Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

TRANSATLANTYKI DZIEJE TECHNIKA 1977 ROZKŁADÓWKI

09-05-2014, 20:27
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 59.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4197252897
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 7   
Koniec: 09-05-2014 19:55:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 1977
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)



KLIKAJĄC TUTAJ MOŻESZ ŚCIĄGNĄĆ LUB OTWORZYĆ PLIK ZE SPISEM KOMPLETNYM

Witold J. Urbanowicz
TRANSATLANTYKI
Zarys ich dziejów i techniki
Wydawnictwo Morskie Gdańsk 1977
Okładkę, obwolutę i stronę tytułową projektował Władysław Kawecki Redaktor Alina Szafranowa Redaktor techniczny Elżbieta Srnolarz Korektor Regina Osowicka




Spis treści

Od autora. 5
Wskazówki dla czytelników. 7
Rozdział I — Atlantyk. 9
Rozdział II — Bocznokołowce na oceanie. 19
„Savannah".19
Pierwsze parowce nowej epoki.24
Pierwsi przedsiębiorcy.28
Zmierzch kołowców.33
Żelazny olbrzym — „Great Eastern".35
Rozdział III — Śruba, żelazo i stal.48
Wzrost przewozów przez Atlantyk.48
„Great Britain".50 ,
Anglicy nadal przodują.57
Nowe bandery na Oceanie.69
Rozdział IV — Na przełomie wieków.82
Wyścig mózgów i pieniędzy.82
„Lusitania", „Mauretania" i „Aquitania".88
Odpowiedź White Star Line — „Olympic" i „Titanic".97
Nowi partnerzy i konkurenci.104
Wielka trójka niemiecka.113
Rozdział V — Między wojnami.120
Skutki wojny.120
Pierwsze powojenne dziesięciolecie.125
Złoty okres.148
„Normandie".163
Dwie królowe i nowa „Mauretania".178
Pierwsze sygnały przełomowych zmian.185
Rozdział VI — Polska na Atlantyku.187
Pierwsze próby.187
Armator polskich transatlantyków.191
Pierwsze nowe liniowce.194
Statki dowozowe.203
Wojna, lata powojenne i koniec dziejów GAL.208
Samotny „Batory" i jego następca.217
Rozdział VII — Druga wojna światowa i nowe odrodzenie.231
Wojenne losy czołowych armatorów.231
Cunard znów na czele. 239
„United States" — ostatni rekord. 243
„Rotterdam". 247
Kończą się lata pomyślnej koniunktury. 250
Rozdział VIII - Zmierzch epoki. 271
Architektura wkracza na statek. 271
Wielkie przemiany. 274
„France" — największy po wojnie. 278
„Michelangelo" i „Raffaello" - ostatni bracia. 287
Liniowce stają się wycieczkowcami. 291
„Hamburg". 297
„Queen Elisabeth 2" .— ostatni superliniowiec epoki. 301
Rozdział IX — Kres olbrzymów. 315
Transatlantyki znikają z oceanu. 315
Początek ery wycieczkowców. 335
Zakończenie. 350
Wybitne transatlantyki — tablica. 354
Błękitna Wstęga Atlantyku. 356
Literatura.359
Źródła ilustracji.361
Skorowidz nazwisk, stoczni i armatorów.362
Skorowidz statków .369




Od autora

Koniec epoki pasażerskiej żeglugi przez Atlantyk Północny — a jesteśmy właśnie świadkami jej zmierzchu — ma głębszą wymowę, niż tylko zniknięcie z oceanu największych i najwspanialszych statków. Epoka ta trwała 160 lat, w ciągu których dokonywał się olbrzymi rozwój nauki i techniki budownictwa okrętowego, a wraz z nim wzrastał komfort warunków życia człowieka, co znajdowało swój wyraz w architekturze i estetyce okrętu. Ale w epoce tej transatlantyki spełniły również olbrzymią misję cywilizacyjną, łącząc dwa przodujące kontynenty, przenosząc kulturę i dobra materialne, przerzucając wielkie .masy ludzkie, przyczyniając się do kształtowania nowych narodów i młodych państw amerykańskich.
Ta najwybitniejsza karta, fcftłpj" żeglugi światowej czeka jeszcze na swoich badaczy. Dziś można już porządkować niektóre jej elementy i zarysować dzieje tego okresu, zakładając ich dalsze, pełniejsze opracowanie. Dlatego książka ta nie próbuje przedstawić historii epoki, a jedynie nakreślić zarys dziejów jej głównego bohatera — statku, transatlan-tyka — o którym już pisano wiele, lecz wciąż za mało, by zaspokoić powszechne i nieustające zainteresowanie, jakie budzi on nadal na świecie. O rozmiarach tego zainteresowania świadczą ukazujące się raz po raz, coraz większe i pełniejsze, coraz bogatsze w ilustracje i edytorsko luksusowe dzieła o statku pasażerskim, w których dominuje transatlantyk, bowiem jego dzieje zawierają wszystko, czego szukać może badacz — ekonomista, historyk, technik i konstruktor, socjolog i pedagog, jak również miłośnik okrętów, romantyk morza, a nawet poszukiwacz sensacji i grozy tragicznej zagłady okrętu.
W ciągu tych 150 lat na samych tylko szlakach północnego Atlantyku przewinęło się ponad 3500 statków pasażerskich, toteż zaledwie niewielką ich część, najwybitniejszą, stanowiącą o znaczeniu tej głównej drogi światowej i miarodajną dla rozwoju techniki, mogłem ująć w książce, ograniczając się też tylko do szlaków północnych, aczkolwiek i przez Atlantyk Południowy pływało wiele wybitnych statków.
Dzieje transatlantyków starałem się zarysować na tle ważniejszye wydarzeń historycznych, jak na przykład obie wojny światowe, oraz zja wisk społeczno-ekonomicznych, jak wielka emigracja do Nowego Swiatî etapy postępu techniki lub supremacja komunikacji lotniczej. Oczywiście napotkałem wiele trudności, zwłaszcza przy opracowaniu ostatniego dwu dziestolecia, jeszcze bardzo ubogiego, jeśli chodzi o syntezę historyczns Dlatego, świadom niedoskonałości tej książki, wdzięczny będę czytelni kom za życzliwe uwagi i korekty szczegółów.
Niemałą trudność stanowi wybór systematyki tych dziejów w ciągi półtora wieku, więc ze względu na to, że głównym obiektem książki jesi sam statek, przyjąłem podział na okresy bardziej wyróżniające się rozwojem jego koncepcji i techniki, ale nie tylko, bowiem uwzględniam również rolę innych czynników, zwłaszcza w okresie od lat międzywojennych do połowy lat siedemdziesiątych, czyli do końca epoki.
W każdym z rozdziałów książki, które obejmują większe okresy rozwojowe transatlantyka, przedstawiłem pokrótce dzieje poszczególnych ważniejszych armatorów i ich wybitnych statków, spośród których najbardziej ważne dla historii wyodrębniłem w osobnych podrozdziałach. Ten nieskomplikowany, choć może historycznie nie zawsze trafny podział, ułatwi czytelnikowi śledzenie dziejów armatora w kolejnych rozdziałach oraz ogólną orientację w treści książki.
Opracowanie jej wymagało, rzecz jasna, wykorzystania obszernej literatury przedmiotu, wśród której wybijają się jako najpełniejsze i jedyne tego rodzaju skarbnice faktów książki N. R. P. Bonsora i A. Kludasas. Również książki W. Armstronga i J. Dugana dały wartościową informację rzeczową. Krótko ujęte dzieje polskich armatorów i statków mogłem oprzeć na źródłowej pracy H. Dehmela oraz na książce J. Micińskiego i S. Kolickiego, referatach, jak również licznych artykułach T. Dziekoń-skiego. Autorom tym winienem prawdziwą wdzięczność. Interesujące są zwłaszcza reedycje angielskich dawnych specjalnych zeszytów czasopism fachowych: „The Shipbuilder" i „Engineering". Sporo materiałów uzyskałem przez korespondencję z czołowymi armatorami oraz wykorzystałem własne niemałe zbiory, które gromadzą się od czasu pierwszego wydania mojej Architektury okrętów. Zbiorom tym oraz różnym źródłom zawdzięczam stronę ilustracyjną, w której znajdują się liczne nowe, nie publikowane u nas materiały.
Za wielce życzliwą i bezinteresowną pomoc w doborze tych materiałów czuję się zobowiązany Bibliotece British Council w Warszawie oraz licznym armatorom i stoczniom, a w szczególności Polskim Liniom Oceanicznym, Cunard Line, Peninsular and Oriental Steam Navigation Co., Compagnie Générale Transatlantique, Italia S.p.A. di Navigazione, Deutsche Atlantik Linie, Det Forenede Damskibs Selskab, Norske Amerikalinje, Wartsilä A/B i Royal Caribbean Cruise Line.
Zamierzonej pracy nie mógłbym wykonać bez pomocy życzliwych mi osób, wyrażam więc swą wdzięczność wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tej książki. Najwdzięczniej oceniam nieustającą zachętę i czynną pomoc najżyczliwszego krytyka i korektora — mojej Żony
Haliny.
Książka niniejsza jest chyba pierwszym w Polsce opracowaniem tematu, ujmującym całą epokę transatlantyków aż do połowy lat siedemdziesiątych, a w tym również, w dużym skrócie, udział polskiej bandery w tych dziejach. Pełne ujęcie epoki wymagać będzie dalszych poszukiwań i uzupełnień, do czego mogą wybitnie przyczynić się także sami czytelnicy, w których ręce tę pierwszą wersję oddaję w nadziei, że wzbudzi ona zainteresowanie i życzliwe przyjęcie.




