Książka powstała w gronie specjalistów podejmujących m.in. problemy resocjalizacji i readaptacji społecznej skazanych i ma na celu przybliżenie sytuacji społecznej osób zmarginalizowanych i wykluczonych, którzy nie mają podstawowych kwalifikacji i umiejętności, ani wiary oraz zwyczajnej zaradności potrzebnych w podejmowaniu codziennych zadań życiowych, co dodatkowo pogłębia się przez stygmatyzujące reakcje społeczeństwa, a także ukazanie trudności słabo jeszcze rozwiniętej pod tym względem działalności wspierającej i wzmacniającej.(…) Zasadne jest analizowanie tego problemu i opracowywanie określonych rozwiązań oraz wdrażanie ich w konkretnych społecznościach lokalnych, w codziennej praktyce profilaktyczno-resocjalizacyjnej i socjalnej.
Zamieszczone w książce teksty wskazują na rozległe obszary wiedzy teoretycznej i rozwiązań praktycznych niezbędnych do wieloaspektowych i pogłębionych studiów nad problematyką tożsamości grupowej dewiantów oraz kierunków działań opiekuńczych, wychowawczych i terapeutycznych, jakie powinny być podejmowane w programach reintegracji społecznej byłych przestępców.
Spis treści:
Charyzmatyczna osobowość pedagoga (refleksje)
Wprowadzenie
Rozdział I
W stronę zintegrowanego społeczeństwa
Andrzej Bałandynowicz
Podmiotowość osoby i dobro wspólne w procesie reintegracji społecznej
a system probacji
Henryk Machel
Dewiacyjna tożsamość grupowa skazanych a ich readaptacja
i reintegracja społeczna
Irena Pospiszyl
Identyfikacja z grupą jako sposób rozwiązywania problemów
własnej tożsamości
Ewa Wysocka
Resocjalizacja z perspektywy psychologii pozytywnej –
założenia teoretyczne w kontekście zadań pedagogiki resocjalizacyjnej
(przekształcania tożsamości dewiacyjnej)
Kazimierz Pospiszyl
Terapia grupowa – popularność metody jako znak czasu
Rozdział II
Kryzys tożsamości dzieci i nieletnich – formy przezwyciężania
Irena Mudrecka
Świadomość odpowiedzialności w kontekście tożsamości indywidualnej
młodzieży skonfliktowanej z prawem
Maciej Bernasiewicz
Społeczność korekcyjna dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie jako forma reintegracji społecznej
Małgorzata Michel
Gra w wykluczenie społeczne w świecie płynnej nowoczesności
Łukasz Szwejka
Odrzucenie rówieśnicze – przesłanki dla praktyki pedagogicznej
na terenie szkoły
Karina Dzierżanowska
Wrażliwość na odrzucenie a pozycja i status socjometryczny
w grupie rówieśniczej dzieci wywodzących się z rodzin
emigrantów zarobkowych
Anna Wojno
Towarzyscy odizolowani – tożsamość uwikłanych w cyberprzestrzeń
Joanna Sztuka, Justyna Kusztal
Reintegracyjny wymiar programów wsparcia rówieśniczego na tle
współczesnych tendencji w zapobieganiu niedostosowaniu społecznemu
i przestępczości młodzieży
Monika Wojtkowiak, Katarzyna Potaczała-Perz
Mediacja jako forma wspomagania umiejętności społecznych
oraz rozwiązywania problemów jednostki i grupy
Rozdział III
Interakcje społeczne i warunki integracji
Sylwia Badora, Elena Karpuszenko
Tożsamość przestępczyń. Raport z badań
Monika Marczak
Uwięziona jednostka czy uwięziona rodzina? O funkcjonowaniu rodzin
osób przebywających w warunkach izolacji więziennej
Robert Opora, Agnieszka Głogowska
Potrzeby seksualne kobiet w kontekście izolacji więziennej –
dewiacja czy alternatywa
Sławomir Przybyliński
„Czy ja wyglądam na zabójcę?”– czyli skazani „niebezpieczni”
o sobie i swoim życiu
Anna Kieszkowska
Wolność, wybór, odpowiedzialność i zobowiązanie przed sobą i grupą
w warunkach probacji
Agnieszka Barczykowska, Maciej Muskała
Sankcje pośrednie w amerykańskim i angielskim systemie kar –
szanse i zagrożenia
Eliza Mazur
Szanse i bariery readaptacji społecznej
Sonia Dierzyńska
Działalność reintegracyjna Drug Court w Stanach Zjednoczonych Ameryki