Witam serdecznie wszystkich posiadaczy samochodów i innych pojazdów silnikowych.
Pragnę Państwu zaoferować, rewelacyjne urządzenie, które niestety nadal nie jest montowane seryjnie w naszych samochodach, a przy montażu opcjonalnym należy za nie słono zapłacić czyli
" KOMPUTER POKŁADOWY"
inaczej "Komputer Paliwa"
Tutaj kupujesz super wypasiona wersję z procesorem atmega32 (wgrane najnowsze oprogramowanie- aktualnie 5.0) i zmontowanym układem dopasowującym i czujnikiem temp, oraz oczywiście wysw. LCD więcej informacji poniżej.
Oferowane przeze mnie urządzenie jest naprawdę rewelacyjnym dodatkiem do każdego samochodu i o posiadaniu takowego gadżetu marzy chyba każdy tuningowiec.
Mój komputerek jest jest urządzeniem mikroprocesorowym opartym na sprzedawanej przeze mnie "płytce testowej ATMEGA8 v.2", dzięki technice mikroprocesorowej można było uzyskać wiele przydatnych funkcji, które umilają jazdę, czynią ją bardziej bezpieczną, jak i pozwalają zaoszczędzić jakże dziś cenne paliwo.
Poniżej pokrótce opiszę funkcje programu:
Po włączeniu komputera pojawia się ekran powitalny:
Rysunek poniżej:
Ekran powitalny możemy oczywiście dowolnie modyfikować, czyli spod odpowiedniego menu możemy ustawić co chcemy aby się na wyświetlało przy starcie. Do wykorzystania mamy 2 linijki po 16 znaków.
Istnieje możliwość pominięcia tego ekranu, ale opisze to niżej.
Jeśli w czasie jego trwania będziemy trzymać klawisze + i – to przejdziemy do procedury ponownej konfiguracji.
Jeśli podczas ekranu powitalnego będziemy trzymali klawisz OK. to po chwili będziemy mogli odczytać stałą wtrysku INJ oraz stałą drogi VSS. Można je zapiać na kartce a potem ustawić ręcznie jednak jest to możliwe dopiero w wersji od 3.0 Co umożliwia pominięcie procedury konfiguracji.
W przypadku pierwszego uruchomienia komputerka układ automatycznie przejdzie do procedury automatycznej kalibracji. Jeśli znamy już stałą wtrysku i drogi, możemy wybrać konfigurację ręczną- aby ją uruchomić podczas startu trzymamy wszystkie trzy klawisze wciśnięte (dotyczy wersji od 5.0).
Poniżej opisane ekrany są dostępne po wykonaniu kalibracji ręcznej bądź automatycznej, kiedy układ jest już gotowy do poprawnej pracy.
Jeśli nic nie będziemy dotykać na ekranie pokaże się napis: „wymiana oleju za:
Rysunek poniżej:
Jest to dystans jaki pozostał nam do kolejnej wymiany oleju. Jeśli do wymiany oleju zostało mniej niż 50 KM na 10 sekund załącza się alarm mruga wyświetlacz i informuje o konieczności wymiany oleju.
Istnieje możliwość pominięcia tego ekranu, ale opisze to niżej.
Po tym komputer przechodzi do normalnej pracy.
Na wyświetlaczu wyświetlana jest aktualna temperatura zewnętrzna (chyba że czujnik mam gdzie indziej)- prawy dolny róg.
UWAGA!! Na forum jest już do pobranie najnowsza wersja 5.11, która obsługuje 2 czujniki temperatury- wiecej doczytasz na forum!
W lewym górnym rogu wyświetlana jest ilość paliwa jakom spala nasz silnik w danej chwili. Czasem są tam wyświetlane spore wartości jednak nie należy się tym przejmować bo to zużycie chwilowe. Wskazanie zużycia chwilowego w l/h jest podczas prędkości poniżej 20 km/h, przy wyższych prędkościach układ wyświetla spalanie w l/100km.
W lewym dolnym rogu wyświetlana jest prędkość pojazdu.
Rysunek poniżej:
Po przejechaniu pierwszego kilometra układ na tym ekranie wyświetla zużycie średnie w l/100Km !!
Podczas normalnej pracy możemy trzymając klawisz + lub – zmieniać menu. Klawisze należy trzymać przez najmniej 1 sekundę (zabezpieczenie przez nieumyślnym przyciśnięciem.
Po pierwszym przyciśnięciu + przechodzimy do ekranu na którym w górnej linijce wyświetlany jest dystans przejechanych kilometrów od czasu ostatniego tankowania, oczywiście jest on kasowany spod odpowiedniego menu.. Dolna linijka jest jak w menu głównym.
Rysunek poniżej:
Po kolejnym przyciśnięciu na wyświetlaczu w górnej linijce będzie wyświetlana prędkość maksymalna z jaka poruszał się pojazd. Prędkość jest automatycznie aktualizowana po przekroczeniu poprzedniej. Prędkości maksymalnej nie możemy skasować może ją skasować tylko całkowite odłączenie zasilania. Dolna linijka ja w menu głównym
Rysunek poniżej:
Kolejne przyciśniecie + na wyświetlaczu pokazuje się menu ustawiania inspekcji oleju. Aby
wejść w ustawiania inspekcji oleju należy przycisnąć OK.
