EA Sports UFC to pierwsza gra stworzona po przejęciu przez koncern Electronic Arts praw licencyjnych amerykańskiej federacji mieszanych sztuk walki – Ultimate Fighting Championship (wcześniej prawa te należały do koncernu THQ, wydającego cykl UFC Undisputed). Dewelopingiem tytułu zajęło się studio EA Canada, znane przede wszystkim z serii FIFA orazMadden NFL.
Rozgrywka zaprojektowana została jako możliwie realistyczna symulacja walk w formule MMA. Gracze mają okazję wcielić się w ulubionych zawodników zrzeszonych w federacji UFC (lub stworzyć od postaw własnych) i stanąć do pojedynków we wnętrzu oktagonalnego ringu.
Na tle konkurencyjnych produkcji, EA Sports UFC wyróżnia się przede wszystkim zaawansowanymi skryptami AI. W trakcie pojedynków kontrolowani przez komputer przeciwnicy potrafią zmieniać styl walki, dostosowując go jako kontrę dla poczynań gracza. W efekcie im sprytniejszy rywal staje na ringu, tym przebieg starcia jest bardziej zaskakujący i stanowi większe wyzwanie.
Twórcy gry zadbali o wysoki realizm walk. Zastosowany model fizyki pozwala na wykonywanie precyzyjnych ruchów również z możliwością wykorzystania elementów oktagonu (np. odbicie od jednego ze słupków). Ponadto innowacyjny system uszkodzeń ciała umożliwia zadanie przeciwnikowi poważnych obrażeń nawet przy pojedynczym trafieniu. W trakcie walk zawodnicy mogą doznać różnego rodzaju zranień i kontuzji, a wygląd poobijanych części ciała ulega dynamicznym zmianom (pojawiają się krwiaki, zasinienia, opuchlizny itp.).
W warstwie wizualnej gra wykorzystuje potencjał nowoczesnego silnika Ignite (zastosowanego również w NBA Live oraz FIFA 2014). Pozwala on m.in. na generowanie bardzo szczegółowych modeli postaci, a także naturalnie wyglądających animacji ruchu. Pojedynki prezentowane są w sposób przypominający telewizyjne transmisje z walk MMA.