Robert Krzysztofik
UKŁAD LOKALIZACYJNY MIAST
TYPU SYSTEM — SIECI
NA OBSZARZE POLSKI
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego — Katowice 2009
Stron 136, ryc., tab., przypisy, aneks, miękka oprawa foliowana, format ok. 24 cm x 17 cm
Niski nakład !!!
Z notatki wydawniczej :
W pracy nie przestrzega się wszystkich rygorów studium geograficznego, zwłaszcza jeśli chodzi o aspekt metodologiczny. Dla badanego okresu brak pełnej bazy danych źródłowych (tzw. pierwotnych), w wielu kwestiach zatem możliwe jest jedynie odtworzenie rzeczywistości. Autor niniejszego opracowania jest geografem historycznym wywodzącym się ze środowiska geograficznego, prezentuje więc ujęcie teoretyczno-empiryczne analizowanego zagadnienia. Omawiany model stosunkowo rzadko pojawia się w krajowych publikacjach historycznych, a jeszcze mniej znany jest w środowisku geograficznym. Rolą autora w tym względzie było przybliżenie zastosowanej koncepcji i próba jej oceny. Chodziło bowiem o to, by problemy badawcze, a także pewne nieścisłości terminologiczne nie utrudniły próby przybliżenia i zastosowania jednej z bardziej interesujących koncepcji wyjaśniania procesów urbanizacji – modelu układu lokalizacyjnego miast typu system – sieci P. Hohenberga i L.H. Lees.
O AUTORZE :
Robert Krzysztofik, dr, adiunkt w Katedrze Geografii Ekonomicznej Uniwersytetu Śląskiego (Zakład Gospodarki Przestrzennej). Zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach dotyczących: genezy, rozwoju i funkcjonowania miast oraz systemów miast. Problematykę tą rozwiązuje z punktu widzenia: geografii miast, geografii ekonomicznej, geografii historycznej i gospodarki przestrzennej. Autor lub współautor 10 książek monograficznych, 1 przewodnika do ćwiczeń, redaktor 1 książki oraz autor lub współautor kilkudziesięciu artykułów naukowych poświęconych problematyce miejskiej, w tym także w języku angielskim. W latach 2009–2012 był w Uniwersytecie Śląskim kierownikiem międzynarodowego Projektu SHRINK SMART, poświęconemu procesowi kurczenia się miast.
WPROWADZENIE [obszerne fragmenty]
Rozwój współczesnych systemów osadniczych w Europie i w Polsce przechodzi największe w swej historii zmiany. Dynamika procesów urbanizacyjnych, globalizacja gospodarki, postęp społeczny sprawiają, że miasta, a w zasadzie ich sieci, stają się głównymi arenami przeobrażeń kontynentu europejskiego. Specyfika zmian życia społeczno-ekonomicznego zarówno w Europie, jak i na świecie coraz częściej jest sprowadzana do zjawiska usieciowienia (por. m.in.: Batten, 1995; Stryjakiewicz, 2001; Global Networks..., 2002; Taylor, 2003). Pod tym pojęciem rozumie się zwykle zdefiniowane zbiory miast cechujące się widoczną samoorganizacją opartą na współpracy ekonomiczno-społecznej oraz wynikających z niej konkretnych układach powiązań. Specyfiką układów miast sieciowych jest ich transgraniczny, a najczęściej transkontynentalny charakter. Postęp społeczno-ekonomiczny ostatnich dwóch stuleci sprawił, że mówiąc o współczesnym układzie osadniczym (tu: miejskim), traktuje się go de facto jako swoisty układ sieci — układ o różnym stopniu powiązania, skomplikowanych systemach połączeń; cechujący się bardzo wyraźnym nakładaniem się na siebie. Rzeczywistość gospodarczo-polityczna przełomu tysiącleci w Europie i w większości krajów świata nie pozwala wręcz na izolację przestrzenną pojedynczego miasta. Miasta funkcjonują w sieciach, których granice są wyznaczane wielkością ośrodków znajdujących się w układzie, specyfiką bazy ekonomicznej, specyfiką kulturową czy podobieństwem lub bliskością geograficzną. Usieciowienie miast — również w wymiarze transgranicznym — nie jest jednak zjawiskiem nowym. Na kwestie te zwracano uwagę w badaniach nad dziejami miast od wielu lat. Dotyczy to zarówno badań historyczno-osadniczych (m.in. Hohenberg, Lees, 1985; Greif, 2006), jak i geograficzno-osadniczych (m.in. Komorowski, 2005). Wielość ujęć w obu dziedzinach można sprowadzić do wspólnego wniosku: usieciowienie miast jest zjawiskiem trwałym i stale towarzyszącym rozwojowi kultur miejskich. Zauważalne różnice odnoszą się jedynie do skali zjawiska oraz zmieniających się podstaw współpracy.
