UPODOBANIA FILMOWE DZIECI A. Kulik filmoznawstwo
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Język: polski
OD AUTORA
Oddając do druku niniejszą pracę korzystam z okazji aby złożyć serdeczne podziękowania tym wszystkim, którzy zechcieli przeczytać ją przed drukiem i przekazać mi swe życzliwe uwagi, a zwłaszcza prof. dr Tadeuszowi Tomaszewskiemu, doc. Irenie Schillerowej i reżyserowi Janowi Jacoby.
Szczególne podziękowania należą się psychologom francuskim Biance i Renę Zazzo, którzy nigdy nie odmawiali rad i pomocy w przeprowadzeniu pierwszej serii omówionych tu eksperymentów.
Najgoręcej dziękuję prof. dr Marii Źehrowskiej, która, jak zawsze życzliwa i jak zawsze gotowa do pomocy, okazała mi jej wiele. Jej winienem największą wdzięczność.
Adam Kulik
Tytuł: UNIWERSYTET WARSZAWSKI
UPODOBANIA FILMOWE DZIECI
Autor: Adam Kulik
Wydawnictwo i rok wydania: WYDAWNICTWA UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
1964
720 egz.
Stan: -bdb przytarcia okladki, male zadarcie na dole okladki
Oprawa: miekka
Ilość stron: 256 str.
Format: 17x24 cm
Ilustracje: -----
Spis treści:
str.
Rozdziali
POWSZECHNOŚĆ FILMU - ZNACZENIE BADAŃ NAD UPODOBANIAMI FILMOWYMI DZIECI DLA EFEKTYWNEGO STOSOWANIA FILMU W PRACY WYCHOWAWCZEJ .... - 5
Sztuka dla milionów: film ...... 5
Funkcje filmu - 10
Badania nad odbiorem filmu - 12
Znaczenie badania upodobań filmowych .... - 17
Rozdział II
METODY BADANIA UPODOBAŃ FILMOWYCH DZIECI I
MŁODZIEŻY - 19
Ankieta ............. - 19
Wypracowania - 27
Metody eksperymentalne - 29
Pokaz filmu w połączeniu z ankietą .... - 29
Pokaz filmu powiązany z oceną - 32
Klasyfikacja filmów poprzedzona ich poka
zem - 33
Pokaz filmu połączony z obserwacją swobod
nego zachowania się . - 36
Uwagi ogólne o badaniach eksperymentalnych
opartych o obserwacje swobodnego zachowa
nia się - 51
Testy - 57
Metoda kompleksowa ............. - 59
Rozdział III
UWAGI O BADANIACH WŁASNYCH . - 60
- 254 -
str. Rozdział IV
WARSZAWSKIE BADANIA UPODOBAŃ PIEMOWYCH ME
TODA SZ3REG0WANIA FIIMÓW WBDŁUG STOPNIA W
JAKIM SIE PODOBAŁY - 66
Organizacja II Międzynarodowego Konkursu Filmów dla Dzieci i badań warszawskich .... - 66
Praktyczne i teoretyczne celo badań war
szawskich - 66
Pilmy - bodźce w eksperymencie warszaw
skim ~ 68
Osoby badane - 69
Przebieg konkursu - 70
Materiały badawcze uzyskane w związku z
konkursem - 75
Wybór materiałów i technika ich opracowania - 77
Uwagi o wykorzystanym w pracy niniejszej
materiale konkursu - 77
Technika opracowania materiału statystycz
nego z głosowania konkursowego - 80
Wyniki badań związanych z konkursem .... - f 88
Pomiar trwałości ocen . - 88
Ogólny pomiar różnic w tym co się podoba
różnym grupom dzieci - 98
Stosunek badanych grup dzieci do rodzajów
filmowych - 102
Stosunek badanych grup do tematyki zawie
rającej elementy baśniowe, fantastyczne i
nie zawierające ich - 106
' Prymat tematyki nad elementami formy . . - 108
Analiza porównawcza treści filmów, które
podobały się chłopcom i dziewczętom naj
bardziej - 113
Stosunek chłopców i dziewcząt do filmów o-
partych o dramaturgię wydarzeń i drama
turgię uczuć - 118
Płeó bohatera ulubionych filmów .... - 124
Porównanie wyników badań paryskich i warsza
wskich . - 126
str
Rozdziały
BADANIA SADÓW DZIECI O TYM JAKIE FILMY IM
PODOBAJĄ. - 130
Uiektóre ograniczenia badań warszawskich
i celowość podjęcia nowych „ 130
Uwagi o zastosowanej metodzie badania . . . _ ^34
Osoby badane _
Klasyfikacja i prezentacja tematyki zgło
szonych propozycji filmowych - _
Baśń filmowa - 141
Bajka - 142
Opowieść fantastyczna - 143
Pilmy o charakterze dokumentalnym ... - 145
Filmy rozwijające wątek fabularny o wyda
rzeniach realnych - 147
Stosunek badanych do tematyki fantastycznej - 151
Stosunek badanych do filmów o charakterze do
kumentalnym - 154
Stosunek badanych do filmów rozwijających wą
tek fabularny przedstawiający wydarzenia re
alne - 155
Porównania ogólne - 155
Niektóre zagadnienia szczegółowe . . . . - 157
Stosunek dzieci badanych do spraw warsztatu
filmowego - 163
Rozdział VI
PODSUMOWANIE WYNIKÓW OBU SERII BADAH .... - 166
Niektóre elementy rozwoju upodobań filmo
wych ..... - 166
Malejące upodobania do filmów o tema
tyce fantastycznej, rosnące do filmów
o tematyce tłrealistycznejlł - 166
Rytm przemian ............. - 171
Upodobania do formy filmu dającej po
czucie rzeczywistości ukazywanych ob
razów - 174
- 256 -
Odmienność upodobań filmowych1dziaci róż
nej płci .
Niwelacja z wiekiem różnic w stosunku
chłopców i dziewcząt do filmów zawie
rających elementy fantastyczne i nie
zawierających ich
Różnice w upodobaniach do filmów opar
tych na dramaturgii wydarzeń i drama
turgii uczuć
Podobieństwo i różnice w określeniu wie
ku i płci bohatera filmu lłktóry będzie
się podobał11
Odmienność upodobań filmowych dzieci róż
nych środowisk
Upodobania do filmów dokumentalnych i
fabularnych a środowisko
Zainteresowanie warsztatem filmO7;ym a
środowisko
UWAGA KOŃCOWA
BIBLIOGRAFIA
STRESZCZENIE W JEŻYKU ANGIELSKIM ł m
STRESZCZENIE W JEŻYKU ROSYJSKIM
TABELE ... Z .
str. 176
178
179
181 [zasłonięte] 182 184
186
189 [zasłonięte] 202
209
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.