Literatura

Armstrong W.: Atlantic Higway. London 1961.
Aquitania, „The Shipbuilder", 1914 [reedycja P. Stephensa], London 1971.
Backer W. A.: Vom Raddampfer zum Atomschiff. Bielefeld—Berlin 1965.
Barbance M.: Histoire de la Compagnie Générale Transatlantique. Paris 1955.
B i e ł k i n S. J.: Golubaja Lenta Atłantiki. Leningrad 1967.
Bits'ch-Christensen A.: Tod oder Renaissance der Passagierschiffahrt, „Wirtschafts Correspondent", 1960, nr 51.
Bonsor N. R. P.: North Atlantic Seaway. Prescot—Lancashire 1955.
Borkowski T.: Organizacyjne problemy przebudowy TSS „Stefan Batory", „Budownictwo Okrętowe", 1971, nr 2.
Borchardt K. O.: Znaczy Kapitan, wyd. 7, Gdańsk 1973.
Brenneke J.: Luxus Liner Bremen brennt! Herford 1973.
Chapelle H. I.: The Search for Speed under Sail 1700—1855. London 1968.
C h r i s t i a n s s o n E. T.: Exterior Design of Big Passenger Liners, „Svensk Sjöfarts Tidning" [zeszyt specjalny]: Ms „Kungsholm" (Göteborg 1953).
C o r 11 e 11 E. C. B.: The Steamship „Great Britain", „The Naval Architect", October 1971.
D e h m e 1 H.: Gdynia—Ameryka Linie Żeglugowe S.A. 1930—1950. Gdańsk 1969.
Dug an J.: The Great Iron Ship [„Great Eastern"], London 1953.
Empress of Britain, „The Shipbuilder", 1931 [reedycja P. Stephensa], London 1971.
Foerster E., Sütterlin G.: Der Vierschrauben-Turbinendampfer „Vaterland". Berlin 1918.
France, Le Paquebot, „Journal de la Marine Marchande" [zeszyt specjalny], 1962.
Gibson Ch. E.: The Story of the Ship. New York 1952.
G r e e n h i 11 B., G i f f a r d A.: The Merchant Sailing Ship. Newport Abbot 1970.
Gripsholm, „Svensk Sjöfarts Tidning" [zeszyt specjalny], 1957, nr 16.
Guilt on J.: Aesthetic Aspects of Ship and Yacht Design. London 1971.
Guthrie J.: A History of Marine Engineering. London 1971.
Hamburg, „Hansa" [zeszyt specjalny], 1969, nr 6.
Hay P.: Brunei: his Achievements in the Transport Revolution. Berkshire 1973.
Kaemmerer W.: Der Doppelschraubenschnelldampfer „Kaiser Wilhelm II". Berlin 1903 [odbitka z „Zeitschrift des Vereins Deutscher Ingenieure". Jg. 1903].
Kludas A.: Die grossen Passagierschiffe der Welt, Bd. I—V, Oldenburg__Hamburg 1972—1974.
Kobyliński W.: Przebudowa architektoniczna wnętrz liniowca pasażerskiego „Stefan Batory", „Budownictwo Okrętowe", 1971, nr 2.
Knight F.: The Clipper Ship. London 1973.
Landström B.: The Ship (przekład z jęz. szwedzkiego). New York 1961.
Lang A. R.: Turbinenschiff „Hamburg". Düsseldorf 1970.
Lord W.: A Night to Remember [„Titanic"]. London 1956.
Lusitania, „Engineering" [zeszyt specjalny], 1907.
Lusitania and Mauretania, „The Shipbuilder", 1906/7 [reedycja P. Stephensa], London 1970.
Macintyre D.: The Adventure of Sail 1520—1914. London 1970.
Marcus G.: Dziewicza podróż [„Titanic"]. Gdańsk 1974.
Michelangelo [Księga specjalna armatora „Italia"]. Genova 1965.
Mi eins ki J., Kolicki S.: Pod polską banderą. Gdynia 1962.
Normandie, „The Shipbuilder" [zeszyt specjalny], 1935, June.
Normandie 1935, „L'Architecture D'Aujourdhui", 1935, nr 8.
Off rey M. C: Les Chances du Transport Maritime des Passagers, „Journal de la Marine Marchande", 1961, nr 2145.
Olympic and Titanic, „The Shipbuilder", 1911 [reedycja P. Stephensa], London 1970.
P a d f i e 1 d P.: Zmora zderzeń. Gdańsk 1969.
Le Paquebot ,,Normandie", „L'Illustration", 1935, nr 4813.
P e r t e k J.: Królewski statek „Batory". Gdańsk 1975.
Potter N., Frost J.: The Elisabeth. London 1965.
Rowland K. T.: Steam at Sea. Newton Abbot 1970.
Schmidt R.: „Pilsudski" und „Batory", „Werft Reederei Hafen", 1935, nr 20.
Spratt H. P.: Outline History of Transatlantic Steam Navigation. London 1950.
Spratt H. P.: Transatlantic Paddle Steamers. Glasgow 1967.
U r b a n o w i c z W. J.: Architektura okrętów. Gdynia 1965.
Zierhoffer A.: Ocean Atlantycki i jego morza. Warszawa 1970.
Autor korzystał również z archiwalnych materiałów Polskich Linii Oceanicznych w sprawie żeglugi pasażerskiej z roku 1972 oraz z nie publikowanego koreferatu mgr Tadeusza Dziekońskiego do tych opracowań.
Źródła ilustracji
Backer W. A.: Vom Raddampfer zum Atomschiff. Bielefeld-Berlin 1965.
Guthrie J.: A History of Marine Engineering. London 1971.
Kludas A.: Die grossen Passagierschiffe der Welt. Oldenburg-Hamburg 1973.
Lang A. R.: Turbinenschiff „Hamburg". Düsseldorf 1970.
Miciński J., Kolicki S.: Pod polską banderą. Gdynia 1962.
Pudney J.: Brunei and his World. London 1974.
Urbanowicz W. J.: Architektura okrętów. Gdynia 1965.
„The Naval Architect", nr 3, 1971.
Wykorzystano również materiały ze zbiorów Archiwum „Morza", Archiwum Miasta Gdyni, Archiwum Fotograficznego Muzeum Kultury Fizycznej i Turystyki w Warszawie, Archiwum Fotograficznego Norddeutscher Lloyd w Bremen, Stoczni Wärtsilä w Helsinkach oraz zbiory T. Dziekońskiego, S. Bernatta, C. Jerysia, A. Szadury i autora.