W naukach historycznych szczególnie podkreśla się rolę sieci miejskich jako płaszczyzn rozwojowych poszczególnych okresów historycznych. Ich trwałość, chociaż poddawana różnym korektom, stanowi w tym ujęciu tło współczesnych układów osadniczych, zwłaszcza tych, które mają dziś największe znaczenie.
W naukach geograficznych sieci miast najchętniej są badane w tych przypadkach, w których układ taki wyraźnie wyodrębnia się ogromem skali lub charakterystycznym elementem geograficznym. Na tej fali powstało m.in. pojęcie miast globalnych czy miast sieciowych. Niestety, nieczęsto podkreśla się w nich, że zjawiska te można obserwować także w ujęciu retrospektywnym. Miasto światowe według koncepcji S. Sassen (2001) w zasadzie jest tożsame tzw. miastu — światu, którego specyfikę dla okresu feudalnego już wcześniej obrazowo naszkicował F. Braudel (1992 a, 1992 b).
Najczytelniejszą próbą pogodzenia stanowisk geografów i historyków co do usieciowienia miast była niewątpliwie praca L.H. Lees i P. Hohenberga (1985, 1995) o umiastowieniu Europy. Zagadnienie sieciowości autorzy pracy wkomponowali w opis procesu urbanizacji, potraktowanego w kategoriach ciągłości — od okresu feudalnego aż po XX wiek. Istotność tej próby z punktu widzenia wyjaśnień specyfiki rozwoju sieci miast polega zwłaszcza na zestawieniu dwóch różnych koncepcji: teorii ośrodków centralnych i modelu system — sieci (networksystem). W przywoływanej wcześniej pracy szczególne znaczenie miało wprowadzenie modelu wyjaśniającego rozwój miast sieciowych w przeszłości. Jakkolwiek wyjaśnienie tej kwestii odnajdujemy także w innych, zwłaszcza późniejszych pracach o historycznym usieciowieniu miast (Spufford, 2003; Taylor, 2004), to dopiero w tej książce eksplikację oparto na w miarę rozbudowanym modelu.
Model typu system — sieci został przedstawiony szczegółowo w pierwszej części niniejszego opracowania jako tło dla próby omówienia specyfiki rozwoju sieci miast na części obszaru współczesnej Polski w okresie wczesnonowożytnym. Celem nadrzędnym wykorzystania tego modelu zaś była próba odpowiedzi na pytanie — o ile model przedstawiony przez P. Hohenberga i L.H. Lees potwierdza się dla ziem polskich? Opracowanie to z uwagi na geograficzno-historyczny charakter w wielu kwestiach odbiega od „klasycznych" ujęć sieci miejskich prezentowanych w naukach historycznych — tak w literaturze zagranicznej [...] jak i krajowej [...]
Opracowanie niniejsze nie zachowuje wszystkich rygorów studium geograficznego, zwłaszcza w kwestii ścisłego trzymania się aspektów metodologicznych. W przeciwieństwie do badań nad współczesną przestrzenią obszaru Polski brak bowiem dla badanego okresu pełnej bazy danych źródłowych (tzw. pierwotnych). Uniemożliwia to używanie stwierdzeń kategorycznych. W wielu kwestiach zatem możliwe jest jedynie odtworzenie rzeczywistości. Wpływa to z kolei na wiarygodność otrzymanych wyników, która w porównaniu z opracowaniami odnoszącymi się do współczesności czy nawet okresu industrialnego jest niższa.
