Sprawność językowa uczniów szkół polonijnych Stanów Zjednoczonych Autor: Zygmunt Sibiga
ISBN: 83[zasłonięte]87288-4 Rok wydania: 1999 Format: A5 Liczba stron: 212
Praca oparta jest na badaniach przeprowadzonych wśród polonijnej młodzieży uczęszczającej do wybranych szkół w czterech wschodnich stanach USA, tj. New York, New Jersey, Pensylwania i Connecticut, polegających na analizie pisemnych wypracowań uczniów związanych z tematyką lekcyjną i całorocznych notatek z zeszytów uczniowskich. Wyniki rozważań zaprezentowanych w pracy zostały w znacznej mierze oparte także na ankietach oraz ustnych wypowiedziach uczniów, utrwalonych na taśmach magnetofonowych w toku trwania lekcji. Składa się ze wstępu, 5 rozdziałów: Językowa i kulturowa ciągłość etniczna w szkolnictwie polonijnym Stanów Zjednoczonych, Sytuacja językowa dzieci i młodzieży w warunkach bilingwizmu, Zakres i układ treści kształcenia językowego, Z badań nad słownictwem podręczników i zasobem leksykalnym uczniów, Wypowiedzi uczniów oraz ich uwarunkowania; i Uwag o kierowaniu procesem dydaktycznym. Jest opatrzona aneksem (Listy frekwencyjne słownictwa uczniów w układzie alfabetycznym sporządzone na podstawie materiałów źródłowych, uwzględniające grupy wiekowe uczniów) oraz bogatą bibliografią. Spis treści Wstęp . ROZDZIAŁ I Językowa i kulturowa ciągłość etniczna w szkolnictwie polonijnym Stanów Zjednoczonych. 16 ROZDZIAŁ II Sytuacja językowa dzieci i młodzieży w warunkach bilingwizmu . 24 1. Zachowania językowe w warunkach bilingwizmu . 24 2. Sytuacja językowa dzieci i młodzieży w zbiorowościach polonijnych 26 3. Zachownia językowe uczniów w edukacji dwujęzycznej. 28 ROZDZIAŁ III Zakres i układ treści kształcenia językowego . 34 ROZDZIAŁ IV Z badań nad słownictwem podręczników i zasobem leksykalnym uczniów . 46 1. Słownictwo podręczników dla szkół polonijnych 47 2. Słownictwo uczniów . 57 ROZDZIAŁ V Wypowiedzi uczniów oraz ich uwarunkowania . 73 1. Wymowa i pisownia 77 2. Morfologiczne, słownikowe i składniowe uwarunkowania w wypowiedziach uczniów . 78 A. Formy koniugacyjne czasowników 78 B. Formy deklinacyjne rzeczowników 79 C. Formy fleksyjne przymiotników 79 D. Formy fleksyjne zaimków 80 E. Formy liczebników . 80 Uwagi o kierowaniu procesem dydaktycznym . 83 ANEKS Listy frekwencyjne słownictwa uczniów w układzie alfabetycznym, sporządzone na podstawie materiałów źródłowych (tekstów pisemnych i nagrań lekcyjnych) uwzględniające grupy wiekowe uczniów 1. Lista słownictwa uczniów klas III-V (materiał tekstów pisemnych) . 2. Lista słownictwa uczniów klas VI-VIII (materiał tekstów pisemnych). 3. Lista słownictwa uczniów- klasa IV (materiał fonograficzny) . 4. Lista słownictwa uczniów - klasy VI i VIII (materiał fonograficzny) . Bibliografia. Summary |