PROFESJONALNIE ZMODYFIKOWANA
TOYOTA 4RUNNER V8 TRD SportEdition 4WD
DOŁADOWANY MECHANICZNIE SILNIK 2UZ-FE, 4.7L V8, SKRZYNIA AISIN A750F ECT, zawieszenie X-REAS
czyli ... czołg T34 o osiągach Porsche ... :)
TOYOTA TRUCKS - gotowe na wszystko
Niezależny importer nowych i używanych samochodów terenowych 4x4 marki Toyota / Lexus. Oferujemy serwis, części standardowe i profesjonalne modyfikacje z użyciem części z pierwszej ligi sportu wyczynowego. Wypożyczalnia samochodów terenowych TOYOTA 4x4. Czym dokładnie się zajmujemy ?
Co kupujesz ?
Ten konkretny to 4Runner to prawdziwy rodzynek. Coś naprawdę EXTRA... To najprawdopodobniej jedyny taki wóz w Europie i jeden z niewielu na świecie.
Ten 4Runner to model '04 V8 SportEdition4WD, świeżo doładowany mechanicznie z wykorzystaniem części od fabrycznego tunera TOYOTY, firmy TRD czyli Toyota Racing Development... To połączenie benzynowego V8 2UZ-FE ( zasilanego LPG ) znanego z Land Cruiser'a 100/200, Tundra/Sequoia oraz ramy, skrzyni, napędów i zawieszenia Land Cruiser'a 120 (+system X-REAS i większe hamulce) z osiągami Porsche 911, dzięki doładowaniu silnika DEDYKOWANYM do 2UZ-FE kompresorem mechanicznym TRD, których wyprodukowano tylko 1200 szt, po $5500 + koszty montażu... Dzięki temu że to rozwiązanie dedykowane, zaprojektowane do tego silnika i układu napędowego przez TOYOTĘ, to mimo bardzo znacznego wzrostu mocy i momentu obrotowego a co za tym idzie osiągów pojazdu, zachowano oryginalną, pancerną bezawaryjność terenowej TOYOTY. To najprawdopodobniej jedna z najszybszych cywilnych TOYOT 4x4 na ramie z nadwoziem zamkniętym w Europie..:)
TOYOTA 4Runner to prawdziwa, super wytrzymała terenówka na ramie - ale z bazą do pokazania tuningowcom w Golfach czy BMW gdzie ich miejsce. Pojazd będący idealnym kompromisem pomiędzy szybkim, luksusowym autem osobowym, i małą ciężarówką o najwyższych możliwościach terenowych. Wóz o niebo mocniejszy, wytrzymalszy, szybszy i wygodniejszy od większości samochodów terenowych, w dodatku o znakomitym stosunku masy do mocy i z bardzo mocnym, benzynowym, seryjnie zakutym motorem V8, 4.7L, kod jednostki 2UZ-FE.
Nie znasz pojazdu o nazwie TOYOTA 4Runner ? Nic dziwnego, w Europie ich nie sprzedają już od ok. 20 lat i 3 generacji. Owszem, 4Runner był oferowany w Europie, ale w I i II generacji, czyli do roku '96, i auta te dalej jeżdżą, trzymają się świetnie, i bardzooo trzymają cenę ... Przedstawiany tu egzemplarz jest przedstawicielem 4 generacji, która była produkowana od '03 do '09, i jest bratem technicznym Land Cruisera serii J120, FJ Cruisera, Lexusa GX470, Tacomy 2 gen, Hiluxa po '05 i Fortunera. Następnie w roku 2010 przyszedł 4Runner 5 generacji, Land Cruiser 150 oraz Lexus GX460, a reszta wariantów platformy jeszcze nie została zaprezentowana. 4Runnera sprzedają w obydwu Amerykach, Azji, gdzieniegdzie w Afryce ( RPA ) i krajach Arabskich. Czyli tam gdzie paliwa tanie, drogi nie koniecznie dobre albo ich brak a klient bywa zamożny. W rejonach świata gdzie sprzedają 4R, jak chcesz zaszaleć i na drodze i w terenie, to kupujesz właśnie 4Runnera... Jeśli chcesz wiedzieć więcej, kliknij na MODELE TOYOTY 4x4, wybierz 4Runner i sprawdź sam.
