OPIS PRODUKTU
TURYSTYKA MOTOCYKLOWA W POLSCE
Charakterystyka zjawiska i konsumentów
Prognoza rozwoju
Turystyka motocyklowa w Polsce jest stosunkowo młodym, lecz dynamicznie rozwijającym się zjawiskiem społeczno-gospodarczym. Jeszcze dekadę temu turyści motocyklowi stanowili niszę rynkową, która nie ulegała wpływom otoczenia makroekonomicznego. Popyt na usługi i produkty potrzebne do uprawiania turystyki motocyklowej był sztywny. Zbiegiem czasu, turystyka motocyklowa zyskuje coraz więcej zwolenników. Liczba uczestników tego sposobu spędzania czasu wolnego wyraźnie rośnie, a branża turystyki motocyklowej w Polsce zyskuje na znaczeniu. Staje się tak głównie ze względu na zauważalne zmiany dotyczące rosnącej liczby uprawiających ją turystów oraz wzrost liczby motocykli na polskich drogach. Ten szybko rosnący rynek nie doczekał się do tej pory opracowań naukowych, określających jego ramy, zasięg, znaczenie oraz perspektywy rozwoju. Nie był także przedmiotem badań nad zachowaniami konsumentów uprawiających turystykę motocyklową. Głównie z tego powodu autor podjął się niniejszego tematu, mając zamiar szczegółowego rozpoznania zjawiska, jakim jest turystyka motocyklowa w Polsce.
Autor żywi nadzieję, że niniejsza pozycja spotka się z uznaniem wielu środowisk związanych z turystyką oraz rynkiem motocykli. Szybki rozwój turystyki motocyklowej w Polsce, wzbudza coraz większe zainteresowanie kręgów naukowych. Dlatego niniejszą pozycję kieruje się do wykładowców i studentów kierunków związanych z turystyką i hotelarstwem w Polsce. Poruszona problematyka powinna także wzbudzić zainteresowanie osób zawodowo związanych z branżą turystyczną, jako źródło wiedzy o nowym, nierozpoznanym dotychczas zjawisku w Polsce, jakim jest turystyka motocyklowa. Autor liczy także na zainteresowanie poruszoną tematyką wśród uczestników szeroko pojętej branży motocyklowej w Polsce. Przedstawione zagadnienia, wzbogacone empirią, mogą być także przydatne praktykom gospodarczym funkcjonującym w branży turystycznej i motocyklowej.
Turystyka motocyklowa w Polsce
Charakterystyka zjawiska i konsumentów. Prognoza rozwoju
Spis treści:
Wprowadzenie
1. Miejsce turystyki motocyklowej w nauce o turystyce
1.1. Pojęcia i rodzaje turystyki
1.2. Turystyka kwalifikowana
1.3. Turystyka motocyklowa jako forma turystyki kwalifikowanej
2. Charakterystyka rynku turystycznego w wybranych krajach europejskich z uwzględnieniem turystyki motocyklowej
2.1. Aktywność konsumentów na rynku usług turystycznych w Polsce
2.2. Charakterystyka bazy turystycznej w wybranych krajach europejskich pod względem atrakcyjności dla turysty motocyklowego
2.3. Miejsca docelowe podróży mieszkańców wybranych krajów europejskich w turystyce wypoczynkowej i motocyklowej
3. Polski konsument jako uczestnik rynku turystyki motocyklowej
3.1. Konsument i jego potrzeby
3.2. Charakterystyka konsumenta na rynku usług turystyki motocyklowej w Polsce. Opracowanie własne
3.3. Zachowania konsumenta na rynku usług turystyki motocyklowej w Polsce. Opracowanie własne
4. Rynek nowych motocykli jako determinanta zachowań konsumentów usług turystycznych dla motocyklistów
4.1. Rozwój przemysłu motocyklowego na świecie
4.2. Produkcja i tabor motocykli w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej
4.3. Sprzedaż nowych motocykli w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej
4.4. Motocykle turystyczne na rynku nowych motocykli w Polsce i w Niemczech – analiza porównawcza
4.5. Profil nabywców nowych motocykli w Polsce w świetle badań własnych
5. Perspektywy rozwoju turystyki motocyklowej w Polsce. Wyniki badań własnych
5.1. Rozwój rynku turystyki motocyklowej w opinii ekspertów
5.2. Prognoza rozwoju turystyki motocyklowej w Polsce – wnioski z badań
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Turystyka motocyklowa w Polsce
Książka składa się z pięciu rozdziałów.
