ISBN (tom I) 978-83-[zasłonięte]131-6-1
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne..........................................................................................................................................................................9
Część I Tradycje edukacji muzyki
ks. Jacek Bramorski, Muzyka jako paideia. Etyczno-pedagogiczny wymiar muzyki w tradycji antycznej.............13
Wojciech Jankowski, Instytut Pedagogiki Muzycznej PWSM/AMFC w Warszawie (1[zasłonięte]974-19) jako
próba instytucjonalizacji pedagogiki muzyki............................................................................................................24
Jerzy Kurcz, Pedagogika muzyki. Próba delimitacji terminu.........................................................................................32
Mirosław Grusiewicz, Stałe dyskursy pedagogiki muzyki............................................................................................36
Część II Teoretyczne podstawy pedagogiki muzyki
Zofia Konaszkiewicz, U podstaw pedagiki muzycznej w perspektywie przeszłości i przyszłości.........................47
Andrzej Michalski, Teoretyczne podstawy pedagogiki muzyki...................................................................................68
Ewa A. Zwolińska, Status naukowy pedagogiki muzyki
w świetle teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona........................................................................................76
Anna Janosz, Zastosowanie metodologii badań pedagogicznych w pedagogice muzyki........................................88
Jadwiga Uchyla-Zroski, Cechy pedagogiki muzyki jako nauki. Zarys problematyki..............................................100
Violetta Przerembska, Powszechna edukacja muzyczna młodzieży w kontekście współczesnej pedagogiki
kultury i jej dylematów aksjologicznych..................................................................................................................109
Elżbieta Szubertowska, Specyfika zawodu i kształcenia nauczycieli muzyki
na tle teorii i praktyki pedeutologicznej...................................................................................................................124
Gabriela Karin Konkol, Systematyka pedagogiki muzyki na Słowacji.......................................................................136
Paweł A. Trzos, Wybrane aspekty wiedzy osobistej nauczycieli o edukacji muzycznej dziecka
jako możliwy przedmiot badań..................................................................................................................................144
Część III Aksjologiczne i psychologiczne implikacje pedagogiki muzyki
Barbara Kamińska, Co wnosi psychologia muzyki do pedagogiki muzyki?..............................................................167
Grażyna Poraj, Predykaty i inhibitory rozwoju osobistego i sukcesów zawodowych u muzyków........................174
Agnieszka Weiner, Pedagogiczne implikacje wybranych koncepcji rozwoju muzycznego człowieka..................187
Rafał Lawendowski, Michał Gessek, Magdalena Karnikowska, Osobowościowe uwarunkowania
preferencji muzycznych i aktywności muzycznej.....................................................................................................199
Eliza Ludkiewicz, Muzyka w terapii i edukacji osób z autyzmem. Z doświadczeń własnych.................................219
Część IV Dydaktyka i ustrój szkolny
Grażyna Darłak, Pedagogika w kształceniu studentów akademii muzycznych. W poszukiwaniu
złotego środka... .............................................................................................................................................................231
Ewa Kumik, Postrzeganie środowiska szkolnego przez absolwentów szkół muzycznych.......................................242
Beata Bonna, Powszechna edukacja muzyczna wobec konieczności zmian.................................................................251
Maria Elwira Twarowska, Kształtowanie bazy rekrutacyjnej a jakość pracy i funkcjonowania
szkoły muzycznej I stopnia............................................................................................................................................263
Magdalena Florek, Miejsce zawodowej edukacji muzycznej w kształceniu mlodych artystów
na przykładzie PSM I i II stopnia im. Ludomira Różyckiego w Kielcach...............................................................301
Małgorzata Chmurzyńska, Kompetencje nauczyciela instrumentu. Stan rzeczywisty - stan pożądany..................316
Anna Pyda-Grajpiel, Pedagogika muzyczna czy zintegrowana? Przyczynek do dyskusji nad kształtem
wychowania muzycznego dzieci na podstawie rozważań o integracji sztuk w polskim stylu narodowym...334
Małgorzata Miller, Edukacja muzyczna w szkole powszechnej w klasach I-III. Między teorią a praktyką............344
Część V Wokoł badań nad problemami pedagogiki muzyki
Anna Kalarus, Specyfika zatrudnienia absolwentów kierunku edukacja artystyczna na przykładzie
Akademii Muzycznej w Krakowie..............................................................................................................................357
Magdalena Gliniecka-Rękawik, Przyszłość edukacji muzycznej w Polsce..................................................................364
Elżbieta Frołowicz, Z problematyki enkulturacji muzycznej dziecka w młodszym wieku szkolnym...................369
Maria Juchniewicz, Kluczowe kompetencje słuchowe uczniów szkoły muzycznej I stopnia - prezentacja
narzędzia badawczego..................................................................................................................................................380
Ewa Parkita, Komputerowe wspomaganie powszechnej edukacji muzycznej. Szanse i zagrożenia......................390
Alicja Delecka-Bury, Kształcenie animatorów kultury muzycznej
jako organizatorów edukacji pozaformalnej.............................................................................................................404
Lidia Kęska, Wykorzystanie muzyki w procesie nauczania języka angielskiego na etapie wczesnoszkolnym....419
Informacje o autorach............................................................................................................................................................425