Kolejna część słynnego cyklu UFO, który, po upadku Microprose niezmordowanie kontynuuje czeski zespół ALTAR Games we współpracy z wydawcą Cenega Publishing. Podobnie jak poprzednio, jest to mix taktycznej gry akcji z globalną strategią, w którym użytkownik sprawuje pieczę nad funkcjonowaniem i rozwojem sieci baz oraz dowodzi w boju grupą elitarnych żołnierzy.
Akcja gry toczy się niedługo po wydarzeniach opisanych w UFO: Aftershock i ma miejsce na Marsie, gdzie ludzie przy niemałej pomocy Reticulantów stworzyli bazę. Jest to praktycznie samowystarczalna konstrukcja, która gwarantuje przetrwanie kolonistów w obcym środowisku. Mieszkańcy bazy odkryli na planecie pozostałości po tajemniczej, wysokorozwiniętej cywilizacji i powodowani dążeniem do zdobycia większej wiedzy, zaczęli prace wykopaliskowe w pobliżu znaleziska. Jak się później okazało, był to duży błąd, gdyż uruchomił się starożytni mechanizm obronny, w postaci setek robotów bojowych. Został on tak zaprogramowany przez obcych, by anihilował każdą nieznaną rasę jaka pojawi się na Marsie. Nad kolonistami zawisła groźba zagłady, a jak się później okaże, roboty to jeszcze nie najgorsze co im zagraża. Większe niebezpieczeństwo zmierza do nich przez hiperprzestrzenne bramy kosmiczne.
UFO: Afterlight, oddaje w ręce graczy przyszłość ludzi na Marsie. Naszym zadaniem jest takie wykorzystanie dostępnych kolonistom środków, by zdołali przetrwać. Jeżeli chodzi o przebieg rozgrywki, to zasadniczą różnicą w porównaniu do poprzednich odsłon jest otoczenie w jakim toczy się akcja. Tym razem to nie znajoma Ziemia lecz całkiem nam obca Czerwona Planeta. Środowisko w jakim poruszają się żołnierze jest w pełni interaktywne, możemy niszczyć obiekty, wchodzić do budynków wielokondygnacyjnych, używać termowizji itp.
Autorzy zaimplementowali nowy system strategicznego zarządzania surowcami, a także dodali opcje terraformingu Marsa (w późniejszych etapach gry). Zwiększeniu uległa liczba technologii jakie można opracować w laboratoriach, a co za tym idzie, broni i ekwipunku, jaki nasi wojacy wykorzystują w kolejnych misjach. Pojawili się również wcześniej niespotykani przeciwnicy, obce rasy, roboty i drony. Na dodatek niektórzy z nich mogą wejść w szeregi naszych sił. Dyplomacja, która zadebiutowała w UFO: Aftershock teraz posiada jeszcze większy wpływ na przebieg rozgrywki i fabułę. Usprawniono także opcje zarządzania bazami i znajdującymi się w ich obrębie budynkami.
Tak jak dotychczas, każdy z żołnierzy jakim dowodzimy, ma szereg indywidualnych cech charakterystycznych, w tym imię i nazwisko oraz klasę postaci, a także zyskuje doświadczenie w kolejnych misjach.