Skorowidz
nazwisk, stoczni i armatorów

„Adriatica", arm. wł. 327
Ahrens 232
Aktiebolaget Svenska Amerika Lin-
jen, zob. Swedish American Line Albert, książę br. 52 Alcock J. 151 Aleksander III, car 106 Alexander Stephen and Sons Ltd.,
stocznia br. Ill, 264 Alfons XIII, król hiszp. 144 Allan Alexander 60 Allan Hugh 60 Allan Line Steamship Co. Ltd., arm.
br. 58, 60, 61, 84, 102, 105, 121, 134,
264
American Banner Lines, arm. USA 263 American European Lines (E. Detwi-
ler), arm. hoi. 268 American Export Lines Inc. (d. Export
Steamship Corporation), arm. USA
131, 250, 263 American Line (American Steamship
Co.), arm. USA 59, 70, 83, 189 American Line z Filadelfii, arm. USA
69 American Scantic Line, arm. USA
192
American Steamship Co. zob. American Line Anchor Line, arm. br. 58, 60, 62, 79,
96, 121, 135
Anders Władysław 212 Anderson James 43, 44 Anderson Olga 103 Andrews Thomas 98, 101
Ansaldo S.A., stocznia wł. 135, 140, 15ö, 251, 253, 260, 262, 287
Appleby F. 45
Arkuszewski Witold 219, 222, 348
Armstrong, Whitworth and Co., stocznia br. 140
Ateliers et Chantiers de France, stocznia fr. 256
Atlantic Transport Co. (of West Wirginia), arm. USA 71, 83, 87, 121,130
Austro-Americana (Unione Austriaca di Navigazione), arm. austr. 80
Bagiński Mieczysław 222 Ballin Albert 72, 73, 145 Baltic American Line (Linia Bałtyc-
ko-Amerykańska), arm. duński, zob.
też Det Östasiatiske Compagni 107,
141, 188, 192, 193
Baltic Steamship Co. (Bałtijskoje Morskoje Parochodstwo), arm. ZSRR
295, 350
Barabino Luigi 290 Barclay, Curie and Co., stocznia br.
107, 129
Bates Denis 301 Bates Percy 159, 180, 183 Bates Philip 303
Batory Stefan 197, 200, 226, 228 Baudry 173 Beardmore W. and Co., stocznia br.
136
Bejger Stanisław 226 Benisławski Michał 193 Betlehem, stocznia USA 263 Binns Jack 88
Bitsch-Christensen Aksel 298, 299,326 Black Ball Line, arm. USA 12, 13, 30 Black Sea Steamship Co. (Czerno-
morskoje Morskoje Parochodstwo),
arm. ZSRR 327
Black Star Line, arm. USA 12 Blancart 130 Blohm und Voss A.G., stocznia RFN
114, 140, 154, 215, 325 Bogusławski Jan 219 Bomba Franciszek 199 Borchardt Karol Olgierd 198, 210 Borkowski Eustazy 199, 211 Bouwens de Boijen 173 Bride Harold 98 British and North American Royal
Mail Steam Packet Co. zob. Cunard
Line
Broklebank John 302, 309 Broström Dan, arm. szw. 139, 140, 330 Brown A. W. 151 Brown John, stocznia br. zob. John
Brown
Brown William H., stocznia USA 31 Brukalski Stanisław, 196, 219 Brunei Isambard Kingdom 25, 35—47,
50—57, 269 Burmeister and Wain, stocznia duńska
344 Burns John 63
Caird and Co., stocznia br. 71 Calamai Piero 251—253 Camell Laird Co., stocznia br. 129, 184 Canadian Pacific, arm. br. 61, 79, 87,
104, 105, 121, 134, 257, 267 Canadian Pacific Steamships Ltd.,
arm. br. 134, 162, 257, 262, 333, 350 Cangardel Henri 164 Cantieri Riuniti dell'Adriatico (CRDA)
137, 140, 156, 195, 201, 210, 223, 250,
287, 337
Cantor Hyman, arm. USA 268 Chamberlain Austen 160 Chandris Dimitri, arm. grecki 237,297
325
Chapelle Howard I., 20 Chapman P. W., arm. USA 132 Chargeurs Réunis zob. Compagnie
Maritime des. Chrapkiewicz Juliusz 218 Churchill Clementine 242
Cleveland Stephen Grover 70
Collins Edward Knight, arm. USA 13, 14, 30, 31, 48, 50, 82, 158, 246
Collins Line, arm. USA 31
Compagnie de Navigation Fraissenet et Cyprien Fabre, arm. fr. 75, zob. też Fabre Cyprien
Compagnie Générale Maritime (braci Péreire), arm. fr. 33
Compagnie Générale Maritime, arm. fr. 322
Compagnie Générale Transatlantique (CGT, French Line), arm. fr. 33, 74, 108, 121, 123, 128, 135, 147,158, 163--178, 204, 224, 235, 254, 278—288, 314, 321—325, 350
Compagnie Maritime des Chargeurs Réunis, arm. fr. 164, 192
Compagnie Transatlantique Belge, arm. belg. 76
Compania Transatlantica Espanola, arm. hiszp. 80, 144
Conally Tom 245
Conrad Joseph 103
Costa Giacomo, arm. wl. 242. 293
Cosulich Callisto i Alberto, arm. wł. 79, 80, 137, 287
Cosulich Line (Societa Triestina di Navigazione), arm. wî. 80, 105 133, 137, 157
Croisile G. 16
Cunard Edward, arm. br. 63
Cunard Line (British and North American Royal Mail Steam Packet Company, zob. Cunard Steam Ship Co. Ltd.), arm. br. 28, 41, 62
Cunard Samuel, arm. br. 14, 28—30, 32, 39, 42, 48, 50, 58, 63
Cunard Steam Ship Company Ltd. (Cunard Line), arm. br. 64, 65, 79, 84, 88—97, 107, 121, 123, 125, 147, 158—160, 241, 242, 250, 282, 287, 301—314, 317, 318, 338, 350
Cunard White Star Ltd., arm. br. 160, 179, 180, 183, 184, 228, 262, 235, 239, 240, 241
Cybis Jan 200
Czernomorskoje Morskoje Parochodstwo, zob. Black Sea Steamship Co.
Cwikliński Jan 218
Dalniewostocznoje Morskoje Paro-chodstwo, zob. The Far-Eastern Steamship Co. Dampskibs Selskapet Thingvalla, arm.
duński 79
Darski Stanisław 217, 218, 221 Dejean Louis 174 De La Loire, zob. też Chantiers de
L'Atlantique, stocznia fr. 280 De La Martiniere D., 320 Denny and Bros Ltd., stocznia br. 61 De Scheide, stocznia hol. 261 Det Bergenske Dampskibs Selskab,
arm. norw. 341, 343
Det Forenede Dampskibs Selskab (DFDS, United Steamship Co.), arm. norw. 79, 104, 111, 112, 141, 204, 331
Det Nordenfjeldske Dampskibs Selskab, arm. norw. 341, 343 Det Östasiatiske Kompagni A.S. (East Asiatic Co.,) arm. duński 106, 141, 139, 192, 193 Detwiler Edgar, arm. USA 268, 269,
277 Deutsche Atlantik Linie, arm. RFN
297, 326, 327, 350
Deutsche Schiffs- und Maschinenbau A.G. (Debchimafe), stocznia RFN 153 Deutsche Werft A.G., stocznia RFN
265, 297, 299
Deyczakowski Zygmunt 211, 213 Dickens Karol 29, 50 Dod Daniel 22 Domin M. 255
Dominion Line, arm. br. 62, 83, 87 Dramatic Line, zob. też Collins Line,
arm. USA 13, 30 Drączkowski Tadeusz 218 Drechsel William 177 Dunand Jean 173, 255 Duncan, stocznia br. 29 Dziekoński Tadeusz 220, 358
East Asiatic Co. zob. Det Östasiatiske
Kompagni Eastern Steam Navigation Co., arm.
br. 37
Eckener Hugo 150 Elder Dempster Shipping Co. Ltd.
arm. br. 62, 87, 105 Ellerman Wilson Line, arm. br. 204
