|
Wydawnictwo - OWPR Rok - 1999 Stron - 387 Oprawa - KARTONOWA Format - B5 STAN - NOWA Oddawana do rąk czytelnika monografia dotyczy problematyki układów sterowania obiektów latających, wypełniając od lat istniejącą lukę w krajowym piśmiennictwie poświęconym tej tematyce. Chęć syntetycznego ujęcia bogatego materiału ograniczyła jego treść do układów sterowania samolotem ze szczególnym uwzględnieniem sposobów doboru ich struktury i parametrów. Konsekwencją tego ukierunkowania są poszczególne podrozdziały pracy, których treść odpowiada stosowanej metodyce projektowania układów sterowania samolotem. Rozdział 2 zawiera syntetyczną analizę równań ruchu z potrzebnymi do projektowania układów funkcjami przejścia samolotu i uwagi o metodach identyfikacji parametrów modeli matematycznych obiektów latających. Niezbędne informacje o wymaganiach projektowanych układów sterowania wynikające z przepisów o budowie samolotów oraz właściwościach atmosfery podano w rozdziałach 3 i 4. Zgodnie z przeznaczeniem pracy najwięcej uwagi poświęcono problematyce struktur układów sterowania samolotem i projektowania ich algorytmów. Wychodząc od podstawowych układów -sterowania kątem pochylenia i kątem przechylenia - przedstawiono struktury układów sterowania wysokością i prędkością lotu, układy sterowania kursem, możliwości stabilizacji kursu na trasach przelotowych oraz uwagi o sprzężeniach skrośnych między ruchem podłużnym i bocznym. Projektowanie algorytmów tych układów zrealizowano wykorzystując metodę charakterystyk logarytmicznych i linii pierwiastkowych oraz zgodnie z najnowszymi tendencjami w tej dziedzinie - narzędzia informatyki, szczególnie system MATLAB i SIMULINK. Materiał ten, zawarty w rozdziałach 5 i 6, uzupełniają rozdziały 7 i 8 poświęcone układom automatycznego lądowania oraz aktywnego sterowania siłą nośną samolotu, a także rozdział 9 sygnalizujący możliwości zastosowania najnowszych wyników teorii sterowania i informatyki. Dotyczy to przede wszystkim problematyki optymalizacji przy przelotach na długich trasach i optymalizacji pracy układów adaptacyjnych, układów krzepkich oraz układów rozmytych. Jako dodatki opracowanie zawiera skrócony kurs rachunku macierzowego, linii pierwiastkowych i charakterystyk logarytmicznych umożliwiający zrozumienie niektórych zamieszczonych wywodów. Monografia jest przeznaczona dla szerokiego kręgu specjalistów zajmujących się projektowaniem układów sterowania samolotem, specjalistów eksploatujących te urządzenia oraz pracowników nauki. Powinna im ułatwić pracę w tej dziedzinie wiedzy i umożliwić szybkie opanowanie techniki sterowania przez młodych pracowników nauki oraz studentów specjalności lotniczych.
|