TOŻSAMOŚĆ I ROZDWOJENIE
(red.) L. Wiśniewska
2002 r, stron 302
SPIS TREŚCI
I. WSTĘP
Lidia Wiśniewska , Oblicza tożsamości, oblicza rozdwojenia............................................................................... 9
II. AUTOR: TOŻSAMOŚĆ I ROZDWOJENIE
ReginaLubas-Bartoszyńska (Kraków), Tożsamość rozdwojona
w twórczości autobiograficznej Michela Leirisa................ 17
Rafał Moczkodan (Toruń), Michał Chmielowiec i Michał Sambor, czyli o pożytkach płynących z „rozdwojonej tożsamości"..................... 33
Katarzyna Sokołowska (Białystok), Świadectwo i Ślad.
Literackie i życiowe wybory pisarzy Szoa (Literatura żydowska)... 43
Barbara Olech (Białystok), Zmistyfikowana tożsamość Adama
M-skiego (Zofii z MankowskichTrzeszczkowskiej).......... 57
Marek Jastrzębiec-Mosakowski (Gdańsk), Niewyznawalne
w „Wyznaniach" Jana Jakuba Rousseau. O sekretach seksualnej tożsamości..
III. TOŻSAMOŚĆ I ROZDWOJENIE BOHATERA I PODMIOTU LIRYCZNEGO
Małgorzata Czermińska (Gdańsk), Topos duszyczki i pytanie
o tożsamość........................................................................... 81
Tomasz Chomiszczak (Kraków), Roland Topor - lokator chimerycznego świata................................................ 97
Beata Cieszyńska (Bydgoszcz) , Tożsamość i interpretacja.
Wokół literackiej tradycji Kaliguli......................................... 111
Maciej Szargot (Katowice), Sobowtór - romantyczna obsesja
0 „Frankensteinie" MaryShelley)....................................... 127
Marta Kładź (Bydgoszcz) , Bohaterowie „Boskiej komedii" Dantego i „Raju utraconego" Miltona między kołowością a linearnością drogi...................... 139
Katarzyna Jankowska (Bydgoszcz), Problem tożsamości i so-
bowtórowości w komediach Szekspira........................... 151
IV. MIĘDZY TEKSTAMI
Alicja Jakubowska-Ożóg (Rzeszów), Biblijne inspiracje w „Pieśni nadpieśniami" Józefa Łobodowskiego i Zuzanny Ginczanki................. ............................ 163
Zenon Ożóg (Rzeszów), Modlitwa poetycka wobec modlitwy liturgicznej................................. ................................... 177
Sylwia Panek (Poznań), Karol Irzykowski jako krytyk światopoglądu Fryderyka Chrystiana Hebbla.................................. 193
Dariusz Śnieżko (Szczecin), Jak Marcin Bielski przerabiał
z dobrego nalepsze............................................................... 211
V. MIĘDZY DZIEDZINAMI MENTALNEJ AKTYWNOŚCI
Magdalena Rabizo-Birek (Rzeszów), Malarz i pisarz. Przypadek
Henryka Wańka................................................................... 223
Ireneusz Szpara (Katowice), Argument i funkcja w liryce Tymoteusza Karpowicza................................................................ 241
Leokadia Kaczyńska (Szczecin), Inscenizacje „Kordiana" Juliusza Słowackiego jako gra teatru z tekstem literackim...... 251
VI. KONTEKSTY
Marzenna Jakubczak (Katowice), Między tożsamością lokalną
i globalną - rzecz o pluralizmie kultur i kulturze ogólnoludzkiej................................... 269
Maria Popczyk (Katowice), Miejsce a dyslokacja. Tożsamość
przestrzeni architektonicznej............................................... 279
Grażyna Szopa (Szczecin), Pojęcia związane z syntezą sztuk.
Definicje i wstępne rozpoznanie problemu......................... 291
Indeksnazwisk...................................................................................... 303