WALDEMAR ROGOWSKISd.Kfz. 251/1 Ausf ATRANSPORTER OPANCERZONY Sd.Kfz. 251 WSTĘPEfektywne użycie wojsk pancernych zależy nie tylko od dobrego sprzętu pancernego łączącego w sobie siłę ognia, manewr i pancerz, cechującego się dobrymi własnościami trakcyjnymi i pokonywaniem przeszkód terenowych, lecz również od możliwości towarzyszenia czołgom przez piechotę. Ma ona za zadanie bronić czołgi przed pododdziałami niszczycieli czołgów, dobrze zamaskowanymi w terenie przez to trudnym do wykrycia i zniszczenia przez sam czołg. Do niej należy także utrzymywanie terenu zdobytego przez wojska pancerne. Problem ten pojawił się już w czasie I wojny światowej. Po pierwszym zaskoczeniu związanym z użyciem dużych grup czołgów przez aliantów, małe zespoły czy pojedynczy żołnierze uzbrojeni w ładunki wybuchowe i wiązki granatów oraz zamaskowane działa polowe strzelające na wprost okazały się bardzo groźnym przeciwnikiem, zwłaszcza dla mało zwrotnych i ciężkich czołgów angielskich Mark I-IV. Nic też dziwnego, że właśnie we Francji i Anglii pojawiły się pierwsze konstrukcje do przewozu żołnierzy z równoczesną ich ochroną przed bronią strzelecką i odłamkami artyleryjskimi. W 1917 r. płk. Estienne. dowódca wojsk pancernych, zaproponował zbudowanie wozu bojowego w oparciu o podwozie traktora Holta. Uzbrojenie stanowiło działko 37 mm. i 2 karabiny maszynowe. W opancerzonej przyczepie ciągnionej przez pojazd znalazło sie miejsce dla 20 żołnierzy wraz z pełnym wyposażeniem. Pomimo braku realizacji pomysł stanowił ciekawe studium połączenia możliwości piechoty i czołgów. W 1918 r w Wielkiej Brytanii opracowano transporter opancerzony i bojowy wóz piechoty (wersja "żeńska" uzbrojona była w 6 karabinów maszynowych i "męska" uzbrojona w 2 armaty 57 mm, i 4 karabiny maszynowe) przystosowane do przewozu 25
żołnierzy wraz z oporządzeniem. Stanowiły one modyfikację czołgu Mark V. Zakończenie wojny spowodowało, że pomimo wyprodukowania aż 600 pojazdów nie zostały one użyte w walce.
Alternatywna koncepcja piechoty towarzyszącej czołgom na samochodach, tzw. Piechoty Zmotoryzowanej rozwijana w czasie międzywojennym miała już wkrótce przejść sprawdzian bojowy. Włoskie
doświadczenia w czasie hiszpańskiej wojny domowej pokazały, że efektywne wykorzystanie czołgów (tankietek) na polu walki wymaga oddania do dyspozycji dowódców zgrupowań pancernych pojazdów opancerzonych o dobrych właściwościach terenowych. Mieszane grupy czołgów i Piechoty Zmotoryzowanej nie sprawdziły się zwłaszcza na obszarze o słabo rozwiniętej sieci dróg i trudnym terenie. Uważnie obserwowane doświadczenia wojny hiszpańskiej zaowocowały,zwłaszcza w Niemczech, wyciągnięciem odpowiednich wniosków i potwierdzeniem studiów teoretycznych opracowanych w latach trzydziestych. Po roku 1918 zgodnie z klauzulami Traktatu Wersalskiego Niemcy. które w I wojnie światowej nie doceniły znaczenia broni pancernej, nie mogły posiadać sprzętu pancernego, z wyjątkiem niewielkiej liczby samochodów pancernych. przeznaczonych dla celów policyjnych.Badania musiały być prowadzone