Układy wtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej. Budowa, sprawdzanie, diagnostyka Hubertus Gunther - ISBN:978-83-[zasłonięte]-1757-3
- liczba stron: 160
- okładka: miękka
- wydawnictwo: WKŁ (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności)
- Rok wydania: 2010
Opis poradnika
Praktyczny poradnik fachowy zawierający opis budowy, sprawdzania i diagnostyki sterowanych elektronicznie zasobnikowych układów wtryskowych Common Rail, powszechnie stosowanych obecnie w silnikach wysokoprężnych samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Opisano sposoby sprawdzania nie wymagające posiadania specjalnych urządzeń diagnostycznych poszczególnych producentów samochodów. Bardzo cenny materiał ilustracyjny obejmuje zarejestrowane w rzeczywistych warunkach przebiegi sygnałów poszczególnych elementów układów Common Rail czołowych producentów (Bosch, Delphi, Siemens, Denso) wraz z ich interpretacją oraz wytycznymi dotyczącymi diagnostyki i naprawy. W dodatku do książki uwzględniono diagnostykę układów wtryskowych silników wysokoprężnych firmy Volkswagen wyposażonych w pompowtryskiwacze.
Odbiorcy książki: inżynierowie i technicy o specjalności samochodowej, pracownicy warsztatów i stacji obsługi samochodów, studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie średnich szkół technicznych o profilu samochodowym oraz użytkownicy samochodów napędzanych silnikami wysokoprężnymi wyposażonymi w zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail.
Spis treści
Wstęp 7
1. Budowa układów wtryskowych Common Rail 11
1.1. Wytwarzanie wysokiego ciśnienia 11
1.2. Regulacja wysokiego ciśnienia 12
1.3. Zasobnik paliwa wysokiego ciśnienia 17
1.4. Wtryskiwacze 19
1.5. Kompensacja tolerancji wykonawczych w układach wtryskowych Common Rail 23
1.6. Kalibracja dawki zerowej 24
1.7. Regulacja równomierności biegu jałowego 26
1.8. Adaptacja średniej wartości dawki wtrysku 27
2. Wykrywanie usterek w układach wtryskowych Common Rail 31
2.1. Wprowadzenie 31
2.2. Samodiagnostyka 31
2.2.1. Diagnostyka pokładowa OBD czy tester producenta? 33
2.2.2. Pamięć diagnostyczna 34
2.2.3. Wykaz parametrów bieżących 36
2.2.4. Test nastawników 38
2.2.5. Dopasowanie nowych części 38
2.3. Samodzielne wykrywanie usterek 39
2.3.1. Pomiar ciśnienia paliwa w celu sprawdzenia pompy wysokiego ciśnienia 40
2.3.2. Sprawdzanie hydrauliczne wtryskiwaczy 49
2.3.3. Pomiar wydatku przelewu 50
2.3.4. Pomiar ciśnienia sprężania 57
2.3.5. Sprawdzanie ważniejszych czujników i nastawników za pomocą multimetru oraz oscyloskopu 58
2.3.5.1. Przyrządy pomiarowe 59
2.3.5.2. Sprawdzanie czujników 64
2.3.5.3. Czujniki układu wtryskowego Common Rail 69
2.3.5.4. Sprawdzanie nastawników 84
2.3.5.5. Pomiary parametrów obwodu świec żarowych 97
2.4. Schematy wykrywania usterek 100
3. Regulacja ilości powietrza w silniku wysokoprężnym 103
3.1. Recyrkulacja spalin 103
3.2. Sterowanie przepustnic zawirowania 109
3.3. Regulacja ciśnienia doładowania 111
3.4. Podwójne turbodoładowanie (układ twinturbo) 119
3.5. Pomiar zadymienia spalin 124
3.6. Schematy wykrywania usterek 127
4. Pojazdy wyposażone w filtr cząstek stałych 129
4.1. Budowa układów wylotowych z filtrem cząstek stałych 129
4.2. Regeneracja filtrów cząstek stałych 130
4.3. Obsługa filtrów cząstek stałych 133
Dodatek
Układ wtryskowy z pompowtryskiwaczami 141
D.1. Budowa układu wtryskowego z pompowtryskiwaczami 142
D.2. Wykrywanie usterek w układzie wtryskowym z pompowtryskiwaczami 144
D.2.1. Sprawdzanie obwodu hydraulicznego pompowtryskiwaczy 148
D.2.2. Sprawdzanie obwodu elektrycznego pompowtryskiwaczy 151
D.3. Montaż pompowtryskiwaczy 153
Skorowidz 157