Trzecia odsłona cyklu Stronghold zapoczątkowanego w 2001 roku. Gra, podobnie jak poprzedniczki, jest strategią osadzoną w realiach średniowiecza, koncentrującą się na aspekcie ekonomicznym.
Stronghold 3 to osadzona w czasach mrocznego średniowiecza strategia ekonomiczna, w której naszym zadaniem jest rozbudowa i obrona potężnych zamków. Podobnie jak w przypadku poprzedników, tak i tu kluczem do zwycięstwa jest odpowiednie zadbanie o dobrobyt naszych podwładnych. Wzorem pierwszej części rozgrywka została podzielona na kampanię militarną oraz gospodarczą. Każda z nich składa się z szeregu misji przedstawiających odrębną historię. W Twierdzy 3 powraca Wilk - doskonale znany z „jedynki” czarny charakter. Tym razem zyskał nowych sojuszników oraz nowy oręż.
Gracz wciela się w pana na włościach. Na początku dysponuje jedynie niewielkim zamkiem i sprawuje władzę nad małą wioską. Rozgrywka polega na zakładaniu i rozwijaniu nowych osad, budowaniu coraz to większych twierdz i toczeniu wojen z konkurencyjnymi lordami. Gra koncentruje się głównie na aspekcie ekonomicznym i budowniczym. Zamczyska można dowolnie projektować i konstruować z szeregu gotowych elementów (wieże, zwodzone mosty, tajemne wejścia, wilcze doły, balisty, kilka rodzajów muru itp.), tak by jak najlepiej pełniły funkcje obronne, umożliwiając mieszkańcom w miarę spokojny żywot nawet podczas oblężenia.
Równie bogate możliwości mamy podczas zarządzania osadami. Możemy budować domy mieszkalne, siedziby drwali, targ, farmy itp., słowem struktury, które zapewnią naszym poddanym pracę, jadło i pieniądze. Oczywiście nie zabrakło również bitew, w których położono nacisk na różnorodne techniki oblężnicze. Podczas potyczek pojawiają się jednostki takie jak inżynierowie, saperzy wykonujący podkopy, żołnierze szturmujący mury z drabinami oraz mobilnym sprzętem (wieże oblężnicze, tarany, przenośne tarcze, balisty, katapulty oraz potężne trebuszety).
Poza kampanią Twierdza 3 oferuje również zabawę w sieci, oblężenia/obronę historycznych warowni oraz tryb tzw. wolnego budowania. Oprawa dźwiękowa i tym razem nie zawiodła - oprócz nowych utworów w grze zaimplementowano melodie z jedynki, dwójki oraz Krzyżowca. Produkcja wykorzystuje zupełnie nowy silnik graficzny, co dało przełożenie na efektowną grę światła i cienia (szczególnie podczas misji rozgrywanych nocą) oraz równie interesującą fizykę.