikają zapisy: "gospodarczy\" czyteż "wyłączony\" drzewostan nasienny, a operuje się pojęciami: "leśnymateriał podstawowy\" oraz kategoriami LMR ze zidentyfikowanego źródłaalbo "wyselekcjonowany\" itp.
Trudnościte - należy mieć nadzieję przejściowe - mają nawet leśnicy najbardziejobeznani z ustawą o leśnym materiale rozmnożeniowym, a więc ci, którzyna co dzień ze względów zawodowych mają do czynienia z zapisamizawartymi w tym dokumencie. Do grupy tej zaliczyć należy wnadleśnictwach: leśniczych szkółkarzy, specjalistów pracujących wbiurze i zajmujących się nasiennictwem i selekcją oraz część kadrykierowniczej. Większość z tych osób przeszła szkolenia prowadzone przezDyrekcję Generalną Lasów Państwowych, Biuro Nasiennictwa Leśnego orazStowarzyszenie Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa; możnastwierdzić, że mimo pewnych trudności prawidłowo realizują oneobowiązki wynikające z ustawy.
Wartotu wspomnieć, że nawet członkowie Krajowej Komisji Nasiennictwa Leśnegoi pracownicy Biura Nasiennictwa Leśnego mają odmienne zdania, jeślichodzi o interpretację zapisów lub brak jest odpowiednich zapisówustawy. Przykładem tego niech będą drzewa zachowawcze, które dziśtrudno jest przypisać do odpowiedniego paragrafu ustawy lub jej aktówwykonawczych.
Drugagrupa to cała rzesza leśników pracujących w terenie. Im interpretacjaprzepisów ustawy nastręcza poważnych trudności. Często przepisy te sąpo prostu mało znane, głównie z powodu rzadszego posługiwania się nimi,a także z braku szkoleń.
Ponieważkażdy leśniczy uczestniczący w procesie racjonalnego gospodarowanialeśnym materiałem podstawowym i dokonujący zbioru leśnego materiałurozmnożeniowego musi mieć należytą wiedzę z zakresu zasad i obowiązkówwynikających z ustawy o leśnym materiale rozmnożeniowym, chciałbym wtej książce przekazać w formie komentarza interpretację przepisówzawartych zarówno w ustawie, jak i aktach wykonawczych. Opracowanieniniejsze kieruję również do prywatnych producentów leśnego materiałurozmnożeniowego zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Dostawców.
Mamnadzieję, że moje długoletnie doświadczenie, a także wiedza zdobytapodczas tworzenia pierwszej wersji ustawy oraz obecna praca w KrajowejKomisji Nasiennictwa Leśnego będą w tym pomocne.