Część I
TRADYCJE PEDAGOGIKI MUZYKI
ks. Jacek Bramorski, Wartości etyczno-wychowawcze muzyki sakralnej na przestrzeni wieków / 11
Andrzej Michalski, Ewolucja ideałów i celów wychowania w historii rozwoju myśli pedagogicznej muzyki / 43
Violetta Przerembska, Pedagogiczne i filozoficzne podstawy nauczania muzyki w II Rzeczypospolitej / 61
Grażyna Darłak, Wychowanie ku wartościom a edukacja muzyczna w szkole / 79
Jadwiga Uchyła-Zroski, Założenia estetyczne wychowania muzycznego w świetle polityki oświatowo-
-kulturalnej lat 70. XX wieku / 101
Elżbieta Szubertowska, Wybrane problemy kultury muzycznej młodzieży na przełomie
XX i XXI wieku. Tendencje i dynamika przemian / 115
Magdalena Florek, Zarys dziejów nauczania muzyki w Polsce do 1939 roku / 129
Ewa Stachurska, Profesjonalne kształcenie muzyczne w Polsce do roku 1945. Rys historyczny / 151
Beata Kamińska, Edukacja muzyczna w koncepcji polskiej myśli pedagogicznej
(przeszłość, teraźniejszość, współczesność) / 161
Część II KSZTAŁCENIE MUZYCZNE W OBSZARZE BADAŃ PEDAGOGIKI PORÓWNAWCZEJ
Jarosław Chaciński, Leo Kestenberg i jego reforma kształcenia muzycznego w Niemczech w latach 20. XX wieku / 175
Gabriela Karin Konkol, Musikpädagogik w Niemczech i w Austrii – zarys problematyki / 197
Agnieszka Weiner, Edukacja muzyczna w Korei Południowej. Tradycja i współczesność / 207
Część III
INTERDYSCYPLINARNE I PSYCHOLOGICZNE BADANIA PEDAGOGIKI MUZYKI
Zofia Konaszkiewicz, Pedagogika muzyki a wybrane nurty psychologii / 225
Alicja Kozłowska-Lewna, Rozwój słuchu muzycznego u dzieci w świetle współczesnych badań / 235
Michał Kierzkowski, Z badań własnych nad rolą wczesnej edukacji muzycznej
w rozwoju integracji percepcyjno-motorycznej / 259
Rafał Lawendowski, Ekologia dźwiękowa w ujęciu społecznej psychologii muzyki / 273
Joanna Jemielnik, Możliwości wykorzystania badań narracyjnych w pedagogice muzyki / 291
Anna Kalarus, Specyficzny sposób wykorzystania muzycznych działań percepcyjno-
-zabawowo-twórczych jako formy aktywności o charakterze prewencyjnym
wobec stresu szkolnego. Metodologia badań / 305
Amelia Golema, Wczesna edukacja muzyczna jako działanie profilaktyczne – kontekst
emocjonalny, poznawczy i społeczny / 315