Rozdział 1 poświęcono turystyce jako sferze usługowej pozwalającej na atrakcyjne spędzanie czasu wolnego. Przedstawiono historię turystyki, jej genezę oraz wydarzenia, które spowodowały powstanie jej obecnej, komercyjnej formy. Szczególną uwagę poświęcono turystyce kwalifikowanej. Turystyka motocyklowa jest jedną z form turystyki kwalifikowanej i tak jak inne usługi turystyczne funkcjonujące w nowoczesnych gospodarkach, podlega zależnościom rynkowym. Turystyka kwalifikowana jest najwyższą formą specjalizacji turystycznej. Uprawianie jej wymaga specjalnego przygotowania fizycznego i psychicznego oraz posiadania fachowej wiedzy i umiejętności posługiwania się sprzętem turystycznym, tj. odpowiednich kwalifikacji. Przybliżono także pojęcie „motocyklizm”, które weszło do użycia w języku polskim stosunkowo niedawno.
W rozdziale 2 zaprezentowano aktywność konsumentów na rynku usług turystycznych w Polsce w latach 1997–2007 oraz opisano kierunki i trendy rozwoju ruchu turystycznego w naszym kraju. Dokonano charakterystyki bazy turystycznej w wybranych krajach europejskich pod względem atrakcyjności dla turysty motocyklowego. Rozdział 2 to także porównanie najchętniej wybieranych miejsc docelowych podróży, przez konsumentów usług turystycznych o wypoczynkowo-rekreacyjnym charakterze oraz turystów motocyklowych.
Rozdział 3 stanowi charakterystykę konsumenta – turysty motocyklowego. Wskazano na potrzeby generowane przez konsumentów i ich otoczenie oraz dokonano analizy motywów pobudzających konsumenta w działaniach zmierzających do zaspokojenia potrzeb. Na podstawie wyników własnych badań określono profil turysty motocyklowego mieszkającego w Polsce. Do identyfikacji profilu turysty motocyklowego uwzględniono cechy o charakterze demograficznym i społeczno-ekonomicznym. W rozdziale tym podjęto próbę określenia zachowań rynkowych turysty motocyklowego, co miało istotne znaczenie dla prognozowania rozwoju branży turystyki motocyklowej w Polsce. Szczególną uwagę zwrócono na koszty ponoszone podczas podróży i na jej przygotowanie, dystanse podróży, liczebności przemieszczającej się grupy czy miejsca serwisowania pojazdów.
Rozdział 4 poświęcono rynkom nowych motocykli oraz porównaniu rynku polskiego do najważniejszych rynków Unii Europejskiej, a szczególnie rynku niemieckiego. Na podstawie wyników badań podjęto próbę określenia zależności pomiędzy popularnością turystyki motocyklowej a koniunkturą na rynku nowych motocykli oraz identyfikacji cech właściwych dla nabywców nowych motocykli w Polsce.
W rozdziale 5 dokonano próby estymacji rozwoju turystyki motocyklowej w Polsce na lata 2012 i 2017. W celu wyznaczenia prognozy zastosowano badanie metodą ekspercką, w której wzięło udział 50 ekspertów posiadających odpowiednią wiedzę na temat turystyki motocyklowej. Ze względu na zakres wiedzy i doświadczenie ekspertów można uznać, że wyniki badania prezentują daleko idące prawdopodobieństwo zrealizowania, przedstawionego po zakończeniu badań, scenariusza. W toku przeprowadzonego badania eksperci stwierdzili, że turystyka motocyklowa w Polsce będzie podlegała stałemu i mało dynamicznemu rozwojowi.