ISBN
|
brak
|
Liczba stron
|
256
|
Oprawa
|
miękka
|
Rok wydania
|
Kraków 1992
|
Stan książki
|
dst
|
"OD AUTORÓW
Podręcznik przeznaczony jest dla studentów uczących się języka rosyjskiego na studiach stacjonarnych, zaocznych i wieczorowych. Ma on na celu ugruntowanie i poszerzenie wiadomości językowych, zarówno gramatycznych jak leksykalnych, nabytych przez słuchaczy w szkole średniej oraz przygotowanie studentów do samodzielnej pracy nad pełnym opanowaniem języka rosyjskiego.
Dobór tekstów, materiału gramatycznego a także opracowanie ćwiczeń związano ściśle z założeniami praktycznego nauczania języka rosyjskiego.
Zaznaczyć należy, iż w podręczniku uwzględniono zasadnicze postulaty dydaktyki nauczania języków obcych. Wprowadzono więc szereg ćwiczeń wdrażających, utrwalających i porównawczych z zakresu leksyki i gramatyki, przestrzegając zasady ciągłości materiału i stopniowania trudności.
Kurs I podręcznika zawiera teksty adaptowane z zakresu literatury publicystycznej. Obejmuje on 26 jednostek lekcyjnych opracowanych według następującego schematu:
1. Tekst — zapewniający systematyczną powtarzalność słownictwa i zwrotów oraz przydatność do konwersacji i opowiadania. Doboru tekstów dokonywano głównie z czasopism , uwzględniając zarówno wartości literackie języka, jak i ich przydatność w mowie potocznej;
2. Rejestr najważniejszych zwrotów i wyrażeń — ułatwiający opanowanie materiału leksykalnego zawartego w tekście;
3. Rubryka „Obratije wnimanie na" — zawierająca podane w zdaniach określone zjawiska gramatyczne, które mają być przerobione lub powtórzone w danej jednostce lekcyjnej. Starano się tu materiał gramatyczny przedstawić za pomocą przykładów, a nie reguł. Na podstawie przykładów sami studenci powinni dojść, drogą indukcji, do odpowiednich definicji gramatycznych. Przykłady dobrano tak, by występowały w formie wyjściowej oraz w formach charakterystycznych dla języka rosyjskiego lub różniących się od analogicznych w języku ojczystym;
4. Ćwiczenia utrwalające przerobiony materiał leksykalny i gramatyczny, oparte wyłącznie na słownictwie poznanym uprzednio z tekstów. W każdym zestawie ćwiczeń gramatycznych pierwsze ćwiczenie może być wykorzystane do przerobienia „na gorąco" po objaśnieniu danego zjawiska, co sprzyja jego lepszemu przyswojeniu; pozostałe ćwiczenia służą utrwaleniu. Wszystkie ćwiczenia można przerabiać ustnie lub pisemnie według uznania lektora. Przy trudniejszych partiach materiału umieszczono również ćwiczenia powtórkowa i porównawcze.
5. Teksty z literatury pięknej — do samodzielnej lektury domowej;
6. Anegdoty, zagadki, wiersze — wprowadzające moment relaksu umysłowego;
7. Gramatyka w syntetycznym ujęciu — uwzględniająca różnice między językiem rosyjskim i polskim. Podano ją dla ułatwienia pracy oraz jako ewentualną pomoc dla słuchaczy rozpoczynających naukę języka rosyjskiego;
8. Słownik rosyjsko-polski i polsko-rosyjski.
Słownik rosyjsko-polski zawiera całe słownictwo występujące w podręczniku. Pominięto w nim jedynie wyrazy, które pod względem brzmienia i znaczenia nie różnią się od swych odpowiedników w języku polskim. Biorąc pod uwagę trudności w określaniu rodzaju rzeczowników zakończonych na miękką spółgłoskę, wszystkie rzeczowniki rodzaju żeńskiego z tej właśnie grupy oznaczono skrótem we.
Słownik polsko-rosyjski pomyślany został jako pomoc przy odrabianiu ćwiczeń domowych. Dlatego też zawiera on słownictwo związane z występującymi w ćwiczeniach tłumaczeniami z języka polskiego na język rosyjski.
Wyrażamy nadzieję, że podręcznik będzie pomocny słuchaczom w utrwalaniu oraz pogłębianiu znajomości języka i stworzy solidne podstawy dla dalszej samodzielnej pracy.
Kurs drugi niniejszego podręcznika zawiera obszerny wybór tekstów radzieckiej literatury pięknej, teksty o charakterze społeczno-gospodarczym i stanowi dalszy krok na drodze do pełnej realizacji zamierzonych celów.
Z myślą o ułatwieniu słuchaczom samodzielnej pracy nad językiem opracowano do obu podręczników przewodniki metodyczne, wydane w postaci oddzielnych broszurek. Zawierają one rady i wskazówki, które mogą dopomóc studentom w uzyskaniu własnej metody pracy. Poleca się je szczególnie słuchaczom Studiów Zaocznych."