Ale do rzeczy, skoro tu trafiłeś, pewnie szukasz TOYOTY 4x4, a najprawdopodobniej LC100 czy LC120, prawda ? To bardzo dobrze, bo ten wóz w wersji V8 SportEdition4WD to połączenie obu tych modeli i najlepsze co można wycisnąć z obu serii na raz. Mimo że masa 4R jest niższa od typowej 120'ki o 200-300 kg (120'ka ma mnóstwo wygłoszeń do uciszania diesla) to mamy tu tą samą platformę integrującą całą cześć mechaniczną, czyli ramę, rodzinę silników, skrzynię, zawieszenie, hamulce, most i dyfer, reduktor oraz jej wymiary zewnętrzne (no prawie, 4R jest ciut dłuższy). Bardzo ciekawym elementem, obecnym w 4R SportEdition4WD, za to niedostępnym w 120'kach jest system zawieszenie X-REAS, o którym ciut później. Jednak w tym 4R na pokładzie znajdziesz napęd z J100 w najlepszej wersji, czyli V8 4.7L 2UZ-FE. Jak pewnie wiesz, J100 z tym silnikiem jeździ "nieźle", z tym że waży minimalnie 2600 kg, a wóz który tu oglądasz, zaledwie 1980 kg, czyli 30% mniej...:)
Wiesz co to oznacza ?
A no to że już seryjny wolnossący 4R V8 jest pociskiem ziemia-ziemia, zbudowanym przez grupę inżynierów TOYOTY którzy wzięli pancerność i kulturę pracy V8 z J100, osadzili to na platformie J120 i okrasili rewelacyjnymi osiągami już w serii (0-100 km/h w 7.6 sek). A doładowany kompresorem który oficjalnie był oferowany tylko do V8 Toyoty Tundry / Sequoi, no czasami też do LC100, to już całkiem inna para kaloszy...:) Teraz to już opis nie wystarczy, po prostu musisz się tym przejechać. I prawdopodobnie po tym go kupisz.
W tym miejscu nieśmiało dodam że nasz wynalazek wzbudził znaczne zainteresowanie na światowym forum TOYOTA 120, integrujący społeczność właścicieli wszystkich modeli pojazdów Toyoty 4x4 opartych o platformę 120.
Maszyna którą oglądasz to TOYOTA 4Runner generacja 4, rok 2004, przebieg 193 000 km, wersja SportEdition 4WD, V8 4.7L benzyna/gaz LPG, kod sinika 2UZ-FE, gruntownie przez nas odświeżony eksploatacyjnie i wizualnie oraz poważnie zmodyfikowany pod względem mocy, osiągów i komfortu, doposażony w jeden z 1200 wyprodukowanych kompresorów Toyota Racing Development, przeznaczonych do tego silnika. Pozwoliło to osiągnąć moc 366 KM, moment 654 Nm, co dało obłędną dynamikę ( zwłaszcza wykorzystując charakterystykę zawieszenia X-REAS i duże hamulce wersji SportEdition ) i oszałamiające jak na samochód na ramie 0-100 km/h w 5,7-6,0 sekundy na oponach szosowych, 6,3-6,6 sek na bieżących AT'kach - cały czas w komforcie, przy pełnej kontroli i stabilności platformy J120. Koszt używanego kompresora do 2UZ-FE jest dziś wyższy niż cena nowego kilka lat temu, która wynosiła US$5500 + montaż. Problem - zgranie komputera TRD z ECU wozu. Ten kompresor oficjalnie nie był przeznaczony do 4R z V8, tylko do TOYOTA Tundra i Sequoia (choć mechanicznie pasuje idealnie do każdego silnika 2UZ-FE bez VVTi, a więc też do LC100, LC200, LX470), a trafił do nas z uszkodzonej z tyłu TOYOTY Tundry, więc wiązki i oprogramowanie komputerów nie koniecznie chciały ze sobą współgrać. Jednak udało się, komputer TRD idealnie współpracuje z ECU i emuluje czyli udaje 9 wtryskiwacz. Tak, dziewiąty wtryskiwacz. Dodatkowe powietrze wymaga dodatkowego paliwa, i inżynierowie TRD wymyślili takie cos jak silnik 9 cylindrowy:) W każdym razie, dzięki staraniom jakie poczyniliśmy, obecnie ten 4R V8 to takie 2 tonowe Subaru Impreza, i idzie bokiem aż miło:)
Koszty eksploatacji, zużycie paliwa
Benzyna, zużycie w litrach na 100 km
Wszystko co się wleje, na gazie LPG podobnie, ale koszty na gazie są na poziomie Corolli na dieslu ( poważnie - mam kilka Corolli diesli i Runner na gazie to ok. 10-15 % więcej na paliwo przy tych samych przebiegach - a mam ciężką stopę )
LPG, zużycie w litrach na 100 km
miasto, od 14L do 26L LPG, czyli cena jak za mniej niż 7L-13L benzyny lub ropy, tzn. 45-72 Pln, 10L
|
trasa 120-160 km/h, 12L-22L gazu LPG, czyli cena jak za mniej niż 6L-11L benzyny albo ropy, tzn. 33-60 Pln
|
teren - od 15L do 28L gazu LPG, czyli cena mniejsza niż za 7L-14L benzyny albo ropy, tzn. 35-75 Pln