Elżbieta II, królowa br. 241, 257, 312 Ericsson Gustav, arm. fin. 24 Eugenides Vernicos, arm. gr. 207 Export Steamship Corporation, zob. American Export Lines
Fabre Cyprien, arm. fr. 75, 123, 135, 164
Fabri Francesco 326
Far-Eastern Steamship Co., arm. ZSRR 317
Farfield Shipbuilding and Engineering Co., stocznia br. 66, 105, 257
Fernley and Eger, arm. norw. 343
Fickett and Crockett, stocznia USA 21
Field Cyrus 41—47
Finmare, grupa arm. wł. 327
Flagship Cruises Ltd., arm. szw.-norw. 330
Fleet 100
Florio Vincenzo, arm. wł. 76
Forges et Chantiers de la Méditerranée, stocznia fr. 292
Fratelli Cosulich, agencja żegl. 264
French Line, zob. Compagnie Générale Transatlantique
Fulton Robert 19, 23
Furness Line, arm. br. 62
GAŁ, zob. Gdynia-Ameryka Linie
Żeglugowe Galway Line, arm. br. 61, 62
Gardner James 272, 306, 312, 338
Gąsiorowski Mieczysław 222
Gaulle Charles de 212, 282
Gdańska Stocznia Remontowa, stocznia pl. 225
Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe (GAL), arm. pl. 193, 195—197, 201, 202, 207—209, 213, 214—217, 229
Gdynia-America Shipping Lines (London) Ltd, arm. pl. 209, 217
Gibbs William Francis 244
Głowacki Mirosław 218
Godecki Jan 218
Gooch Daniel, arm. br. 40—47
Gotszalk Jan 198
Goudie James 25
Grant W. S. 65
Grant Ulysses Simpson 45
Great Ship Company, arm. br. 38, 44
Great Western Steamship Company,
arm. br. 25, 37, 49, 50, 52 Greek Line, arm. gr. 263, 332 Griffiths John W. 14 Grzybowski Bolesław 226 Grzywaczewski Zbigniew 222 Gudie James 25 Guion Line, arm. br. 62
Hales Harold K. 164, 246, 321 Hall John Vine 40 Halle Samuel 26
Hamburg-Amerikanische Paketfahrt A.G. (Hapag, Hamburg-Amerika Linie), arm. RFN 41, 71, 73, 75, 77, 106, 113—119, 123, 131, 135, 142, 144—147, 234, 265, 266, 325 Hamburg-Atlantik Linie, arm. RFN
267
Hammer A. 341 Hapag, zob. Hamburg-Amerikanische
Paketfahrt A.G. Hapag-Lloyd A.G., arm. RFN 234,
325—327, 330, 350 Harland and Wolff Ltd., stocznia br.
67, 68, 97, 98, 110, 142, 160, 240 Harrison William 39, 40 Hawtorn, Leslie, R. and W., stocznia
br. 106
Heroult et de Handel, arm. fr. 30 Hindenburg Paul von 153 Hitler Adolf 234, 238 Holdridge 20
Holland-America Line (Hal, Neder-landsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij — Holland-Amerika Lijn), arm. hoi. 77, 83, 110, 121, 142, 143, 147, 161, 204, 225, 236, 247—250, 332 Homberg André 163 Home Lines, arm. panamski 138, 140,
258, 260, 264, 276, 326, 337, 338 Horn Gudrun 272 Horowski Jerzy 226 Hosken James 52
Howaldtswerke-Deutsche Werft, stocznia RFN - 267, 299, 324
IMM, zob. International Mercantile
Marine
Inman Line (Inman Steamship Co. Ltd.), arm. br. 41, 58, 59, 63, 65, 70, 83, 189
Inman William, arm. br. 50, 58, 59 International Cruises S.A., arm. gr. 325 International Mercantile Marine Co. (IMM). arm. USA 83, 86, 109, 127, 130, 132, 142, 143, 160 International Navigation Co. z Filadelfii, arm. USA 65, 70, 77, 83 Inverclyde, lady 89 Ismay J. Bruce 98—102 Ismay Thomas Henry 67 „Italia" Societâ Anonima di Naviga-zione (od 1952 Societâ per Azioni), arm. wł. 156, 157, 235, 250, 253, 254, 287, 327—329, 350
Jackson Peter 319 Jastrzębowski Wojciech 196 Jerzy V., król br. 160 Jędrychowski Stefan 214 John Brown and Co., stocznia br. 89, 96, 134, 135, 159, 162, 182, 189, 240, 242, 303, 306, 309, 314, 317, 318 Johnson Andrew 43 Juliana, królowa hol. 248
Kameen Thomas 306
Kingdom Zofia 36
Klaveness A. F. and Co., arm. norw.
341, 343
Knoetgen Zdenko 202 Kobyliński Lech 222 Kobyliński Wiesław 226 Kollat Feliks 205, 206, 208 Kolumb 12 Kompania Wschodnio-Indyjska (East
India Company), arm. br. 54 Kon Wienczysław 222 Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM), arm. hol. 77 Kostkiewicz Zdzisław 226 Krzyżanowski Maciej Tadeusz 222 Kutyłowski Roman 208
Larsen G., arm. USA 340
Laurę Pierre 254
„La Veloce" Navigazione Italiana,
arm. wł. 110 Lebrun Albert 169 Le Corbusier 352
Leisz C. Ferdinand, arm. RFN 24 Leleu Jean 255 Lennon Dennis 272, 306
Leonardo da Vinci 23 Leszczyński Aleksander 193, 208 Leyland Line (F. Leyland and Co.
Ltd.), arm. br. 83, 87, 100 Light John 93 Lightoller C. H. 98—101 Lindbergh Charles 150 Lippsett Inc., stocznia złom. USA 175 Lloyd Austriaco (Unione Austriaca di Navigazione S.A.), arm. austr. 79, 80, 134 Lloyd Sabaudo, arm. wł. 104, 111, 136,
137, 156, 157
Lloyd Triestino, arm. wł. 327 Ludwik Napoleon, cesarz fr. 44 Lundgren W. R., arm. norw. 139
Mac Donald James R. 159
Maciejewski Czesław 218
Mac Kay Donald 14
Maier F. F. 165
„Maierform", biuro konstrukcji okrętowych 165, 203, 207
Manner Georg 272, 298, 300
Marconi Guglielmo 70, 73
Marestier Jean Baptiste 20, 21, 22
Marie Jean 254
Mary, królowa br. 180, 183
Mathias-Thesen-Werft, stocznia NRD 222, 295, 346
Mądroszkiewicz Kazimierz 221
Meissner Krzysztof 228, 229
Meissner Tadeusz 199, 218, 220, 222, 228
Mendelssohn Feliks 37
Messageries Maritimes, arm. fr. 164,
318
Michael Karageorgis Lines Corporation, arm. gr. 330
Milewski Władysław 198 Monfalcone, zob. Cantieri Riuniti dell' Adriatico
Moore-McCormack Lines, arm. USA 332
Morgan Pierpont 70, 83, 134 Morpasfłot, arm. ZSRR 346 Możdżeński Leonard 196, 206 Mussolini Benito 155, 156, 158
Nakskov Skibsvaerft, stocznia duń. 195, 201
Napier Robert, stocznia br. 32, 34
Napoleon III, cesarz fr. 33 National Line, arm. br. 62, 67 Navigazione Generale Italiana (NGI),
arm. wł. 76, 110, 'lll, 135, 155, 156,
157, 250 Nederlandsch-Amerikaansche Stoom-
vaart M-ij, zob. Holland-Amerika
Lijn Nederlandsche Dok en Scheepsbouw
M-ij, stocznia hol. 138 Newport News Shipbuilding and Dry
Dock Co., stocznia USA 237, 244 New Zealand Line, arm. br. 242 Niemojewski Lech Józef 196 Norddeutscher Lloyd (NDL), arm. RFN
41, 68, 71, 73, 77, 113—119, 131,
135, 142, 144—147, 152—154, 177, 219,
234, 260, 265, 266, 293, 297, 325 Nordenson 252, 253
Norwegian America Line (NAL, Norske Amerikalinie A.S.), arm. norw. 78,
112, 138, 258, 292, 331 Norwegian Cruiseships A.S., arm. norw. 343
Obertyński Edward 222
Ocean Steam Navigation Co., arm.
USA 58 Oceanic Steam Navigation Co. Ltd.