W pracy starano się zachować poprawność metodologiczną i terminologiczną opracowaną w sferze badań geografii miast oraz geografii historycznej (por. m.in.: Buczek, 1958; Carter, 1987; Dobrowolska, 1953; Dylik, 1971; Dziewoński, 1967; Jerczyński, 1977; Hładyłowicz, 1932; Krzysztofik, 2003, Lalik, 1975; Janiszewski, 1991; Jelonek, 1963; Kiełczewska-Zaleska, 1977; Koter,1994; Kulesza, 2001; Liszewski, Maik, 2000; Maik, 1992; Rutkowska-Płachcińska, 1966). Jest to problem o tyle istotny, że pozwala ominąć wiele nieporozumień w definiowaniu lub uogólnianiu tych samych zjawisk i procesów, rozważanych jednak z odmiennych punktów widzenia. Przykład zastosowania m.in. koncepcji ośrodków centralnych prezentowany w dalszej części pracy jest tu dość wymowny.
Drugą niezwykle ważną kwestią było nawiązanie do niektórych prac historycznych (m.in.: Bieniarzówna, 1963; Grochulska, 1973; Kiryk, 1991; Korgul, 1991; Małecki, 1968; Mączak, 1968; Ochmański, 1958; Opas, 1970, 1971; Szczygieł, 2002; Wiesiołowski, 1985; Wyrobisz, 1967, 1974, 1976 a, 1976 b, 1987; Zajączkowski, 1966), w których zwrócono uwagę na różne aspekty gospodarcze i gospodarczo-społeczne związane z wczesno- nowożytnymi uwarunkowaniami funkcjonowania miast i ich bazy ekonomicznej. Wiele zagadnień obejmujących tę problematykę podjęto także w licznych monografiach miast i regionów. Najważniejsze z nich zestawiono w Bibliografii.
Praca o koncepcji rozwoju miast w ramach układu lokalizacyjnego typu system — sieci była trudna w realizacji z kilku powodów. Po pierwsze, jest to praca pisana przez geografa historycznego wywodzącego się ze środowiska geograficznego. Stosowanie różnych warsztatów badawczych geografów historycznych wywodzących się z obu środowisk niesie ze sobą pewne konsekwencje, które przejawiają się przede wszystkim w sposobie spojrzenia na podobne zagadnienie. W niniejszej publikacji jest to więc raczej ujęcie teoretyczno-empiryczne. Po drugie, jest to model stosunkowo rzadko pojawiający się w krajowych publikacjach historycznych. Jeszcze mniej znany jest w środowisku geograficznym i to pomimo faktu, że został zaprezentowany jako alternatywa koncepcji ośrodków centralnych — jednej z kilku najważniejszych i bardzo często wykorzystywanej w geografii osadnictwa. Rolą autora było więc przybliżenie koncepcji — i próba jej oceny. W tej drugiej kwestii nawiązano także do istniejących recenzji.
Kolejny problem stanowiło oparcie się z jednej strony na wtórnym materiale źródłowym, z drugiej zaś — pojawiające się braki źródłowe. Jak już wcześniej zasygnalizowano, w wielu przypadkach rzeczywistość musiała być odtworzona na podstawie takich elementów, jak: podobieństwo funkcjonalne, geograficzno-lokalizacyjne, działające siły i mechanizmy miastotwórcze, dostępne dane cząstkowe i inne.
W pracy starano się jednak, by ogół istniejących utrudnień badawczych, a także pewne nieścisłości terminologiczne nie stanęły na drodze próbie przybliżenia i wykorzystania jednej z bardziej interesujących koncepcji wyjaśniania procesów urbanizacji —- modelu układu lokalizacyjnego miast typu system — sieci P. Hohenberga i L.H. Lees. Wspomnieć w tym miejscu należy, że dyskusyjne jest nawet polskie tłumaczenie określenia network system jako tytułowy system — sieci. Proponowane tłumaczenie tego terminu w odniesieniu do geograficznych definicji sieci miejskiej i systemu miejskiego może budzić wiele wątpliwości. Zdecydowano się go użyć z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, dyskusyjne są także inne określenia: system — sieć, system sieciowy, system powiązań czy sieć systemów. Drugą kwestią jest nawiązanie do pionierskiego artykułu A. Wyrobisza (1989), w którym autor zasygnalizował podstawowe założenia rozważanej koncepcji oraz postulował potrzebę dalszych jej badań i wykorzystania.
