3D
Pierwsza seria telewizorów od TOSHIBY oferująca trójwymiarowy obraz.
ROZRYWKA W TRZECIM WYMIARZE
Koniec z czerwono-zielonymi okularami z masy papierowej i rozmytym pseudotrójwymiarowym obrazem — to już przeszłość. Świat filmu 3D jest dziś
bardziej realny niż kiedykolwiek wcześniej, dając widzowi możliwość śledzenia akcji ulubionych obrazów — całkiem dosłownie — z nowej perspektywy. W tej części Dodatku wyjaśniamy, jak działa zaawansowana technika, dzięki której mogły wreszcie zaistnieć szybko mnożące się współcześnie formy rozrywki trójwymiarowej.
JAK DZIAŁA 3D
Widzenie przestrzenne powstaje w mózgu; oczy pełnią właściwie tylko rolę narzędzi. Człowiek postrzega swoje otoczenie w trzech wymiarach, ponieważ jego prawe oko i prawe oko widzą te same przedmioty pod nieco różnymi kątami. Wystarczy zakryć dłonią jedno z nich, aby świat nagle stał się płaski, gubiąc natychmiast wrażenie głębi. Aby zobaczyć film trójwymiarowo, oczy widza muszą — tak, jak w rzeczywistości — zobaczyć jego treść pod dwoma różnymi kątami.
Przy produkcji filmów efekt ten uzyskuje się przez filmowanie wszystkich scen dwoma kamerami, których obiektywy są od siebie nieznacznie oddalone i bardzo precyzyjnie zorientowane, naśladując przeciętny rozstaw źrenic człowieka (ok. 6,5 centymetrów). Kamery są w tym celu instalowane obok siebie na sztywnych statywach.
W związku ze znacznie wyższym poziomem zaawansowania technicznego, produkcje 3D pociągają za sobą poważne koszty dodatkowe. Są jednak warte swojej ceny: filmy w 3D wciągają widzów w samo centrum akcji i znacznie zbliżają je do oglądanych postaci, wywołując więcej emocji — po prostu stanowią świetną rozrywkę. Aby jednak móc przedstawić zrealizowane z takim wysiłkiem dzieło w kinie lub na ekranie telewizora, konieczne jest zastosowanie rozwiązań technicznych, które zadbają, aby każde oko widziało obraz wyłącznie z przeznaczonej dla niego perspektywy. To właśnie na tym etapie wchodzą do gry okulary 3D.
OKULARY 3D Z TECHNOLOGIĄ AKTYWNEJ PRZESŁONY
Telewizory 3D marki Toshiba korzystają z tzw. technologii aktywnej przesłony (ang. Active Shutter). Opiera ona swoje działanie na bardzo szybkim, naprzemiennym wyświetlaniu przez telewizor klatek filmu przeznaczonych dla lewego i prawego oka. Są one wyświetlane na przemian tak szybko, że ludzki mózg nie postrzega ich jako serii nieruchomych obrazów, lecz ulega wrażeniu płynności ruchu. Tempo ich wyświetlania i to, który obraz — prawy, czy lewy— jest w danym momencie widoczny, jest za pomocą wiązki podczerwonej synchronizowane z działaniem mechanizmu aktywnej przesłony założonych przez widza okularów. Mechanizm ten powoduje zaś naprzemienne zaciemnianie do prawego, to lewego okularu, dzięki czemu w każdym momencie osoba oglądająca taki materiał widzi obraz telewizyjny tylko jednym okiem — właściwym dla wyświetlanej w danej chwili klatki filmu.
Przykład: Jeżeli telewizor wyświetla kolejno najpierw obraz dla lewego oka, potem dla prawego, potem znów dla lewego, wówczas zsynchronizowane z nim okulary przesłaniają w tym samym tempie najpierw prawe oko widza, potem lewe, potem znów prawe — i tak dalej. W momencie, w którym na ekranie jest widoczny obraz dla lewego oka, okulary zasłaniają prawe oko użytkownika. Zaletą takiego rozwiązania jest wysoka jakość obrazu, ponieważ każde oko widzi go w pełnej rozdzielczości HD, równej 1920 x 1080 pikseli. Mówi się wtedy o obrazie 3D Full HD. Tym sposobem technologia aktywnej przesłony zapewnia