W Tropico 4, podobnie jak w poprzednich odsłonach tego strategicznego cyklu, stajemy się przywódcą małego, wyspiarskiego państwa i staramy się nad nim zapanować podejmując właściwe decyzje pod kątem strategicznym i ekonomicznym. Za stworzenie tej odsłony zabrało się studio Haemimont Games, odpowiedzialne także za trzecią część cyklu.
W sumie do przejścia czeka dwadzieścia misji na dziesięciu nowych mapach składających się na wielogodzinną kampanię. Jako przywódca musimy zadbać o dobre nastroje mieszkańców naszego kraju oraz zagwarantować jego mocną pozycję na arenie międzynarodowej. Czynimy to głownie przez rozbudowę i wznoszenie coraz to nowych budynków, służących zarówno zapewnieniu rozrywki poddanym (np. centra handlowe i parki wodne) jak też pobudzeniu gospodarki i ekonomii (giełda papierów wartościowych).
Nasza dyktatura nie jest wolna od protestów przeciwników politycznych – głównym zadaniem staje się więc utrzymanie dobrych stosunków z większością partii działających na wyspie, korzystając z łapówek, zastraszeń czy, w razie potrzeby, publicznych egzekucji. W temperowaniu nastrojów wykorzystujemy także wojsko, które pod dowództwem lojalnych generałów likwiduje protesty i antyrządowe demonstracje. Nadrzędnym celem staje się jednak utrzymanie dodatniego bilansu budżetu – w tym celu stawiamy nowe ośrodki przemysłowe i, korzystając z unikalnych surowców naturalnych, tworzymy charakterystyczne dla naszej wyspy produkty. W razie zagrożenia przegraną w wyborach dostajemy również dostęp do szeregu dekretów i ustaw, które błyskawicznie wpływają na zadowolenie mieszkańców.
Tropico 4: Czasy Współczesne to pierwszy pełnowymiarowy dodatek do wypuszczonej w 2011 roku strategii ekonomicznej Tropico 4. Za opracowanie tej produkcji ponownie odpowiada węgierskie studio Haemimont Games. Do działania rozszerzenie wymaga posiadania podstawowej wersji gry.
Gracze tradycyjnie wcielają się w dyktatora rządzącego niewielką tropikalną republiką. Zgodnie z nazwą, w Modern Times zadaniem El Preidente jest unowocześnienie kontrolowanego przez niego kraju. W realizacji tych planów spróbują mu przeszkodzić podstępne siły wywrotowców. Wszystko to odbywa się na przestrzeni rozbudowanej kampanii dla pojedynczego gracza, w skład której wchodzi dwanaście zróżnicowanych misji.
Przeniesienie akcji z wczesnego okresu Zimnej Wojny do czasów współczesnych rozszerzyło grę o wiele nowych elementów, takich jak Internet, organizacje terrorystyczne, światowe rynki finansowe czy loty kosmiczne. Wykorzystywane w podstawowej grze budynki stają się przestarzałe i większość z nich musi zostać ulepszona lub zastąpiona nowoczesnymi strukturami. Zmiany zasad funkcjonowania gospodarki wymuszają również modernizację systemu transportu. Wszystko to powoduje, że przed El Presidente otwierają się nowe możliwości, ale jednocześnie na jego barki spadają również nowe obowiązki. Doskonałym przykładem tego jest Internet. Ułatwia on komunikację, ale jednocześnie powoduje konieczność tworzenia ograniczeń wolności słowa. Nie chcemy w końcu, aby swobodna wymiana myśli doprowadziła do obalenia naszego dyktatora.