zob. White Star Line Ocioszyński Tadeusz 205, 218 Oivind Lorentzen 343 Olivier Marcel 164 Orlicz-Dreszer Gustaw 200
Pace Salvatore i Luigi de 32, 75
Pacewicz Edward 202, 211
Pacon Henri 173
Palmers Ltd., stocznia br. 218
Parsons Charles 84
Paton Walter 41—47
Patout Pierre 173
Patterson William, stocznia br. 25, 52
Penhoët, Chantiers de, zob. też Chantiers de L'Atlantique, stocznia fr. 34, 74, 75, 109, 129, 164—167, 254, 255, 266, 280
Peninsular and Oriental Steam Navigation Co. (P. and O. Line), arm. br. 340
Péreire Emile i Isaac, arm. fr. 33 Phillips Jack 99, 101 Piaz John dal 128, 163
Piłsudski Józef 197
Piotrowski T. 210
Plate en Reuchlin, arm. hol. 77
Plinius Marius 193, 208, 214, 215, 217
PLO zob. Polskie Linie Oceaniczne
Polbryt — zob. Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Okrętowe
Polish American Navigation Corporation (Polsko-Amerykańskie Towarzystwo Żeglugi Morskiej), arm. pi. 107, 188, 189
Polish Navigation Co. Inc. (Polskie Towarzystwo Żeglugowe), arm. pi.--USA 189
Polish Ocean Lines, zob. Polskie Linie Oceaniczne
Polish Steamship Agency Ltd., arm. pi. 209
„Polskarob", zob. Polsko-Skandynaw-skie Towarzystwo Transportowe
Polska Żegluga Bałtycka, arm. pi. 348
Polska Żegluga Morska (PZM, Polish Steamship Co.), arm. pi. 217, 264
Polskie Linie Oceaniczne (PLO, Polish Ocean Lines), arm. pi. 112, 217, 218, 223—225, 228, 230, 247, 204, 330, 332, 335, 3:8, 350
Polskie Ratownictwo Okrętowe (PRO), arm. pi. 207
Polskie Towarzystwo Żeglugowe, zob. Polish Navigation Co.
Polskie Transatlantyckie Towarzystwo
Okrętowe (PTTO), arm. pi. 141, 192, 194
Polsko-Amerykańskie Towarzystwo Żeglugi Morskiej, zob. Polish American Navigation Corporation
Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Okrętowe (Polbryt), arm. pl. 192, 204--206, 209, 214, 217
Polsko-Skandynawskie Towarzystwo Transportowe („Polskarob"), arm. pl. 192
Potocki Jerzy 200
PRO — zob. Polskie Ratownictwo Okrętowe
Pruszkowski Tadeusz 196
Pszenny Jerzy 218, 220, 226
PTTO, zob. Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe
Pugnet fiené 170
Pulitzer-Finale Gustavo 156, 195, 263, 272
PŻM — zob. Polska Żegluga Morska
Raczkiewicz Władysław 212 Raczkowski Jerzy 218 Rapacki Adam 214 Rederiaktiebolaget Sverige-Nordame-
rika, arm. szwedz. 113, 139 Red Star Line (Société Anonyme de
Navigation Belge Américaine), arm.
belg. 70, 77, 83, 109, 143, 162 Renwick Edward 42 Reuter Paul Julius 44 Rheinstahl Nordseewerke A.G., stocznia RFN 343 Roberts 26 Rogers Steven 20 Roosevelt Franklin D. 232 Rosyjska Flota Ochotnicza, arm. ros.
106 Rosyjska Spółka Wschodnioazjatycka,
zob. Russian American Line Rosyth, stocznia złom. br. 95, 133 Rotterdamsche Droogdok Maatschap-
pij, stocznia hol. 161, 248 Roux Charles 108 Royal Caribbean Cruise Line A.S.,
arm. norw. 340 Royal Mail Steam Packet Co., arm. br.
127 Royal Viking Line A.S., arm. norw.
341, 343
Rubattino R., arm. wł. 76 Rummel Julian 193 Rüssel John Scott 37—40 Russian American Line (organ. East
Asiatic Co.), arm. ros. 106, 189 Rylke Aleksander 222
Sarnecki Hilary 217
Savannah Steamship Co., arm. USA 20
Scandinavian-American Line, zob. Dst
Forenede Dampskibs Seleskab Schichau Ferdynand A.G., stocznia
niem. 72, 119, 127, 146, 147 Schwieger Walter 92, 93 Scott 151 Scotts Shipbuilding and Engineering
Co., stocznia br. 34 Sebille Albert 167, 272 Segni Antonio 287 Shaw, Savill and Albion Co., arm. br.
333 Sikorski Władysław 212
Simpson Colin 93
Skarżyński Stanisław 150
Skaugen I.M., arm. norw. 340
Sloman Robert M., arm. niem. 58
Słomski Edward 222
Smith Edward J. 98—101
Société Anonyme de Navigation Belge Américaine, zob. Red Star Line
Spade 255
Staliński Janusz 222
Stankiewicz Mamert 198, 199, 210
Steinmann and Co., arm. belg. 76
Stephenson Robert 37
Stevens, arm. USA 20
Stocznia Północna, stocznia pl. 216
Stryjeńska Zofia 200
Swallowtail Line, arm. USA 12
Swan, Hunter and Wigham Richardson (później Swan, Hunter Shipbuilders), stocznia br. 89, 94, 135, 139, 201, 207, 293, 318
Swedish American Line (SAL, Sven-ska Amerika Linien Aktiebolaget), arm. szwedz. 140, 202, 258, 260, 261 Sybilla, księżn. szwedz. 261 Szopa Jerzy 226 Szrajber Jerzy 226 Szudziński Franciszek 211, 213, 218, 220
Thomson J. and G., stocznia br. 32,
64, 159, 189
Tirrenia, arm. wł. 327 Tomaszewski Wacław 219, 222 Transatlantica, arm. wł. 75 Tung C.Y., arm. z Hongkongu 305 Turner William 92 Twain Mark 50
Unione Austriaca di Navigazione, zob.
Austro-Americana United American Lines Inc., arm. USA
131, 145, 146 United States Lines (USL), arm. USA
83, 131, 237, 243—247, 263, 320, 350 United States Mail Steamship Co.,
arm. USA 83, 131, 145, 146 United Steamship Co. zob. Det Fore-
nede Dampskibs Selskab Upper Clyde Shipbuilders, stocznia br.
309
Urbanowicz Witold J. 108, 167, 205--207, 222, 299, 348
Vail Stephen, stocznia USA 22 Vanderbilt Cornelius, arm. USA 32 Verolme Cornelius, stocznie hol. 268 Vickers-Armstrongs Ltd., stocznia br.
258 ,,Vulkan" A.G., stocznie niem. 72, 144,
145, 153
Walker 41
Walkowiak Klemens 226
Wallace Daniel 306
Warnow Werft, stocznia NRD 234
Watt James 37, 39
Wärtsilä A.B., stocznie fin. 340, 341,
346
Webb Isaac 12, 14 Webb William H. 12, 14 Werf de Noord, stocznia hol. 207 „Weser" A.G., stocznia RFN 138, 153 White Cross Line, arm. belg. 76 White Star Line (Oceanic Steam Navigation Co. Ltd.), arm. br. 50, 58, 59, 63, 65—69, 83—87, 97—104, 121, 125—127, 135, 143, 147, 160, 189, 241, 242, 317
Wieniawa-Długoszowski Bolesław 200 Wiktoria, królowa br. 43, 52, 84 Wilhelmsen A., arm. norw. 340 Wilson Woodrow 121 Wilton-Fijenoord, stocznia hol. 142
225, 247, 248 Wiśniewski Jerzy 222 Wright Isaac, arm. USA 13
Yourkevitch Wladimir 165, 178
Zaleski Lech 219, 222
Zamoyski Jan 200
Zim Israel Navigation Co. Ltd., arm. izr. 138, 265, 295, 297, 326, 333
Zjednoczenie Przemysłu Okrętowego, stocznie pl. 221
Zjednoczenie Stoczni Polskich, stocznie pl. 207, 214, 216
Żegluga Polska S.A., arm. pol. 187, 192, 193, 205, 209, 214, 217