|
|
A teraz szczegóły:
Pojazd kupiony od dealera w USA jako kompletna seria, po 1 właścicielu, serwisowany, w stanie 95 pkt wg. punktacji AutoCheck. Wóz czysty w środku i w bazie danych Carfax. Nigdy nie uszkodzony, od nowości w jednych rękach. Wylądował w nas w maju 2013, i od razu trafił na stół. Jako że pierwszy V8 jaki chciałem doładować nie mógł być granatowy ( Wyglądał tak - czyli nieźle, ale zbyt ostentacyjnie zakładając planowaną rakietowość pojazdu ), "zmuszeni" byliśmy zmienić mu kolor. Na fajny, ale nie zwracający za dużo uwagi. Pojazd został profesjonalnie pokryty specjalną folią samochodową, góra budy to ołowianoszary półmat, dół w postaci poszerzeń błotników, osłon drzwi i zderzaków - czarny mat. Wystarczył mały lift 2,5 cala i 265/70/R17 BFGoodrich AT KO i z zewnątrz gotowe. Pojazd wygląda teraz z jednej strony skromnie i elegancko, z drugiej strony znawca tematu zauważy napakowany mechanicznym testosteronem wóz do zadań specjalnych albo do dawania radochy:)
Lift 2'5" Daystar ComfortRide - poczytaj o tym
Kompresor Toyota Racing Development do 2UZ-FE jeszcze chwila i... zainstalowany :)
Specyfikacja seryjna:
Pojazd klasy TRUCK 4x4, rama nośna, fabrycznie zakuty silnik 2UZ-FE, V8, 4,7L, benzyna, skrzynia automatyczna Aisin A750F z możliwością ręcznej zmiany biegu w czasie jazdy, zawieszenie przód wahacze podwójne, tył sztywny most, mechanizm Torsena sterujący dystrybucją momentu obrotowego, napęd 4x4 - wszystkie możliwe blokady i kombinacje napędów - standard 4wd, 4wd z reduktorem (L4), blokada LSD, ect., wykrzyż - mega, luksusowo-sportowe wykończenie wnętrza, pełna elektryka, szyberdach, klimatyzacja, welurowe sportowe fotele, otwierana elektrycznie tylna szyba, moc seryjna silnika wolnossącego 235KM, moment 442Nm.
Serwis i modyfikacje:
Kompresor powietrza Toyota Racing Development dedykowany do V8 2UZ-FE, dodatkowy komputer do kompresora "piggy back" od Toyota Racing Development, nowa chłodnica oleju skrzyni biegów Toyota Racing Development, nowe przeguby półosi przód, nowe kompletne zawieszenie klasy PERFORMANCE ( sworznie dolnych i górnych wahaczy ), końcówki drążków kierowniczych i drążki Sankei 555 ( między innymi dostawca dla TOYOTA AMERICA OffRoad Rally i Subaru Rally ), nowe wytrzymalsze tarcze hamulcowe, nowe klocki ham. kevlar-ceramika przód-tył, nowa wydajniejsza pompa wspomagania, dedykowany do platformy J120 lift nadwozia na ramie - poliuretan 2'5 cala przód, 1,5 cala tył, opony BF Goodrich AT KO 33 cale, chłodnica oleju skrzyni biegów Toyota Racing Development, wysokociśnieniowy korek chodnicy wody R1 - 1,37 bar, nowa sekwencyjna instalacja gazowa, wydajniejszy filtr powietrza, zmiany oprogramowania komputerów benzyny i gazu, olej silnikowy MOTUL + uszlachetniacz metalu w silniku, skrzyni i wspomaganiu, wydajniejsze chłodzenie silnika przez większe wisco, karoseria oklejona ołowiano szarą i czarną, specjalnie wzmocnioną folią, konserwacja podwozia, radio CB, nowy system nawigacyjno-multimedialny NAVI-MEDIA 7109 z AutoMapa Europa, oparty o Android OS z dostępem do Internetu, oraz DVD, SD, USB, Bluetooth, radiem FM i digital TV, pneumatyczna "poduszka" do awaryjnego podnoszenia pojazdu za pomocą gazów spalinowych o udźwigu 4 ton, elektryczny kompresor powietrza, prześwit do progu ( nie do stopnia ) 60 cm, głębokość brodzenia - ok. 80 cm, moc 366 KM, moment 654 Nm, co dało obłędną dynamikę ( zwłaszcza wykorzystując charakterystykę zawieszenia X-REAS i duże hamulce wersji SportEdition ) i oszałamiające jak na samochód na ramie 0-100 km/h w 5,7-6,0 sekundy na oponach szosowych, 6,3-6,6 sek na bieżących AT'kach uciąg - do 4 ton, spalanie - na benzynie wszystko co się wleje - na gazie podobne - ale koszty utrzymania na poziomie Corolli Diesel 2.0 D-4D, prędkość V-max - jeszcze nie znana. Zalecamy nie przekraczać prędkości 160km/h, z uwagi na przesunięty w górę środek ciężkości pojazdu, wynikający z liftu zawieszenia.
