"TWÓRCZE ROZWIĄZYWANIE ZADAŃ"
ANDRZEJ GÓRALSKI
352 STRONY
STAN BARDZO DOBRY
REAL FOTO
"Będąc na specjalizacji dotyczącej pedagogiki zdolności i twórczości nie sposób pominąć pozycji Andrzeja Góralskiego pt.: „Twórcze rozwiązywanie zadań”. Zadaniem publikacji jest zainteresowanie czytelnika problematyką twórczego rozwiązywania zadań. Analizując metody zawarte w książce, możemy je potraktować jako zachętę do późniejszego praktykowania ich. Profesor słusznie zauważa, że mimo licznych dokonań w dziedzinie heurystyki, nadal możemy zauważyć, że wiele nie zostało jeszcze odkryte. Książka poświęcona jest głównie dla młodzieży, uczniów szkół średnich oraz studentów. Również mogą korzystać z niej czytelnicy dojrzali, którzy zakończyli swoją edukację i pragną samodzielnie pogłębić wiedzę z dziedziny heurystyki. Znajdziemy tutaj metodologię rozwiązywania zadań, wszystkie idee i wyniki badań przeprowadzanych przez Międzyuczelniany Zespół Heurystyki, do którego należy także sam autor. Pozycja zawiera siedem rozdziałów, które możemy podzielić na trzy części. W pierwszej części znajdują się trzy rozdziały, dzięki którym zostaniemy wprowadzeni w temat twórczego rozwiązywania zadań. Dowiemy się czym jest zadanie szkolne, działania praktyczne, czy też zadanie badawcze oraz twórcze. Poznamy także zasady tworzenia metody, składniki zadania, sposoby osiągania niewiadomej. Otrzymamy wiedzę na temat sposobów systematycznych i uświadomionych rozwiązywania metod. Dowiemy się także jak działa algorytm i jak go tworzymy. Rozdział trzeci jest doskonałym wprowadzeniem w dziedzinę heurystyki. Zawarta jest tutaj geneza, dyrektywy raz przykłady zastosowań poszczególnych metod heurystycznych. Określa cel i przedmiot heurystyki. Odnajdziemy procedurę rozwiązywania zadań oraz podstawowe dyrektywy rozwiązywania zadań. Warty uwagi jest podrozdział zatytułowany „Twórczość a rozwój człowieka”. „Spośród kilku istotnych wyróżników człowieczeństwa punktem wyjścia czynimy dwa. Pierwszy – to zastanowienie nad możliwym biegiem zdarzeń, refleksja nad przyszłością świata realnego. Drugi zaś – to wyobrażenie rzeczywistości pożądanej, artykulacja świata idealnego, zarysowanego wskazaniem wartości, których dokuczliwy niedostatek postanowiliśmy przezwyciężyć.”
|