Skorowidz statków
W skorowidzu podano oprócz nazw statków skrót nazwy armatora, kolejność nazwy statku (I, II, III.) oraz rok wejścia do eksploatacji. Przy zmianie nazwy dodano też rok zmiany.

Aaron Manby (br - ) Abissinia (Cunard I - ) Acadia (Cunard I - ) Achilles (Lloyd Austriaco — ) Adriatic (Galway L - ) Adriatic (White Star I - ) Alaska (Dominion L — ) Alaunia (Cunard I - ) Alaunia (Cunard II - ) Albania (Cunard II - ) Albert Ballin (Hapag - ) Albertic (White Star eks-Ohio bud ) Aleksandr Puszkin (Bait Shipp L — ) Alfonso XIII (CT Espan - ) Algeria (Cunard I - ) Alps (Cunard I - ) Alsatian (Allan — zob Empress of France) America (National L - ) America (USL I od eks-Amerika Hapag - ) America (USL II - ) Ancerville (Paquet — wycieczk) Andania (Cunard I - ) Andania (Cunard II - ) Andes (Cunard I - ) Andrea Doria (Italia - ) — Antilles (CGT - ) Antonia (Cunard — ) Aquitania (Cunard — ) Arabia (Cunard II - ) Arabic (White Star III od eks- -Berlin NDL - ) Aramac zob Parthia II Arcadia (Greek L od eks-New Australia - ) Archimedes (pierwszy śrubowiec - ) Arctic (Collins I - ) Argentina (Home L od eks-Ber- gensfjord I - ) Argentina (Moore-McCormack L zob Veendam II) Argus (lotnisk br eks-Conte Rosso I - ) Arizona (Guion L — ) Ascania (Cunard II - ) Atlantic (Collins I - ) Atlantic (White Star I - ) Atlantic (Amer Banner L od ) Audacious okręt liniowy br Augustus (NG Ital oraz Italia I — ) Augustus (Italia II - ) Aurania (Cunard I - ) Aurania (Cunard II - ) Ausonia (Cunard - ) Australis (Chandris od eks-Ame- rica II) Austria (Hapag I - ) Azerbejdżan (ZSRR - wycieczk- -prom) Baltic (Collins I - ) Baltic (White Star I - ) Baltic (White Star II - ) Batory (GAL i PLO - ) — — — Bayern (Hapag - ) Belgenland (Red Star II - i ) Belgian (Allan - ) Belgie (White Star - później Belgenland II) Belgique (CT Belge - ) Berengaria (Cunard od eks-Im-perator) Bergensfjord (NAL I - ) Bergensfjord (NAL II - ) Berlin (NDL II - zob też Arabic III) Berlin (NDL III - ) Berlin (NDL IV od eks-Grips-holm I - ) Biełorussija (ZSRR - wycieczk --prom) Birma (East Asiatic eks-Arundel Castle - ) Bismarck (Hapag — nie uruchomiony) Bolkoburg zob też Warszawa (Pol-bryt - II) Borussia (Hapag I - ) Brasil (Moore McCormack L zob Vo-lendam II) Bremen (NDL I - ) Bremen (NDL III od eks-Prin-zess Irene - ) Bremen (NDL IV - ) — — Bremen (NDL V od eks -Pasteur - ) Britannia (Cunard I - ) Britannic (White Star I - ) Britannic (White Star II - nie uruchomiony) Britannic (White Star III - ) British Queen (br i belg - ) Buenos Ayrean (Allan - ) Buenos Ayres (CT Espan - ) Burgundia (Fabre — ) Burza niszczyciel pl Caledonia (Cunard - ) Calgarian (Allan - ) Calgaric (White Star od eks- -Orca - ) Californian (Leyland — towarowiec) Campania (Cunard - ) Canadian (Allan - ) Canberra (P and O - ) Cap Trafalgar (Hapag - towarowiec) Cape Ann (towarowiec) Car (Russ Amer L - ) Caribia zob Vulcania Carica (Russ Amer L - ) Carinthia (Cunard I - ) Carinthia (Cunard III - ) Carmania (Cunard I - ) Carmania (Cunard II — eks- -Saxonia) Carnivale zob Queen Anna Maria Caronia (Cunard I - ) Caronia (Cunard White Star II — ) Carpathia (Cunard - ) Cedric (White Star - ) Celtic (White Star I - ) Celtic (White Star II - ) Champlain (CGT—) Charlotte Dundas (holownik kołowy — ) Chicago (CGT - ) Chrobry (GAL - ) City of Berlin (Inman - ) City of Brussels (Inman - ) City of Chicago (Inman - ) City of Glasgow (Inman - ) City of New York (Inman III - ) City of Paris (Inman - ) City of Philadelphia (Inman - ) City of Rome (Inman - ) Clermont (USA - ) Cleveland (Hapag - ) Columbia (Cunard - ) Columbus (NDL I — zob też Homeric White Star) Columbus (NDL II - ) Constitution (Amer Export -- ) Conte Biancamano (Lloyd Sabaudo - ) Conte di Savoia (Italia - ) Conte Grande (Lloyd Sabaudo - ) Conte Rosso (Lloyd Sabaudo I - nie uruchomiony) Conte Rosso (Lloyd Sabaudo II — ) Conte Verde (Lloyd Sabaudo — ) Cristobal Colon (CT Espan - ) Cristoforo Colombo (Italia - ) Cunard Adventurer (Cunard — wycieczk) Cunard Ambassador (Cunard — wycieczk) Cunard Conquest (Cunard - wycieczk) Cunard Countess (Cunard — wycieczk) Curacoa krążownik br Cutty Sark (kliper - ) De Grasse (CGT I - ) De Grasse (CGT II - eks-Ber- gensfjord II) De La Salle (CGT I - ) Derfflinger (NDL - ) Deutschland (Hapag I - ) Deutschland (Hapag II - ) Doric (White Star - ) Doric (Home L cd eks-Hansea- tic II eks-Shalom - ) Dresden (NDL II - ) Drottningholm (SAL od eks-Vir- ginian - ) Duala zob Jagiełło Duchess of Atholl (Can Pac - ) Duchess of Bedford (Can Pac -) Duchess of Richmond (Can Pac — ) Duchess of York (Can Pac — ) Duilio (NG Ital - ) Egadi (Florio - ) Elena Cosulich (Cosulich - ) Elisawieta (pierwszy rosyjski parowiec - ) Ellinis (Chandris od eks-Lurli- ne — wycieczk) Empress of Australia (Can Pac I eks-Tirpitz - ) Empress of Australia (Can Pac Il eks-De Grasse — ) Empress of Britain (Can Pac I — ) Empress of Britain (Can Pac II - ) Empress of Britain (Can Pac Ill - ) Empress of Canada (Can Pac I od eks-Duchess of Richmond — ) Empress of Canada (Can Pac II — ) Empress of China (Can Pac — ) Empress of England (Can Pac —) Empress of France (Can Pac I — eks-Alsatian) Empress of France (Can Pac II od eks-Duchess of Bedford ) Empress of India (Can Pac — ) Empress of Ireland (Can Pac I — ) Empress of Japan (Can Pac — ) Empress of Scotland (Can Pac I od eks-Kaiserin Auguste Victoria - ) Empress of Scotland (Can Pac II eks- -Empress of Japan -— zob też Hanseatic I) Estonia (Bait Amer od eks- -Car - ) Europa (NDL I - ) — Europa (NDL II od eks-Kungs- holm III - ) Europe (CGT I - ) Faraday (pierwszy kablowiec -— ) Fiodor Szalapin (Far East ZSRR od eks-Franconia III) Flandre (CGT - ) Flavia zob Media Floride (CGT - ) Flying Cloud (kliper) Flying Fish (kliper) France (CGT I - ) France (CGT II - ) France (CGT III - ) — — Franklin (New York and Havre - ) Franconia (Cunard I — ) Franconia (Cunard II - ) Franconia (Cunard III -— eks- -Ivernia II) Frederik VIII (DFDS - ) Friesland (Red Star - ) Fritz Heckert (NRD - wycieczk) Fulvia (Costa od eks-Oslofjord II - ) Galileo Galilei (Italia od bud ) Gdańsk (Pol Amer NC od eks- -Sierra - ) Gdynia ORP zob Kościuszko Geiser (DS Thingvalla - ) General von Steuben (NDL - eks-München III) Gedrge Washington (NDL - ) George Washington (USL od eks- -George Washington NDL) Georges Philippar (statek fr - ) Georgie (White Star II - ) Germanic (White Star - ) Gerty (Cosulich L - ) Giulia (Cosulich L - ) Giulio Cesare (NG Ital i Italia I - ) Giulio Cesare (Italia II - ) Goeben (NDL - zob Roussillon) Great Britain (Great Western - ) — Great Eastern (Eastern Steam Nav — ) — Great Republic (kliper) Great Western (Great Western -) — Gripsholm (SAL I - ) Gripsholm (SAL II - ) Gruzija (Black Sea ZSRR od eks-Sobieski - ) Gruzija (Black Sea ZSRR - wycieczk-prom) Guglielmo Marconi (Italia od bud ) Hamburg (Hapag II - ) Hamburg (Deutsche Atlantik L — ) — Hammonia (Hapag - ) Hannover (NDL - ) Hansa (Hapag I od eks-Victoria Luise eks-Deutschland - ) Hansa (Hapag II od eks-Albert Ballin - ) Hanseatic (Hamb Atlant I od eks-Empress of Scotland II) — Hanseatic (Deutsche Atlantik L II od eks-Shalom) Hanseatic (Deutsche Atlantik L Ill eks-Hamburg - ) Hawke krążownik br Helena Sloman (Sloman - ) Hellig Olaf (DFDS - ) Herman (Ocean Steam Nav - ) Highflyer krążownik br Homeland (Home L od eks-Bra- sil eks-Drottningholm) Homeric (White Star od eks- Columbus I) Homeric (Home L od eks-Mari- posa - ) Hyperion niszczyciel br Imperator (Hapag - ) — Independence (Amer Export — ) Infanta Isabel de Borbon (CT Espan — ) Ile de France (CGT - ) — Island Venture (Norw Cruise - wycieczk) Israel (Zim - ) Italia (Home L od eks-Kungs- holm II - ) Ithaka zob Zioń Ivernia (Cunard I — ) Ivernia (Cunard II - ) Iwan Franko (Black Sea ZSRR - wycieczk) Jagiełło (GAL od eks-Duala -) James Monroe (Black Bali - kliper) Jerusalem (Zim I od eks-Argen-tina - ) Jerusalem (Zim II - ) Józef Piłsudski (Poi Amer NC od eks-Mitau eks-Birma) Juan Sebastian Elcano (CT Espan -) Jurij Dołgorukij (ZSRR od eks--Hamburg II) Kaiser Franz Josef I (Unione Austr - ) Kaiser Wilhelm der Grosse (NDL — ) Kaiser Wilhelm II (NDL - ) Kaiserin Auguste Victoria (Hapag - ) Kentucky (CGT - dowozowy) Kościuszko (GAL od eks-Litua- nia - ) Kristianiafjord (NAL - ) Kronprinz Wilhelm (NDL - ) Kronprinzessin Cecilie (NDL - ) Kungsholm (SAL I od eks-Noor- dam - ) Kungsholm (SAL II - ) Kungsholm (SAL III - ) Kungsholm (SAL IV - ) Kursk (Russ Amer - ) La Bourdonnais (CGT eks-Scharn- horst - ) La Bourgogne (CGT - ) La Bretagne (CGT - ) La Champagne (CGT - ) Laconia (Cunard I — ) Laconia (Cunard II - ) Lafayette (CGT I - ) Lafayette (CGT II - ) Lafayette (CGT III - ) Lafayette (USA od eks-Norman- die - ) La Gascogne (CGT - ) La Guardia (Amer Export od ) Lake Champlain (Elder Dempster — ) Lake Manitoba (Elder Dempster potem Can Pac - ) Lake Michigan (Elder Dempster potem Can Pac - ) La Lorraine (CGT - ) Lancastria (Cunard - ) La Normandie (CGT - ) Lapland (Red Star od — White Star - ) La Provence (CGT - ) La Savoie (CGT - ) L'Aquitaine (CGT eks-Normannia - ) L'Atlantique (C Sud Atlant pożar) La Touraine (CGT — ) Latvia (Bait Amer od eks-Rus- sia - ) Laurentic (White Star I - ) Laurentic (White Star II - ) Leon XIII (CT Espan od ) Leonardo da Vinci (Italia - ) Leonid Sobinow (Far Eastern ZSRR od eks-Carmania II) Leviathan (pierwsza nazwa Great Eastern - ) Leviathan (USL od eks-Vater- land - ) Liberté (CGT od eks-Europa - ) Lightning (kliper) Lituania (Bait Amer od eks- -Carica - ) Liverpool (Transatl Steam - ) Lucania (Cunard I — ) Lusitania (Cunard - ) — Lützow (NDL - ) Lwów polski statek szkolny Łódź (Polbryt od eks-Kovno -) Maas (HAL - ) Maasdam (HAL IV - zob Stefan Batory) Magallanes (C T Espan — ) Majestic (White Star I - ) Majestic (White Star II od eks- -Bismarck) ^Maksim Gorkij (Bait Shipp ZSRR od eks-Hamburg) Mammoth (pierwsza nazwa Great Britain) Manhattan (USL — ) Manuel Arnus (CT Espan - ) Marques de Comillas (CT Espan - - ) Massachusetts (R B Forbes USA - - ) Massilia (Fabre - ) Mauretania (Cunard I - ) — Mauretania (Cunard White St II -) Media (Cunard White St - ) Megantic (White Star - ) Melita (Can Pac — ) Mesaba (towarowiec) Metagama (Can Pac - ) Mexico (CGT — dowozowy) Michail Lermontow (Bait Shipp ZSRR - ) Michelangelo (Italia — ) — Milwaukee (Hapag — ) Minneapolis (Atlant Transp — ) Minnedosa (Can Pac — ) Minnehaha (Atlant Transp — ) Minnetonka (Atlant Transp — ) Minnewaska (Atlant Transp — zob Arabic) Missanabie (Can Pac - ) Missouri (CGT — dowozowy) Mitau (Russ Amer eks-Birma — - ) Mont Blanc (CGT towarowiec) Montcalm (Can Pac - III — ) Montclare (Can Pac - ) Montrose (Can Pac II - ) Moskwa (Ros Fl Ochotn I od eks-Hammonia) Moskwa (Ros Fl Ochotn II od eks-Flirst Bismarck - ) München (NDL III - ) Napoleon III (CGT - ) Navarino (Flagship Cruis od eks-Gripsholm II) Neptunia (Cosulich - ) New Australia (eks-Monarch of Bermuda zob Arcadia) New York (NDL - ) New York (Intern Navig Co eks-City of New York - ) New York (Polish Navig Co od eks-New York - ) New York (Hapag - ) Nieuw Amsterdam (HAL I - ) Nieuw Amsterdam (HAL II - ) Nils Ebbesen (DFDS dowozowy) Niżnij