|
"TWORZENIE POJĘĆ w NAUKACH HUMANISTYCZNYCH", T.PAWŁOWSKI; seria : "METODOLOGIA HUMANISTYKI", J.KMITA, J.TOPOLSKI; PWN 1986; nakład : 4 000; stan : minus bdb : małych rozmiarów pieczątka prywatnego księgozbioru na wewnętrznej części przedniej okładki (stan okładki : db) ; przesyłka polecona : 9,80 zł.
SPIS TREŚCI :
Słowo wstępne................................ 5
Rozdział 1. Definicja, jej odmiany oraz formalne warunki jej poprawności....... 9 1.1. Postać definicji i jej części składowe............... 9 1.2. Definicje sprawozdawcze, projektujące i regulujące ............ 14 1.3. Definicje słownikowe i semantyczne.................. 20 1.4. Błędy definicji i warunki jej poprawności................ 20 1.5. Metody budowania definicji sprawozdawczych.............. 29
Rozdział 2.0 wadliwościach języka i o definicjach jako środku ich usuwania...... 35 2.1. Wieloznaczność ........................... 35 2.2. Błędy i nieporozumienia powstające na tle wieloznaczności......... 46 2.3. Nieostrość ............................. 50
Rozdział 3. Warunki naukowej użyteczności definicji ............... 54 3.1. Uwagi wstępne ........................... 54 3.2. Warunki użyteczności definicji w naukach nomologicznych......... 58 3.3. Warunki użyteczności definicji w naukach nienomologicznych ....... 64
Rozdział 4. Definicje cząstkowe........................ 78 4.1. Uwagi wstępne — Definicje pełne a definicje cząstkowe .......... 78 4.2. Argumentacja Carnapa ....................... 80 4.3. Rodzaje definicji cząstkowych ..................... 83 4.4. Pewne metodologiczne różnice między definicjami pełnymi i cząstkowymi ... 86 4.5. Zastosowania definicji cząstkowych w naukach humanistycznych ..... 88
Rozdział 5. Eksplikacja............................ 97 5.1. Składniki eksplikacji .................... 99 5.2. Warunki, jakie winno spełniać explicatum ................ 102 5.3. Eksplłikacja a inne metody określania pojęć ............... 111 5.4. Zastosowania............................ 113
Rozdział 6. Pojęcia mające rodziny znaczeń i problem ich definicji .......... 121 6.1. Struktura logiczna pojęć mających rodzinę znaczeń ............ 123 6.2. Powstawanie i rozwój pojęć mających rodziny znaczeń......... 136
Rozdział 7. Definicje perswazyjne........................ 149 7.1. Perswazyjna funkcja języka ...................... 149 7.2. Defitucje perswazyjne, których celem jest zmiana zakresu definiendum .... 152 7.3. Definicje perswazyjne, których celem jest zmiana skojarzeń emocjonalnych wiązanych z definiendum .... 154 7.4. Definicje perswazyjne, których celem jest zastąpienie używanego dotąd terminu przez inny termin o odmiennym ładunku emocjonalnym.......... 157 7.5. Argumentacja perswazyjna...................... 159 7.6. Niektóre problemy metodologiczne................... 160
Rozdział 8. Pojęcia typologiczne........................ 168 8.1. Uwagi wstępne ........................... 168 8.2. Uporządkowania.......................... 169 8.3. Istota pojęć typologicznych i ich rodzaje................. 175 8.4. Naukowa użyteczność pojęć typologicznych............... 180
Rozdział 9. Pojęcie wskaźnika w naukach społecznych............... 181 9.1. Pojęcie wskaźnika.......................... 182 9.2. Związek wskaźnika z indicatum .................... 187 9.3. Przykłady wskaźników rzeczowych................... 189 9.4. Przykłady wskaźników definicyjnych ................. 192 9.5. Przeniesienie wskaźników stosowanych w jednej grupie społecznej do innej grupy..... 199 9.6. Znaczenie wskaźników dla nauk społecznych............... 201
Rozdział 10. O pojęciach i metodach nauk społecznych .............. 204 10.1. Model nauk społecznych ....................... 204 10.2. Wyjaśnianie i przewidywanie ..................... 206 10.3. Zastosowanie matematyki i pomiaru .................. 210 10.4. Zastosowanie wskaźnika ...................... 211 10.5. Nowe metody i sposoby podejścia ................... 211
Bibliografia................................. 214 indeks osób ................................. 218 Indeks rzeczowy ............................... 221 |
|
|