Rysunek poniżej:
Po wybraniu OK. na wyświetlaczu pojawia się przebieg który ustawiamy klawiszami + i -.
Rysunek poniżej:
Po ustawieniu przyciskamy OK.
Po wybraniu OK. komputer przechodzi do menu głównego.
Po kolejny przyciśnięciu + przechodzimy do zakładki kasowania licznika kilometrów dziennych (od ostatniego tankowania).
Rysunek poniżej:
Aby skasować przyciskamy OK. i kilometry są kasowane a program przechodzi do menu głównego.
Po kolejny przyciśnięciu + przechodzimy do ekranu który wyświetla nam wartość przyspieszenia jaki uzyskał nasz samochód na dystansie 1/4 mili.
Po kolejny przyciśnięciu + przechodzimy do ekranu spod którego możemy wejść do podprogramu pomiaru przyspieszenia
Kiedy dokonamy wybory poprzez naciśnięcie klawisza OK komputerek poprosi nas o zatrzymanie samochodu, a następnie jak już się zatrzymamy poinformuje nas abyśmy ruszali.
Po tym komputer czeka aż ruszymy, kiedy pojazd ruszy z miejsca układ zaczyna zliczanie czasu potrzebnego na pokonanie 1/4 mili
Po przejechaniu tego dystansu układ wyświetli ekran podsumowujący
Oczywiście komputerek zapamiętuję najlepszy uzyskany wynik.
Po kolejny przyciśnięciu + przechodzimy do ekrany spod którego możemy ustawić powitanie
Po kwiknięciu OK, możemy wybierać dowolne znaki, poprzez naciskanie klawiszy (+) oraz (-), zatwierdzenie znaku (OK) i tak aż do wyczerpania wszystkich 32 znaków. Pozycja kursora jest wskazywana kreseczką u dołu linijki.
Kolejne naciśnięcie menu (+) powoduje przejście do ekranu na którym jest jednocześnie wyświetlane zużycie paliwa średnie (lewy górny róg), jak i zużycie chwilowe (lewy dolny), oraz oczywiście temperatura. Zużycie średnie jest kasowane wraz ze skasowaniem licznika dziennego, a normalnie jest ono zapamiętywane nawet po wyłączeniu silnika, dzięki czemu możemy obserwować ile nasz samochód spala na całym odcinku drogi.
Po kolejny przyciśnięciu + przechodzimy do ekranu na którym jest wyświetlane zużycie paliwa średnie dzienne! Oraz przebieg dzienny. Wartości te są kasowane po wyłączeniu silnika, pozwala to obserwować jakie mam zużycie paliwa od momentu ruszenia i ewentualnie porównać je z całkowitym średnim zużyciem.
Przy kolejnym naciśnięciu klawisza przechodzimy do ekranu informacyjnego, na którym możemy odczytać po kolei
ile spaliliśmy paliwa od ostatniego tankowania (skasowania licznika dziennego)
Po 2 sekundach automatycznie wyświetlona zostanie informacja o ilości paliwa pozostałego w zbiorniku paliwa
A następnie po kolejnych 2 sekundach- wyświetli się szacowana ilość kilometrów na które wystarczy nam paliwa pozostałego w zbiorniku.
Po kolejny przyciśnięciu + przechodzimy do menu konfiguracyjnego- wejście poprzez wciśnięcie (OK). Dzięki niemu możemy skonfigurować nasz komputerek do własnych potrzeb a mianowicie:
możemy ustawić czy chcemy aby nam się wyświetlała informacja o inspekcji oleju podczas startu komputerka
Zmiana każdorazowo następuje poprzez naciskanie (+) i (-) a zatwierdzenie (OK). Jeśli tutaj ustawimy na "NIE" to przy starcie komputerka komunikat o inspekcji oleju nie będzie wyświetlany, jednocześnie wyłączone zostanie menu spod którego można ustawić inspekcje oleju!
Kolejny to sprawdzanie włączonych świateł.
Jeśli ustawimy na "TAK" układ będzie nas informował o nie włączonych i nie wyłączonych światłach. Układ testuje światła po przekroczeniu prędkości 10km/h, w celu pominięcia niepotrzebnej sygnalizacji podczas na przykład ruszania w garażu.
Tak więc jeśli mamy ustawione na tak układ wyświetli odpowiedni komunikat
w przypadku kiedy ruszymy bez włączonych świateł, informacja na LCD jest jednocześnie sygnalizowana piszczeniem buzerka wraz z mruganiem podświetlania wyświetlacza. Układ będzie sygnalizował aż do momentu załączenia świateł.
Po wyłączeniu silnika układ sprawdza czy zgasiłeś również światła, jeśli ś one nadal zapalone to pojawia nieodpowiedni komunikat:
Komunikat jest wyświetlany aż do momentu zgaszenia świateł, albo ponownego uruchomienia silnika.
