Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

TRANSPORTER OPANCERZ. Sd.Kfz.251 B I Sd.KfZ.251/1C

27-04-2014, 20:07
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 20 zł      Aktualna cena: 14.99 zł     
Użytkownik ikonotheka
numer aukcji: 4151950938
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 17   
Koniec: 27-04-2014 19:50:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Waga (z opakowaniem): 0.25 [kg]
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 

WALDEMAR ROGOWSKI
Sd.Kfz. 251/1 Ausf A
TRANSPORTER OPANCERZONY Sd.Kfz. 251 WSTĘP




Efektywne użycie wojsk pancernych zależy nie tylko od dobrego sprzętu pancernego łączącego w sobie siłę ognia, manewr i pancerz, cechującego się dobrymi własnościami trakcyjnymi i pokonywaniem przeszkód terenowych, lecz również od możliwości towarzyszenia czołgom przez piechotę. Ma ona za zadanie bronić czołgi przed pododdziałami niszczycieli czołgów, dobrze zamaskowanymi w terenie przez to trudnym do wykrycia i zniszczenia przez sam czołg. Do niej należy także utrzymywanie terenu zdobytego przez wojska pancerne. Problem ten pojawił się już w czasie I wojny światowej. Po pierwszym zaskoczeniu związanym z użyciem dużych grup czołgów przez aliantów, małe zespoły czy pojedynczy żołnierze uzbrojeni w ładunki wybuchowe i wiązki granatów oraz zamaskowane działa polowe strzelające na wprost okazały się bardzo groźnym przeciwnikiem, zwłaszcza dla mało zwrotnych i ciężkich czołgów angielskich Mark I-IV. Nic też dziwnego, że właśnie we Francji i Anglii pojawiły się pierwsze konstrukcje do przewozu żołnierzy z równoczesną ich ochroną przed bronią strzelecką i odłamkami artyleryjskimi. W 1917 r. płk. Estienne. dowódca wojsk pancernych, zaproponował zbudowanie wozu bojowego w oparciu o podwozie traktora Holta. Uzbrojenie stanowiło działko 37 mm. i 2 karabiny maszynowe. W opancerzonej przyczepie ciągnionej przez pojazd znalazło sie miejsce dla 20 żołnierzy wraz z pełnym wyposażeniem. Pomimo braku realizacji pomysł stanowił ciekawe studium połączenia możliwości piechoty i czołgów. W 1918 r w Wielkiej Brytanii opracowano transporter opancerzony i bojowy wóz piechoty (wersja "żeńska" uzbrojona była w 6 karabinów maszynowych i "męska" uzbrojona w 2 armaty 57 mm, i 4 karabiny maszynowe) przystosowane do przewozu 25
żołnierzy wraz z oporządzeniem. Stanowiły one modyfikację czołgu Mark V. Zakończenie wojny spowodowało, że pomimo wyprodukowania aż 600 pojazdów nie zostały one użyte w walce.
Alternatywna koncepcja piechoty towarzyszącej czołgom na samochodach, tzw. Piechoty Zmotoryzowanej rozwijana w czasie międzywojennym miała już wkrótce przejść sprawdzian bojowy. Włoskie
doświadczenia w czasie hiszpańskiej wojny domowej pokazały, że efektywne wykorzystanie czołgów (tankietek) na polu walki wymaga oddania do dyspozycji dowódców zgrupowań pancernych pojazdów opancerzonych o dobrych właściwościach terenowych. Mieszane grupy czołgów i Piechoty Zmotoryzowanej nie sprawdziły się zwłaszcza na obszarze o słabo rozwiniętej sieci dróg i trudnym terenie. Uważnie obserwowane doświadczenia wojny hiszpańskiej zaowocowały,zwłaszcza w Niemczech, wyciągnięciem odpowiednich wniosków i potwierdzeniem studiów teoretycznych opracowanych w latach trzydziestych. Po roku 1918 zgodnie z klauzulami Traktatu Wersalskiego Niemcy. które w I wojnie światowej nie doceniły znaczenia broni pancernej, nie