Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

TW. TORUNIA Fort Kolejowy w Toruniu Most Historia

15-10-2014, 10:49
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 26.99 zł     
Użytkownik paralala
numer aukcji: 4609080385
Miejscowość Touń
Wyświetleń: 6   
Koniec: 15-10-2014 09:57:57

Dodatkowe informacje:
Tematyka: Historia miast, regionów
Stan: Nowy
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha




e-księgarnia antykwariat
PARALALA

tel.+48 [zasłonięte]692520
[zasłonięte]@poczta.onet.pl




KATEGORIE - kliknij i wybierz:




47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439


57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236

tytułem: nick i nr aukcji


I. PRZEDPŁATA NA KONTO:

*1 książka - priorytet 8,50 zł
*2 książki - priorytet 9zł
*3 i więcej - priorytet GRATIS !

II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):

* 1 książka
- ekonomiczna - 12,50 zł
- priorytet - 15,50 zł
* 2 książki
- ekonomiczna - 14,00 zł
- priorytet - 17,00 zł
*3 książki i więcej
- ekonomiczna - 16,00 zł
- priorytet - 19,00 zł









Atlas Twierdzy Toruń.
Zeszyt 2: Fort Kolejowy (Eisenbahnfort)

(red.) Marian Biskup i Lech Narębski


Format: A4 (29,5 x20,5 cm)
stron: 19 tekstu + 25 ilustracji
, rycin
2006 rok

OPIS

Geneza powstania
Twierdza Toruń rozbudowywana była w XIX w. w dwóch etapach. Pierwszy zakończył się około roku 1837, drugi rozpoczął się w 1877 r. budową pierścienia fortów wokół miasta. W latach pomiędzy tymi dwoma etapami wybudowano zaledwie jeden stały obiekt obronny — Fort Kolejowy. Powstał on w czasach, kiedy to w Królestwie Pruskim wybudowano zaledwie pięć fortów w ciągu pięciu lat1: dwa w Kolonii i po jednym w Gdańsku, Kostrzynie i Toruniu. Lata sześćdziesiąte tego stulecia były wyjątkowo niesprzyjające budowie stałych urządzeń obronnych. Z jednej strony Prusy zaangażowane były w kolejne ofensywne wojny, z drugiej w 1860 r. gwałtownie zakończył się okres w rozwoju fortyfikacji nazywanej nowopruską.
Zarządzeniem gabinetowym regenta (późniejszego cesarza Wilhelma I) z 18 II 1858 r. wprowadzono na wyposażenie armii działa gwintowane2, charakteryzujące się zwiększonym zasięgiem i celnością w porównaniu ze stosowanymi wcześniej armatami gładkolufowymi. Od tego momentu wszystkie widoczne z przedpola murowane elementy fortyfikacji były realnie zagrożone zniszczeniem. Dodatkowo wprowadzona do użycia metoda strzelania z armat ogniem pośrednim pozwalała niszczyć obiekty ukryte przed bezpośrednią obserwacją3. Zagrożone zostały w ten sposób przede wszystkim usytuowane na zakolach fos kaponiery do prowadzenia ognia wzdłuż dna fosy. W technice budowania fortyfikacji potrzebne były zmiany dostosowujące ją do nowych wymogów stawianych przez artylerię.(..)

SPIS TREŚCI:

Marian Biskup —  Uwagi wstępne.................................    3
Janusz Pokrzywnicki — Fort Kolejowy..............................    4
Geneza powstania..........................................    4
Projekt i budowa..........................................    6
Funkcjonowanie; modernizacje.................................    9
Spadek znaczenia militarnego; rujnacja...........................  11
Janusz Pokrzywnicki —  Omówienie reprodukowanych planów, map i fotografii
Fortu Kolejowego..........................................  13
Wykaz 17 map i planów Fortu Kolejowego z Geheimes Staatsarchiv
w Berlinie-Dahlem.........................................  18





[DANE_EU][KOD][/KOD][WYS]0[/WYS][TYP]0[/TYP][SKL_ID]0[/SKL_ID][SKL_TXT][/SKL_TXT][WZN]0[/WZN][/DANE_EU]