Tony Hawk’s Project 8 jest symulatorem jazdy na deskorolce, należšcym do popularnej serii. Pragnšc wykorzystać moc, drzemišcš w konsolach starszej i nowszej generacji, developerzy stworzyli engine do podstaw. Zadbali o zaawansowanš fizykę, realistyczny model jazdy i rozbudowanš animację każdego tricku (w tym celu przeprowadzili sesję motion capture z dwunastoma profesjonalnymi skateboardzistami).
Na gracza czeka duże miasto, po którym może się swobodnie poruszać. Wraz z postępem w grze uzyskujemy dostęp do kolejnych jego rejonów. W porównaniu do poprzednich częœci teren jest bardziej zróżnicowany - pomiędzy poszczególnymi ulicami zdarzajš się spore różnice wysokoœci, dzięki czemu możemy np. rozwijać duże prędkoœci korzystajšc ze stromych wzniesień.
Gracz na swojej drodze napotyka różnych entuzjastów deskorolki, przechodniów, reporterów etc. Wielu z nich stawia przed naszym bohaterem rozmaite wyzwania. Podejmujšc się ich wykonania, wybieramy stopień trudnoœci (standardowo sš trzy). W ten sposób możemy wiele razy podchodzić do jednego zadania, dostosowujšc je odpowiednio do naszych umiejętnoœci. W grze zawarte zostało również wiele ukrytych przejœć, misji pobocznych i mini-gier.
Autorzy zadbali o większš interakcję z otoczeniem, przez co przechodnie i inni zawodnicy żywiołowo reagujš na nasze zachowanie. Jeœli decydujemy się na wykonywanie rozbudowanych i efektownych tricków, to możemy liczyć na brawa i słowa pochwały. Jeœli natomiast nie udaje nam się popisać przed innymi, zostajemy wyœmiani. Poza tym na terenie miasta znajduje się wiele elementów, które możemy przemieszczać, tworzšc w ten sposób własny tor przeszkód.
Postawiono na maksymalny realizm jazdy na deskorolce, w zwišzku z tym nie mamy co liczyć na znane z wczeœniejszych odsłon serii bieganie i skakanie po œcianach. Zamiast tego otrzymaliœmy szeroki wachlarz znanych z rzeczywistoœci akrobacji, które możemy łšczyć w efektowne serie.