mogły posiadać sprzętu pancernego, z wyjątkiem niewielkiej liczby samochodów pancernych. przeznaczonych dla celów policyjnych.Badania musiały być prowadzone w sposób tajny, w oparciu o użyczone przez ówczesny ZSRR poligony. Dojście Adolfa Hitlera w 1933 roku do władzy otworzyło nowy rozdział dla rozwoju zarówno sił zbrojnych, jak i doktryny wojennej. Doktryna wojsk pancernych, stworzona między innymi przez Heinza Guderiana, przewidywała użycie wojsk pancernych i zmechanizowanych wraz z lotnictwem w sposób nowatorski, który juź wkrótce miał być znany pod nazwą Blitzkriegu. Przewidywała ona użycie zwartych formacji pancernych złożonych z czołgów
rozpoznawczych i lekkich (Pzkpfw I i II) wspartych przez czołgi ciężkie ( tak wówczas klasyfikowano Pzkpfw IV) i średnie Pzkpfw III. Panzer I był wprawdzie traktowany jako sprzęt przejściowy, służący do szkolenia. Rolę - lekkiego czołgu rozpoznawczego miał spełniać Pzkpfw II. Rzeczywistość wojenna sprawiła jednak, że Pzkpfw I pozostał w linii jeszcze w roku 1941. Choć główny nacisk w rozwoju broni pancernej położono w Niemczech w latach trzydziestych na nowe konstrukcje czołgów, szybko zdano sobie sprawę, że czołgi uzyskają decydujące powodzenie tylko wówczas, gdy pozostałe rodzaje wojsk (piechota, artyleria, służby) będą miały podobne właściwości poruszania się i walki jak one. Dlatego też narodziła się koncepcja transportera opancerzonego, który służyłby nie tylko do transportu i walki Piechocie Zmechanizowanej, lecz mógłby być użyty przez pododdziały wsparcia pola walki i służby (pionierzy, artyleria, łączność, służby medyczne, dowodzenie). Program poszukiwań odpowiedniego wozu dla Grenadierów Pancernych ma swój początek w latach 1936-37. Niewątpliwie uważnie obserwowano dotychczasowe osiągnięcia francuskiej firmy Citroen i inż. Kegresse. konstruującego podwozia
półgąsiennicowe najpierw dla Armii Carskiej, a po I w. św. dla wyżej wymienionej firmy. Właściwości jezdne tych podwozi, zwłaszcza wygrany rajd przez Saharę, miały zapewne wpływ na przyjęcie takiej koncepcji konstrukcyjnej, zarówno przez firmę Hanomag, jak i w przypadku amerykańskiego Half-tracka. Także doświadczenia obu stron walczących w wojnie domowej w Hiszpanii wykazały fiasko współdziałania czołgu z piechotą wożoną ciężarówkami o małych zdolnościach pokonywania terenu. Szczególnie doświadczenia włoskich oddziałów pancerno - motorowych wykazały, że w terenie trudnym, górzystym, ubogim w sieć dróg, a także w terenach zurbanizowanych, potrzebny jest wóz o dobrych właściwościach trakcyjnych, niewrażliwy na ostrzał z broni piechoty, mogący przewieźć oddział żołnierzy w pobliże nieprzyjaciela i wspierać ich ogniem. Utrudnia to zwłaszcza działanie broni przeciwpancernej i prowadzi do zmniejszenia strat w czołgach.


WIELKOŚĆ 29,5X21CM,MIĘKKIE OKŁADKI,LICZĄ PO 15 STRON .

STAN DB.

WYSYŁKA GRATIS NA TERENIE POLSKI / PRZESYŁKA POLECONA EKONOMICZNA + KOPERTA BĄBELKOWA ,W PRZYPADKU PRZESYŁKI POLECONEJ PRIORYTETOWEJ PROSZĘ O DOPŁATĘ W WYSOKOŚCI 3ZŁ.KOSZT PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ ZGODNY Z CENNIKIEM POCZTY POLSKIEJ / .



WYDAWNICTWO GPM ŁÓDŹ.

INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.

PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"

NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!

ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE

ZOBACZ STRONĘ O MNIE