Koszty części do serwisu i modyfikacji to ok. 58 000 Pln bez robocizny
kompresor powietrza Toyota Racing Development dedykowany do V8 2UZ-FE dodatkowy komputer do kompresora "piggy back" Toyota Racing Development nowy napinacz paska napędowego kompresora nowy pasek klasy PERFORMANCE nowa chłodnica oleju skrzyni biegów Toyota Racing Development nowy przepływomierz TOYOTA nowy wydajniejszy filtr powietrza K&N zmiany oprogramowania komputerów benzyny i gazu duży serwis eksploatacyjny, w tym nowe filtry i oleje MOTUL + uszlachetniacze metalu w silniku, skrzyni, moście, dyferencjale i wspomaganiu nowy płyn hamulcowy nowe wytrzymalsze tarcze hamulcowe nowe przeguby półosi przód TOYOTA nowe klocki ham. kevlar-ceramika HAWK nowa wydajniejsza pompa wspomagania nowe kompletne zawieszenie klasy PERFORMANCE ( sworznie dolnych i górnych wahaczy ), końcówki drążków kierowniczych i drążki marki Sankei 555 ( między innymi dostawca dla TOYOTA AMERICA OffRoad Rally i Subaru Rally ) nowy lift nadwozia na ramie Daystar ComfortRide poliuretan +2,5 cala przód, +1,5 cala tył , nowe opony BF Goodrich AT KO 33 cale profesjonalny serwis chłodnicy wody nowy wysokociśnieniowy korek chodnicy wody R1 - 1,37 bar wydajniejsze chłodzenie silnika przez większe wisco AISIN nowy płyn w układzie chłodzenia nowa sekwencyjna instalacja gazowa STAG + pancernie zamontowany pod pojazdem zbiornik gazu LPG nowe lampy przód z czarnym wnętrzem z xenon HID nowe lampy tylne LED z modelu '06-'09 karoseria oklejona ołowiano szarą i czarną, specjalnie wzmocnioną folią, konserwacja podwozia nowy system nawigacyjno-multimedialny NAVI-MEDIA 7109 z AutoMapa Europa, oparty o Android OS z dostępem do Internetu, oraz DVD, SD, USB, Bluetooth, radiem FM i digital TV, nowa pneumatyczna "poduszka" do awaryjnego podnoszenia pojazdu za pomocą gazów spalinowych o udźwigu 4 ton, nowe radio CB z mocną, ale krótką anteną nowy elektryczny kompresor powietrza do pompowania kół, ect
Cena 119 000 Pln, 29 000 Eur, US$37 500, odbiór natychmiastowy
Obecny setup określa tą maszynę jako hiperszybki, luksusowy środek transportu do przemieszczania się w każdym terenie i w każdych warunkach włącznie z wyprawami długodystansowymi, z wyłączeniem ekstremalnego przeprawowego offroadu... chyba że nabywca zażyczy sobie zmianę przeznaczenia i za dopłatą wymianę zawieszenia systemu X-REAS na zwykłe, montaż zderzaka stalowego, wyciągarki, osłon silnika i skrzyni oraz progów stalowych. Maszyna jest po kompletnym serwisie płynów i elementów eksploatacyjnych, wymianie elementów układu kierowniczego, układu zawieszenia i hamulców oraz lifcie 2,5 cala na elementach dedykowanych. Dodatkowo okleiliśmy nadwozie folią w kolorze szarym z czarnymi poszerzeniami nadkoli i drzwi, wewnątrz założyliśmy nową, oryginalną perforowana skórzana tapicerkę od dealera Toyota (oryginalna, welurowa w SportEdition tapicerka też jest w świetnym stanie)
Na tym foto widać nową, oryginalną skórzaną tapicerkę ( opcja dla innych egzemplarzy od 3500 Pln )
Foto bez przedniego zderzaka w czasie montażu dodatkowej chłodnicy oleju skrzyni biegów A750F
Na pokład trafił też dedykowany do Toyoty, nowy system nawigacyjno-multimedialny NAVI-MEDIA 7109 z AutoMapa Europa, oparty o Android OS z dostępem do Internetu, oraz DVD, SD, USB, Bluetooth, radiem FM i digital TV. Cena od 3500 Pln
Drogę oświetlają nowe reflektory przednie z HID, zaś z tyłu świecą nowe tylne lampy w technologii LED z modelu '06-'09
Auto urosło trochę przez lift zawieszenia 2,5 cala elementy dedykowane Daystar ComfortRide.
