Zapraszamy na aukcję książki pt.
Twórcze działanie dziecka
w sytuacji zabawowo- zadaniowej
Dorota Kubicka
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Kraków 2003
okładka miękka ( stan bardzo dobry)
str.260
Spis rozdziałów
Rozdział 1. Wybrane sposoby rozumienia i badania twórczości 1.1. Poziomy opisu i analizy twórczej aktywności człowieka 1.1.1. Zdolności i procesy twórcze 1.1.2. Co badają testy twórczości 1.1.3. Strategie twórczości 1.1.4. Wytwór jako kryterium twórczości 1.2. Rola czynników podmiotowych w twórczości 1.3. Szczególna rola stylu poznawczego w twórczym działaniu człowieka 1.4. Rola zadań w sterowaniu twórczą aktywnością Rozdział 2. Rozwojowe podejście do badania twórczości 2.1. Pojęcia "twórczości" i "rozwoju" 2.2. Rozwój twórczości z perspektywy różnych modeli teoretycznych 2.2.1. Liniowe modele rozwoju twórczości 2.2.2. Modele stadialne 2.2.3. Modele cykliczne 2.2.4. Rozwój jako wielorako powiązane procesy zmian 2.3. Od twórczego dziecka do twórczego dorosłego - co się zmienia Rozdział 3. Organizacja twórczego działania 3.1. Przydatność strukturalnych modeli czynności do analizy mechanizmów twórczych działań 3.1.1. Modele rozwiązywania problemów 3.1.2. Modele podejmowania decyzji 3.1.3. Modele działania pod kontrolą 3.1.4. Połączenie trzech modeli strukturalnych czynności w jeden paradygmat twórczości. 3.2. Swoistość organizacji czynności twórczych 3.3. Antynomiczna natura twórczości a mechanizmy regulacji ludzkich czynności 3.3.1. Dialektyka twórczości 3.3.2. Mechanizmy czynności celowych i mechanizmy dążeń Rozdział 4. Nowy kontekst badań nad twórczością - samoregulacja twórczego działania 4.1. Co to jest samoregulacja 4.2. Badanie procesów samoregulacji działań 4.3. Samoregulacja twórczych działań 4.3.1. Procesy eksploracji 4.3.2. Procesy decyzyjne. Kluczowa rola wyborów i decyzji w twórczym działaniu 4.3.3. Procesy kontrolne 4.3.4. Procesy ewaluacji 4.4. Czym jest twórczość i jak ją można badać Podstawowe założenia i strukturalny model organizacji twórczych działań Rozdział 5. Scenotest jako metoda badania czynności tworzenia u dzieci 5.1. Projekcja i twórczość 5.2. Zabawa i twórczość 5.3. Natura zabawek i ich rola we wzbudzaniu twórczej aktywności dziecka 5.4. Scenotest i jego twórczogenne właściwości 5.5. Obserwacyjne wskaźniki czynności twórczych 5.6. Ogólna charakterystyka uzyskanych danych Rozdział 6. Podstawowe sposoby działania dzieci podczas układania Scenotestu 6.1. Kryteria twórczego układania scenek 6.2. Podstawowe sposoby układania Scenotestu 6.2.1. Podejście konstrukcyjne 6.2.2. Podejście przedtematyczne 6.2.3. Podejście tematyczne 6.2.4. Podejście twórcze 6.3. Rozwojowe i indywidualne różnice w podejściu do zadania 6.4. Dyskusja 6.5. Wnioski Rozdział 7. Strategie twórczego działania dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej 7.1. Strategie świadczące o różnym ukierunkowaniu czynności dziecka 7.2. Rodzaje ukierunkowań aktywności dziecka a strategie twórczości 7.3. Ujęcie twórczości w kategoriach strategii działania 7.4. Konstrukcja pomiaru i procedura oceniania 7.5. Wyniki 7.5.1. Psychometryczne właściwości pomiaru 7.5.2. Scenotest w badaniu rozwojowych zmian w organizacji aktywności twórczej u dzieci 7.5.2.1. Rozwój strategii twórczego działania - model addytywny 7.5.2.2. Rozwojowe zmiany układu strategii - model interakcyjny 7.6. Dyskusja 7.7. Wnioski Rozdział 8. Mechanizmy twórczego działania dziecka podczas układania Scenotestu 8.1. Podstawowe metaregulatory twórczych działań 8.1.1. Metaregulatory "pierwszego rzędu" 8.1.2. Metaregulatory "drugiego rzędu" 8.2. Zasady wnioskowania o czynnościach samoregulacyjnych 8.3. Zasady epizodowania i zasady wyłaniania sekwencji epizodów 8.4. Obserwacyjne wskaźniki czynności samoregulacyjnych i ich znaczenie diagnostyczne 8.5. Hipotezy na temat samoregulacji twórczych działań 8.6. Wyniki 8.6.1. Metaregulacja działań twórczych i mało twórczych 8.6.2. Indywidualne różnice w samoregulacji twórczych działań 8.6.3. Zmiany między pierwszym a drugim układaniem scenek 8.7. Dyskusja 8.8. Wnioski Rozdział 9. Znaczenie uzyskanych danych dla wiedzy o twórczości i ich edukacyjne implikacje 9.1. Nowe rozumienie twórczości dziecięcej i jego konsekwencje 9.2. Rozwój twórczości na tle uzyskanych wyników 9.3. Nowe ujęcie mechanizmów twórczości 9.4. Diagnostyczna i prognostyczna wartość proponowanych wskaźników twórczości dziecięcej 9.5. Edukacyjne implikacje czynnościowej koncepcji twórczości Aneks 1. Scenotest: szczegółowy plan obserwacji i interpretacji testu dla celów klinicznych 2. Materiał użyty w badaniach 3. Konstrukcja pomiaru 4. Przykłady metaregulatorów 5. Przykład analizy protokołu obserwacji 6. Dane statystyczne 6.1. Związki między skalami w grupach wieku podczas pierwszego układania 6.2. Porównanie profilów strategii w działaniach mało i wysoce twórczych w grupach wieku