Niniejsza książka jest próbą wyjścia naprzeciw tym postulatom. W zasadzie jest to pierwsze, empiryczne ujęcie omawianego modelu w odniesieniu do ziem polskich. Ideą książki było w tym kontekście wskazać zależności rozwoju wczesnonowożytnej sieci miejskiej w dorzeczu Wisły z różnorodnymi uwarunkowaniami: geograficznymi (m.in. położenie i lokalizacja dróg wodnych, miast czy państw), ekonomicznymi (m.in. problem pańszczyzny, popytu i podaży produkcji rolniczej), społecznymi (m.in. rola szlachty i magnaterii, urbanizacja wsi), czy prawno-własnościowymi.
Wszystkie te problemy doczekały się wielu znaczących opracowań. Uwaga ta dotyczy szczególnie różnych, szczególnie ekonomicznych, aspektów tzw. handlu wiślanego. Celem była zatem próba znalezienia zależności między działającymi procesami i zjawiskami gospodarczymi oraz społecznymi a modelem formowania się ówczesnej sieci miejskiej. Zestawienie obu problemów wykazało znaczące korelacje i sprzężenia, szczególnie jeśli chodzi o kwestię —- charakterystycznego dla tego okresu — układu lokalizacyjnego miast.
Podjętego tematu nie wyczerpano, ale wskazana jest niewątpliwie dalsza krytyka modelu i jego rozwinięcia zarówno teoretyczna, jak i empiryczna. Rozwinięcie tych kwestii byłoby niezmiernie istotne z punktu widzenia pogłębienia wiedzy na temat sieciowych modeli urbanizacji, tym bardziej że w wielu punktach mają one swe analogie do uwarunkowań współczesnych.
TREŚĆ :
Wprowadzenie
Teoria i jej odniesienia w literaturze
System — sieci a teoria miejsc centralnych Kwestia przedpola i zaplecza Dynamika układów Odniesienia i nawiązania do koncepcji
Układ lokalizacyjny miast typu system — sieci na ziemiach polskich w okresie wczesnonowożytnym
Ramy czasoprzestrzenne Przed powstaniem układu. Okres inicjacji układu Polifunkcyjne tło i mechanizmy społeczno-ekonomiczne układu — Kwestia pańszczyzny — Szlachta i magnateria a relacje miasto — wieś — Kwestia urbanizacji wsi — Kwestia własności ziemskiej i jej zróżnicowań — Kwestia transportu — Popyt i podaż a rdzenie i peryferia — Kwestia polityki miejskiej i zróżnicowań kulturowych Typologia miast układu lokalizacyjnego
Typologia funkcjonalna układu lokalizacyjnego miast typu system — sieci na ziemiach Polski — Miasta — ośrodki rejonu produkcji rolnej (leśnej) —— Siemiatycze —— Narew —— Ostrołęka — Miasta — porty rzeczne zaplecza produkcji rolniczej oraz strefy przedpola —— Sieniawa —— Warszawa — Ośrodki nieportowe o funkcjach pomocniczych transportu —— Oleszyce —— Skierniewice —— Stanisławów — Miasta — porty morsko-śródlądowe, dominujące ośrodki regionalne przedpola —— Gdańsk Typologia przestrzenno-rozwojowa układu lokalizacyjnego miast typu system — sieci na ziemiach Polski — Strefa przedpola (foreland) — Strefa zaplecza (hinterland) — Zespół typologiczny — C [...] i NC [...] — Zespół typologiczny — N [...] — Zespół typologiczny — WF
Zakończenie
Aneks [Lokacje miejskie na obszarze strefy hinterlandu w latach 1450—1800 w układzie tabeli i kolumn]
Bibliografia
Summary Zusammenfassung
KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH !
ZAPRASZAMY DO PRZEJRZENIA PEŁNEJ OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS !!!
W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.
|