Tu dobry przykład jak wyglądają 4Runnery 4gen. seryjnie i z liftem 2,5 cala.
A wiesz co jest w nim najlepsze ?
Musisz zobaczyć zdumione miny kapeluszników w Fabiach i Punto, dresiarzy w Golfach i Beemkach, biznesmenów w 'terenowych vatowozach" i managerów w niemieckiej klasie premium, jak ubłocony do cna driftuje nim po asfaltowym placu lub ruszam na światłach z totalnym piskiem opon i zostawiam ich zdumionych 100 metrów za sobą, zbierających szczęki z asfaltu ... Ryk benzynowego V8 i świst superchargera ( z LPG, oczywiście :) + bulgotanie wydechu obwieszcza że to nie diesel, a prześwit jest taki że betonowe półkule które rozkładane są na chodnikach żeby nie parkować bierze pod spód i opony to 33 calowe pół terenowe AT'ki BF Goodrich, to ich szok jest jeszcze większy. Generalnie jeżdżenie nimi to czad nie z tej ziemi, bo BMW M3 z 2005r. nie ma szans na starcie (100-200m, potem go dogania, już przy znacznej prędkości), a przecież możesz go używać w czasie przeprowadzki, nawet jeśli pomiędzy obecnym mieszkaniem i nowym domem masz po drodze skalne rumowisko i 2 rzeki, w tym jedna bez mostu:)
To naprawdę szybka ciężarówka, bo po dołożeniu kompresora robię 0-100 km/h w 5,7-6,0 sekundy na oponach szosowych, 6,3-6,6 sek na bieżących AT'kach. Z terenówek - brak konkurencji po za obozem Toyoty - a z Toyot tylko nowszy 4Runner, FJ Cruiser i Taco Pre Runner ) - oczywiście wszystkie po założeniu kompresora...:). Generalnie, na twardym żaden terenowiec mu nie równa, a z SUV to tylko Cayenne, ML i X5/X6 w wersjach Turbo, AMG i M. Ale oni musza zatrzymać się przed krawężnikiem, a ja nie ... :)
Za znakomitą większość prac w modyfikacjach i przebudowie tego Runnera odpowiedzialny jest mój przyjaciel, Bartek Tomaszewski, genialny mechanik i konstruktor, Rzeczoznawca Samochodowy, członek Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich, który wespół ze mną popełnił także zmodyfikowane i sprzedane wcześniej TOYOTY 4x4.
Zmiana koloru przez oklejanie pojazdu wykonała Agencja Reklamowa Optima.
Za prawdę powiadam - dziękuję Wam Panowie!
Historia
Jestem absolutnym fanatykiem japońskiej technologii, metalurgii i mechaniki a w szczególności produktów japońskiej korporacji TOYOTA. Zrobiłem już kilka aut, z których fajniejsze znajdziesz na dole strony w dziale KUP TOYOTĘ lub poniżej.
Link do mojego pierwszego 4Runnera z silnikiem 3.4L V6 na LPG, doładowanego kompresorem mechanicznym
Link do 3 identycznych 4R'ów gen 3 z silnikiem 3.4L V6 na LPG
Link do pierwszego 4R gen. 4 z silnikiem 4.0L V6 na LPG
Link do pierwszego 4R gen. 4 z silnikiem V8 na LPG, doładowanego kompresorem mechanicznym
Link do pierwszej Tacomy gen. 1 z silnikiem 3.4L V6
|
Zobacz co potrafi 4Runner gen. 4
4Runner - po tym video będziesz chciał 4Runnera
4Runner - skalny podjazd
4Runner - błoto
4Runner - rumowisko, podjazd
4Runner vs. Land Rover Discovery - zima
4Runner - lift 3 cale przód 2 cale tył - szybki przejazd przez błoto
4Runner - zmodyfikowany - Moab, Utah
4Runner 4.0 V6 doładowany kompresorem TRD
4Runner - zima, zaspy
Cena 119 000 Pln, 29 000 Eur, US$37 500, odbiór natychmiastowy
|