Nowgorod (Ros Fl Ochotn — - ) Noordam (HAL I - ) Noordam (HAL II - ) Nordic Prince (Royal Caribb — wycieczk) Nordland (Red Star - ) Normandie (CGT - ) — — — Normannia (Hapag - ) Nova Scotian (Allan - ) Oceania (Cosulich - ) Oceanic (White Star I - ) Oceanic (White Star II - ) Oceanic (White Star III — nie uruchomiony) Oceanic (Home L — wycieczk) Olympia (Greek L - ) Olympic (White Star - ) Oregon (Guion i Cunard — ) Oriana (P and O - ) Oscar II (DFDS - ) Oslofjord (NAL I - Oslofjord (NAL II - ) Pacific (Collins - ) Pannonia (Cunard — ) Paris (Intern Navig eks-City of Paris - ) Paris (CGT - ) Parisian (Allan - ) Parthia (Cunard I - ) Parthia (Cunard White Star II - - ) Pasteur zob Bremen V Patria (Fabre eks-Rugia - ) Patria (Hapag — zob Rossija) Peloro (Florio - ) Pennland (Red Star I - ) Pennland (Red Star II - ) Pennsylvania (American L — ) Péreire (CGT - ) Persia (Cunard - ) Pesaro (Lloyd Sabaudo od eks- -Moltke) Pietierburg (Ros Fl Ochotn I od ) Pietierburg (Ros Fl Ochotn II ) Piłsudski (GAL - ) — Piotr Wielikij (Black Sea Shipp ZSRR od eks-Jagiełło) Pologne (CGT eks-Oregon - ) Polonia (Bait Amer od eks- -Kursk - ) Polonia (GAL od eks-Polonia Bait Amer) Polonia II (proj Instytutu Morskiego - ) Potomac (USL eks-Neckar II - ) Potsdam (HAL - ) Premier (Polbryt od eks-Tasso- -) President Arthur (USL od bud ) Présidente Wilson (Cosulich od eks-Kaiser Franz Josef I - ) President Fillmore (USL od bud ) President Harding (USL - ) President Roosevelt (USL - ) Prinzess Irene (NDL — ) zob Bremen III Prinz Friedrich Wilhelm (NDL - - ) Prussian (Allan - ) Pułaski (GAL od eks-Estonia Bait Amer - ) Queen Anna Maria (Greek L od eks-Empress of Britain III - ) Queen Elisabeth (Cunard - ) — Queen Elisabeth - QE (Cunard - - ) — — Queen Mary (Cunard — ) — - - — Raffaello (Italia - ) Rainbow (kliper) Re d'ltalia (Lloyd Sabaudo - ) Regina d'ltalia (Lloyd Sabaudo — ) Regina Magna (Chandris od eks-Bremen V) Regina Victoria Eugenia (C T Espan - ) Reliance (Hapag - ) Remuera zob Parthia II Republic (White Star I - ) Resolute (Hapag - ) Rewa (Polbryt od eks-Kolpino- -) Rex (Navig Gen Ital - ) Rijndam (HAL - ) Rochambeau (CGT - ) Rosa Sayang zob De Grasse II Rossija (Ros Fl Ochotn od eks- -Holsatia - ) Rossija (Russ Amer — ) Rossija (Bait Steamsh ZSRR od eks-Patria - ) Rotterdam (HAL I - ) Rotterdam (HAL III - ) Rotterdam (HAL IV - ) Rotterdam (HAL V - ) Rossillon (CGT od eks-Goeben - ) Royal Viking Sea (R Viking — wycieczk) Royal Viking Sky (R Viking - wycieczk) Royal Viking Star (R Viking - wycieczk) Royal William (Kanada - ) Rugia (Hapag — zob Patria Fa- bre) Ryndam (HAL - ) Sabaudia (transp woj wioski eks- -Stockholm III - ) Sagafjord (NAL —) Saint Laurent (CGT - ) Samaria (Cunard II - ) Saratow (Ros Fl Ochotn od bud ) Sardinian (Allan - ) Sarmatian (Allan - ) Sasquehanna (USL eks-Rhein II — - ) Saturnia (Cosulich - ) Savannah (Savannah Steamsh ) — Saxonia (Cunard I — ) Saxonia (Cunard II - ) Scharnhorst (NDL - zob La Bourdonnais) Scotia (Cunard - ) Scythia (Cunard II - ) Sea Venture (Norw Cruise — wycieczk) Servia (Cunard - ) Seydlitz (NDL - ) Shalom (Zim — zob Hanseatic II) Sicilia (S i L de Pace - ) Sirius (Brit and Amer - ) Skaubryn (Greek L od bud ) Smolensk (Ros Fl Ochotn od bud ) Sobieski (GAL - ) — — Solunto (Florio - ) Sołdek (PŻM - towarowiec) Song of Norway (Royal Caribb - wycieczk) Sovereign of the Seas (kliper) Sowietskij Sojuz (ZSRR od eks- -Hansa II) Spirit of London (P and O - wycieczk) St Louis (American L — ) St Louis (Hapag - ) St Olaf (NAL - ) St Paul (American L — ) Staghound (kliper) Statendam (HAL I - ) Statendam (HAL II — nie uruchomiony) Statendam (HAL III - ) Statendam (HAL IV - ) Stavangerfjord (NAL - ) Stefan Batory (PLO od eks- -Maasdam - ) - - Steinman (White Cross - ) Stockholm (SAL I od eks-Pots-dam - ) Stockholm (SAL II — nie uruchomiony) Stockholm (SAL III - nie uruchomiony) Stockholm (SAL IV - zob Völkerfreundschaft) Stratheden (czarter Cunarda) Stuttgart (NDL II - ) Sun Viking (Royal Caribb - wycieczk) Sylvania (Cunard II - ) Szota Rustaweli (ZSRR — wycieczk) Taras Szewczenko (ZSRR — wycieczk) Teutonic (White Star - ) Thingvalla (D S Thingvalla od bud ) Titanic (White Star - ) — Tobruk (GAL — towarowiec) Tuberose (woj nazwa Mauretanii I - - ) Turbinia (statek dośw Parsonsa — - ) Union (Heroult et de Handel - ) United States (Black Ball - ) United States (DFDS - ) United States (USL - ) — Vaderland (Red Star I - ) Vaderland (Red Star II - ) Vaterland (Hapag I - zob Leviathan USL) - Vaterland (Hapag Lloyd II - nie uruchomiony) Veendam (HAL II - ) Veendam (HAL III - od eks- -Argentina USA - ) Venezuela zob Empress of Australia II Vesta Victoria (Lloyd Triestino - ) Victoria Luise (Hapag od eks- -Deutschland I - ) Victorian (Allan - ) Ville de Paris (CGT - ) Ville du Havre (CGT od eks-Na- poleon III - ) Vincenzo Florio (Navig Gen Ital — ) Virginian (Allan - zob Homeland) Virginie (CGT — dowozowy) Vistafjord (NAL - ) Volendam (HAL I - ) Volendam (HAL II od eks-Bra^il USA ) Völkerfreundschaft (NRD od eks- -Stockholm IV - ) Vulcania (Cosulich - ) Vulkan (węglowiec żaglowy) Washington (Navig Gen Ital - ) Washington (Ocean Steam Nav — ) Washington (CQT - ) Washington (USL - ) Warszawa (HAL — eks-Madison) Warszawa (Polbryt I od eks--Smolensk - ) Warszawa (Polbryt II — nie uruchomiony) — Westerdam (HAL - ) Westernland (Red Star I - ) Westernland (Red Star II - ) We^t Point zob America — Württemburg (Hapag — ) Yorck (NDL - ) Zaandam (HAL II - ) Zeeland (Red Star II - ) Zioń (Zim - )



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.