w sposób tajny, w oparciu o użyczone przez ówczesny ZSRR poligony. Dojście Adolfa Hitlera w 1933 roku do władzy otworzyło nowy rozdział dla rozwoju zarówno sił zbrojnych, jak i doktryny wojennej. Doktryna wojsk pancernych, stworzona między innymi przez Heinza Guderiana, przewidywała użycie wojsk pancernych i zmechanizowanych wraz z lotnictwem w sposób nowatorski, który juź wkrótce miał być znany pod nazwą Blitzkriegu. Przewidywała ona użycie zwartych formacji pancernych złożonych z czołgów
rozpoznawczych i lekkich (Pzkpfw I i II) wspartych przez czołgi ciężkie ( tak wówczas klasyfikowano Pzkpfw IV) i średnie Pzkpfw III. Panzer I był wprawdzie traktowany jako sprzęt przejściowy, służący do szkolenia. Rolę - lekkiego czołgu rozpoznawczego miał spełniać Pzkpfw II. Rzeczywistość wojenna sprawiła jednak, że Pzkpfw I pozostał w linii jeszcze w roku 1941. Choć główny nacisk w rozwoju broni pancernej położono w Niemczech w latach trzydziestych na nowe konstrukcje czołgów, szybko zdano sobie sprawę, że czołgi uzyskają decydujące powodzenie tylko wówczas, gdy pozostałe rodzaje wojsk (piechota, artyleria, służby) będą miały podobne właściwości poruszania się i walki jak one. Dlatego też narodziła się koncepcja transportera opancerzonego, który służyłby nie tylko do transportu i walki Piechocie Zmechanizowanej, lecz mógłby być użyty przez pododdziały wsparcia pola walki i służby (pionierzy, artyleria, łączność, służby medyczne, dowodzenie). Program poszukiwań odpowiedniego wozu dla Grenadierów Pancernych ma swój początek w latach 1936-37. Niewątpliwie uważnie obserwowano dotychczasowe osiągnięcia francuskiej firmy Citroen i inż. Kegresse. konstruującego podwozia
półgąsiennicowe najpierw dla Armii Carskiej, a po I w. św. dla wyżej wymienionej firmy. Właściwości jezdne tych podwozi, zwłaszcza wygrany rajd przez Saharę, miały zapewne wpływ na przyjęcie takiej koncepcji konstrukcyjnej, zarówno przez firmę Hanomag, jak i w przypadku amerykańskiego Half-tracka. Także doświadczenia obu stron walczących w wojnie domowej w Hiszpanii wykazały fiasko współdziałania czołgu z piechotą wożoną ciężarówkami o małych zdolnościach pokonywania terenu. Szczególnie doświadczenia włoskich oddziałów pancerno - motorowych wykazały, że w terenie trudnym, górzystym, ubogim w sieć dróg, a także w terenach zurbanizowanych, potrzebny jest wóz o dobrych właściwościach trakcyjnych, niewrażliwy na ostrzał z broni piechoty, mogący przewieźć oddział żołnierzy w pobliże nieprzyjaciela i wspierać ich ogniem. Utrudnia to zwłaszcza działanie broni przeciwpancernej i prowadzi do zmniejszenia strat w czołgach.
WIELKOŚĆ 29,5X21CM,MIĘKKIE OKŁADKI,LICZĄ PO 15 STRON .
STAN DB.
WYSYŁKA GRATIS NA TERENIE POLSKI / PRZESYŁKA POLECONA EKONOMICZNA + KOPERTA BĄBELKOWA ,W PRZYPADKU PRZESYŁKI POLECONEJ PRIORYTETOWEJ PROSZĘ O DOPŁATĘ W WYSOKOŚCI 3ZŁ.KOSZT PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ ZGODNY Z CENNIKIEM POCZTY POLSKIEJ / .
WYDAWNICTWO GPM ŁÓDŹ.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE
ZOBACZ STRONĘ O MNIE