Wydawnictwo Ars Nova ul. Grunwaldzka 17/10A 60-782 Poznań tel. 61 [zasłonięte] 33 kom. 506 [zasłonięte] 861 [zasłonięte]@arsnova.com.pl
|
DANE EDYTORSKIE AUTOR: Alicja Helman TYTUŁ: Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury. Wydanie nowe, poszerzone i zmienione WYDAWCA: Wydawnictwo Ars Nova, Poznań FORMAT: A5 (148 x 210 mm) OBJĘTOŚĆ: 290 str. OPRAWA: broszurowa (miękka klejona) ISBN[zasłonięte]978-83433-90-1
|
Pierwsze wydanie Twórczej zdrady ukazało się w 1998 roku. Nakład książki już od dawna jest wyczerpany, jednak Czytelnicy o niej nie zapomnieli, upominając się o wznowienie tego opracowania. I nic w tym dziwnego, gdyż Twórcza zdrada nie tylko zaspokajała potrzeby edukacyjne, zwłaszcza młodych miłośników kina i literatury, lecz też wyraźnie korespondowała z oczekiwaniami wydawniczego rynku. O związkach literatury i filmu pisano bowiem od zarania dziejów kinematografii, a to, że znawcy przedmiotu ów temat podejmują nadal – i często – świadczy o jego ciągłej aktualności i żywym rezonansie wśród czytelników.
Właśnie stąd drugie wydanie książki – znacznie zmienione i poszerzone. Wprowadzenie do zagadnienia filmowej adaptacji literatury prof. Alicja Helman uzupełniła o nowe wątki, które pojawiły się w refleksji filmoznawczej ostatnich lat, a z tomu usunęła kilka esejów: poświęconych adaptacji prozy nieco już zapomnianej i filmom, do których dziś rzadko się wraca. W zamian Czytelnicy otrzymują dziesięć nowych analiz dzieł filmowych, powstałych na przełomie ostatnich wieków bądź – przede wszystkim – już w XXI stuleciu.
Niektóre z tych rozdziałów próbują odpowiedzieć na pytanie: jak współczesne kino ukazuje utwory literackie wielokrotnie adaptowane wcześniej. To arcydzieła, jak Goethego Faust czy Wichrowe wzgórza Brontë, lecz i proza popularna (Frankenstein Shelley, Mildred Pierce Caina). Nowe wydanie oferuje więc esej poświęcony adaptacji powieści noblisty Mo Yana (Czerwone sorgo), jak i głośnego bestsellera Cunninghama Godziny. Zachęca do zapoznania się z adaptacją Tataraku Iwaszkiewicza oraz analizami ekranizacji powieści Eugenidesa i Rotha. Sięgając po drugie wydanie Twórczej zdrady, Czytelnik otwiera więc książkę poprzednio opublikowaną – zawierającą to, co w jej treści do dziś się nie zestarzało, i zarazem nową – uwzględniającą najnowsze dzieje mariażu literatury i kina.
|