tryb gry: multiplayer
nośnik: 2 CD
tryb multiplayer: Internet
liczba graczy: tysiące
wymagania wiekowe: 12+
wersja językowa: polska i angielska
Guild Wars to w gra zaliczana do gatunku cRPG przeznaczona do rozgrywki setek graczy za pośrednictwem globalnej sieci Internet. Tworzy ją firma ArenaNet – założona w roku 2000 przez ludzi, którzy stworzyli takie słynne tytuły jak Warcraft, StarCraft i Diablo oraz przyczynili się do powstania sieciowego serwisu Battle.net. Różni się ona od typowego przedstawiciela gatunku MMORPG tym, że autorzy zrezygnowali z takich elementów jak: wielogodzinne, a nawet wielotygodniowe, zabijanie sterowanych przez komputer potworów (by rozwinąć swą postać), czy zabierające dużo czasu podróże po świecie (by dotrzeć do jakiegoś zapomnianego przez boga miejsca). Zamiast tego dostajemy przeróżne misje wykonywane w obszarach typu „instance” (generowanych specjalnie na potrzeby grupy lub jednej osoby), z głównymi i ukrytymi zadaniami do zrealizowania. Rozpoczynamy grę w tym miejscu krainy, w którym chcemy (wybór danego miasta na mapie sytuacyjnej), przyłączamy się do grupy graczy (lub też nie, jeżeli wolimy grać sami) i przystępujemy do dynamicznej rozgrywki.
Akcja produkcji przenosi nas do przepełnionego magią świata fantasy, gdzie mamy możliwość stworzenia swego własnego bohatera i zapisania się na kartach historii tej wirtualnej rzeczywistości. Do wyboru mamy jedną rasę (człowiek), sześć profesji (wojownik, ranger, nekromanta, elementalista, mnich i hipnotyzer) oraz kilkaset umiejętności.
Autorzy przygotowali dużą ilość specjalnych misji, dedykowanych zarówno osobom preferującym solowy styl gry jak i tym, którzy wolą grać w grupach. Za wykonanie poszczególnych zadań przyznawane są odpowiednie nagrody, czy to przedmioty (bronie, elementy zbroi, itp.), czy też umiejętności. Niejednokrotnie, by wykonać misję, zmuszeni jesteśmy do walki z innymi graczami (PvP). Podstawą gry są gildie graczy, które walczą o dominację w świecie Guild Wars i najwyższe miejsce w rankingu gry – organizowane są specjalne turnieje, zawody czy też ogromne bitwy całych gildii graczy. Gildie posiadają swe siedziby, forum, specjalny kanał do rozmów oraz wewnętrzną hierarchię.
Niezwykły w Guild Wars jest fakt, że nie musimy płacić co miesiąc za grę, jak ma to miejsce w innych MMORPG’ach. Nie potrzeba też CD z grą. Wystarczy ściągnąć sobie mały plik instalacyjny i go uruchomić. Program połączy się z serwerami ArenaNet i zacznie ściągać grę. Niedługo potem gracz znajdzie się w mieście i będzie mógł rozpocząć zabawę. Dane zaczną się ściągać i będą się pobierały cały czas. To samo tyczy się wszelkich poprawek, patchy itp. Developerzy planują co sześć-dziewięć miesięcy przygotowywać dodatek (o wielkości wersji podstawowej) z nowymi misjami, postaciami, rasami, umiejętnościami i przeciwnikami. Za dodatki trzeba będzie już płacić, lecz jeśli ktoś nie chce, nie będzie zmuszony ich kupować.