|
Wydawnictwo - WPŚ Rok - 2009 Stron - 148 Oprawa - MIĘKKA LAKIEROWANA Format - B5
STAN - NOWA
Zasadniczy wpływ na trwałość najbardziej wytężonych elementów lotniczych silników turbinowych wywierają zmiany zachodzące w składzie chemicznym, strukturze i własnościach warstwy wierzchniej materiału podczas eksploatacji. Zmiany te wynikają z oddziaływania na ich powierzchnię roboczą produktów spalania paliw i zawartych w nich agresywnych związków (siarczany, chlorki), jak również obciążeń cieplno-mechanicznych. Efektem tych oddziaływań jest silny atak korozyjny przez stopione sole, zwany „hot corrosion", a także procesy prowadzące do powstania mikropęknięć warstwy wierzchniej w określonych cyklach pracy turbiny, na skutek pełzania i zmęczenia o różnym charakterze. Dla zwiększenia odporności na korozję wysokotemperaturową najbardziej obciążone elementy turbiny, między innymi łopatki, pokrywa się warstwami ochronnymi. Zdecydowaną większość w tym zakresie stanowią dyfuzyjne warstwy ochronne na bazie aluminium, w których zasadniczą rolę odgrywa związek międzymetaliczny NiAl. Dotychczas przemysłowe zastosowanie znalazło wiele typów warstw, między innymi otrzymywanych metodami: kontaktowo-gazową czy też PVD. Warstwy te w zasadniczy sposób podnoszą własności żaroodporne wierzchniej warstwy łopatki. [...]
|