Kolejna konfiguracja to możliwość wyłączenia powitania:
Następnie możliwość odłączenia podświetlenia wyświetlacza LCD.
Ponadto układ ma bardzo przydatne funkcję pomijania mniej potrzebnych ekranów podczas jazdy. Tak wiec po przekroczeniu 20 km/h wyświetlane są tylko menu w których zawarte są istotne informacje na temat spalania. Między innymi pomijane jest: menu konfiguracyjne, wyświetlanie przyspieszenia, pomiar przyspieszenia, ustawianie inspekcji oleju, ustawianie powitania.
Wszystkie menu potem się powtarzają, można oczywiście przyciskać klawisz – i wtedy wybór jest w odwrotnej kolejności.
Opisane powyżej menu dotyczą komputerka pokładowego w wersji oprogramowania 4.6 bądź wyższej. Wersja ta jest dostępna wraz z procesorem atmega32. W przypadku zakupu komputerka z procesorem ATMEGA8 otrzymujesz wersję oprogramowania 1.0, a po dokupieniu procesora ATMEGA168 wersja oprogramowania 4.3. Wszystkie wersje są szczegółowo opisane na forum (link do forum na stronce "o mnie" w dziale download, można tam szczegółowo poczytać o zmianach dokonywanych w poszczególnych wersjach)
Gdzie można zamontować to cudo ?
Układ można zamontować w każdym samochodzie benzynowym z elektronicznym wtryskiem paliwa. Niezależnie czy jest to wtrysk jedno czy tez wielopunktowy, jak również niezależnie od ilości cylindrów. Układ działa oczywiście w silnikach zasilanych gazem!! niezależnie od rodzaju instalacji gazowej!
Komputerek można zamontować również do niektórych silników DIESLA- szczegóły na forum.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na forum.
Jak wygląda montaż elektryczny ?
Szczegółowy opis montażu znajduje się w dziale download na forum poświeconym mojej płytce pod adresem:
www.nestor-electronic.pl/forum
jak również, otrzymasz je w komplecie wraz z zakupionym komputerkiem, teraz przez zakupem możesz zaznajomić się z instrukcją.
Jak wygląda montaż mechaniczny?
Montaż mechaniczny zależy od umiejętności manualnych instalującego. Jako, że otrzymujesz układ bez obudowy możesz go zamontować w dowolnym miejscu Twojego pojazdu. Dla zainteresowanych dodam iż kilka ciekawych pomysłów zamontowania komputerka znajduje się szczegółowo opisanych na forum.
Co dostaję w komplecie ?
W komplecie otrzymujesz gotowy, zmontowany i uruchomiony układ, bez obudowy (tak jak to widać na zdjęciu poniżej), czyli płytka testowa atmnega8 wersja2 (mini) + procesor atmega32+ wyświetlacz LCD z podświetleniem zielonym (możesz oczywiście zastosować inny wyświetalacz - więcej szczegółów na forum) + zmontowany układ dopasowujący+ czujnika temperatury oraz dodatkowe przyciski + płyta CD z instrukcją obsługi, montażu, oraz z całą masą programów mogących pracować na tej płytce.
Rozmiar samej płytki to 7x6 centymetrów, a więc jest naprawdę niewielka w porównaniu z poprzednią wersją.
A jak by tego było mało, płytka testowa może oczywiście pracować jako wiele innych urządzeń (patrz opis aukcji płytka testowa atmega8 wersja2).
Opisywane na wspomnianej aukcji oprogramowanie jak i wszystkie materiały oczywiście dostaniesz w komplecie !
Jeśli masz jakieś nasuwające się pytania na których odpowiedzi nie ma w opisie zapraszam na forum do działu "najczęściej zadawane pytania", tam znajdziesz odpowiedzi na pytania użytkowników oraz kupujących- zapraszam.
Na komputerek oczywiście udzielamy 12 miesięcy gwarancji
a na życzenie kupującego wystawiamy rachunki !
gwarancji nie podlega procesor ze względu na możliwość uszkodzenia -nawet programowo, bądź podczas przepięcia!
-
Gorąco polecam i zapraszam do zakupu !!
-
Uwaga: Nie odpowiadam za szkody wyrządzone podczas używania płytki testowej ani oprogramowania które napisałem, traktuje je jako pomoc w nauce programowania i zrozumieniu funkcjonowania pewnych urządzeń, a sama płytka nie jest samodzielnym urządzeniem i jest ona wysyłana do klienta w formie zestawu do sam. montażu (należy włożyć procesor w podstawkę, oraz podłączyć złącze wyświetlacza- polega to na wsunięciu wtyczki w złączkę, pozostałe elementy są wlutowane, aby uruchomić płytkę nie potrzebujesz lutownicy !) -sam decydujesz do jakich celów płytkę wykorzystasz. Ponadto informuję, iż samodzielne zmiany, lub przeróbki instalacji elektrycznej samochodu , powoduje utratę jego gwarancji !