Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techni

28-02-2012, 14:14
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 44.70 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029713706
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 7   
Koniec: 30-01-2012 09:55:51

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2011
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 302
Format: 16,5 x 23,5 cm
Rok wydania: 2011
Oprawa: miękka, klejona



Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia

Przemysław Bąbel, Agnieszka Baran

Książka jest jednocześnie poradnikiem metodologicznym i metodycznym. Z jednej bowiem strony Autorzy piszą o tym, jakie działania należy podjąć, żeby zaprojektować i przeprowadzić trening pamięci (metodologia), a z drugiej pokazują, jak to zrobić – jakie postawić sobie cele, jakie przekazać treści, jakimi metodami się posłużyć, jakie techniki i ćwiczenia wykorzystać (metodyka).
 
Oryginalność książki wyraża się w możliwości wykorzystania zawartych w niej treści w pracy zarówno z dziećmi, młodzieżą, jak i osobami dorosłymi i starszymi; zarówno w ramach placówek oświatowych (szkół, uczelni), instytucji kulturalnych i edukacyjnych (domy kultury, kluby, świetlice), jak i organizacji pozarządowych i firm szkoleniowych, realizujących projekty edukacyjne. Możliwe jest także samodzielne korzystanie z proponowanych ćwiczeń w celu podniesienia własnych możliwości pamięciowych.

Książka skierowana jest przede wszystkim do osób projektujących szkolenia – warsztaty pamięci i koncentracji uwagi dla różnych grup odbiorców. Prezentuje nie tylko różne ćwiczenia i techniki, ale sposoby ich wykorzystania podczas przygotowywania tego typu warsztatów.
 

Dr hab. Ewa Czerniawska, prof. UW:

Recenzowana praca jest skierowana do osób pragnących wspomagać funkcjonowanie pamięci innych ludzi, z uwzględnieniem różnych grup wiekowych i zawodowych (...). Autorzy dobrze dobrali materiał z bogatej wiedzy psychologicznej na temat procesów pamięci, zestawiając go głównie z uwagi na potrzeby praktyczne. Czytelnik otrzymuje wiedzę o charakterze praktycznym, stosunkowo łatwa do zastosowania. Autorzy z powodzeniem zawarli w krótkim tekście ważne prawidłowości dotyczące realizacji treningu pamięci (...). Bardzo dobrze opisano propozycje ćwiczeń warsztatowych, podając w sposób zorganizowany wszelkie niezbędne informacje, jak: cel, liczebność grupy, przewidywany czas niezbędny dla przeprowadzenia danego ćwiczenia, materiały czy opis przebiegu.


Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział 1. Pamięć i jej trening

1.1. Pamięć: natura i działanie
   1.1.1. Różne rozumienia pamięci
   1.1.2. Fazy i rodzaje pamięci
1.2. Metody wspomagania pamięci
   1.2.1. Trening pamięci jako specyficzna forma wspomagania pamięci
 
Rozdział 2. Zasady wspomagania pamięci

Zasada 1. Koncentracja uwagi
Zasada 2. Porcjowanie informacji
Zasada 3. Powtarzanie
Zasada 4. Schodzenie na poziom semantyczny
Zasada 5. Uwzględnianie kolejności informacji
Zasada 6. Wykorzystywanie wyobraźni
Zasada 7. Odnoszenie do Ja
Zasada 8. Wzbudzanie emocji
Zasada 9. Robienie przerw
Zasada 10. Wykorzystywanie wskazówek
 
Rozdział 3. Projektowanie i realizacja trening u pamięci

3.1. Identyfikacja i analiza potrzeb treningowych
   3.1.1. Identyfikacja potrzeb treningowych w zależności od rodzaju treningu
      3.1.1.1. Zamknięty trening pamięci
      3.1.1.2. Otwarty trening pamięci oraz trening pamięci realizowany w ramach projektu społecznego
   3.1.2. Analiza potrzeb treningowych
3.2. Określanie celów treningu
3.3. Dobór treści i metod treningu
   3.3.1. Dobór i selekcja treści
   3.3.2. Układ treści treningowych
   3.3.3. Dobór metod treningowych
3.4. Tworzenie scenariusza treningu
3.5. Organizacja treningu
   3.5.1. Czas trwania treningu
   3.5.2. Miejsce treningu
   3.5.3. Pomoce i materiały szkoleniowe
3.6. Realizacja treningu
   3.6.1 Prowadzący i uczestnicy treningu
   3.6.2 Przebieg treningu pamięci
3.7. Ocena treningu
   3.7.1. Poziom reakcji
   3.7.2. Poziom uczenia się
   3.7.3. Poziom zachowania
 
Rozdział 4. Katalog technik i ćwiczeń treningowych

4.1. Ćwiczenia integracyjne oraz przygotowujące do udziału w treningu pamięci
   4.1.1. Pamięciowe ćwiczenia integracyjne
   4.1.2. Ćwiczenia zwiększające motywację uczestników do udziału w treningu pamięci
   4.1.3. Ćwiczenia aktywizujące
4.2. Ćwiczenia dotyczące prezentacji informacji o pamięci
4.3. Ćwiczenia koncentracji uwagi i innych jej aspektów
4.4. Techniki wspomagania pamięci
   4.4.1. Ćwiczenia przygotowujące do prezentacji technik wspomagania pamięci
      4.4.1.1. Ćwiczenia budowania skojarzeń
      4.4.1.2. Ćwiczenia posługiwania się wyobrażeniami
      4.4.1.3. Ćwiczenia posługiwania się piktogramami
   4.4.2. Mnemotechniki
      4.4.2.1. Rymowanka
      4.4.2.2. Akronimy i akrostychy
      4.4.2.3. Łańcuszek skojarzeń
      4.4.2.4. Rzymski pokój
      4.4.2.5. Systemy zakładkowe
   4.4.3. Mapa myśli
   4.4.4. Techniki opanowywania informacji z tekstów
   4.4.5. Techniki zapamiętywania informacji o nowo poznanych osobach
 
Rozdział 5. Przykładowe scenariusze zajęć

5.1. Scenariusz zajęć wprowadzająco-integracyjnych
5.2. Scenariusz zajęć poświęconych technikom ułatwiającym uczenie się obcojęzycznych słówek
5.3. Scenariusz zajęć poświęconych mnemotechnice Łańcuszka skojarzeń
5.4. Scenariusz zajęć poświęconych mnemotechnice Rzymskiego pokoju
5.5. Scenariusz zajęć dotyczących tworzenia Map myśli
 
Bibliografia