Beata Biedrońska-Słotowa (red.)
TKANINY ORIENTALNE W POLSCE — GUST CZY TRADYCJA?
Warszawa 2011
wyd. I, ss. 244
il. kolorowe i cz.–b., format A4
oprawa twarda lakierowana
stan idealny (nowa)
Kobierce wełniane i jedwabne, makaty, namioty, pasy lite, jedwabne tkaniny perskie i tureckie charakteryzowały się oryginalnymi wzorami. Były wykonywane z najszlachetniejszych surowców. Ich abstrakcyjne, ekspresyjne formy lub delikatne kompozycje zaczerpnięte z malarstwa miniaturowego były w Polsce przedmiotem fascynacji wielu pokoleń. W Rzeczypospolitej stanowiły ulubioną dekorację wnętrz, wykonywano z nich ubiory świeckie i liturgiczne. Książka przybliża ten fascynujący świat, z którym obcujemy za pośrednictwem tkanin. Ukazuje też motywy współczesnego wzornictwa, których źródeł inspiracji można doszukiwać się w tkaninach orientalnych.
Treść:
- Tkaniny orientalne w Polsce. Gust czy tradycja?;
- Wystawa tkanin „Polska sztuka tkacka” w Instytucie Propagandy Sztuki w 1938 roku;
- Tkaniny wschodnie z kolekcji Leona Wyczółkowskiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu;
- Podróż Jana Matejki na Bliski Wschód i jej reminiscencje w twórczości i kolekcji artysty;
- Niezwykłe kolekcje — fragmenty tkanin i ubiorów wschodnich w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, pozyskane od polskich kolekcjonerów;
- Tkaniny wschodnie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach;
- Tkaniny indyjskie w krakowskim Muzeum Etnograficznym;
- Zbiór mat plecionych z włókien roślinnych w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie;
- Perska czy turecka? — problem określenia proweniencji makaty ze zbiorów skarbca jasnogórskiego;
- Tkaniny wschodnie w szatach liturgicznych Kościoła katolickiego w Polsce na przykładzie kolekcji bazyliki katedralnej w Łowiczu i Muzeum Narodowego w Warszawie;
- Tkaniny tureckie i perskie z XVII i XVIII wieku w zbiorach Kijowsko–Peczerskiego Narodowego Muzeum Historyczno–Kulturalnego;
- Chińskie szaty dworskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie;
- Tkaniny orientalne w Muzeum Historyczno–Misyjnym Zgromadzenia Księży Misjonarzy w Krakowie;
- Pierre–Toussaint Dechazelle, lyoński desinator i fabrykant jedwabi — projektant orientalnych pasów kontuszowych;
- Pasy kontuszowe jako źródło inspiracji w projektowaniu współczesnych tkanin;
- Łączy nas wosk: batik na Jawie i w Krakowie;
- Igłą malowane na tkaninie — suzani;
- Ikaty uzbeckie ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie;
- Między sztuką, etykietą i osobistą ekspresją. Inspiracje orientalne w modzie kobiecej XVIII i XIX wieku w Polsce;
- Mężczyzna w domu — wpływy wschodnie w męskich ubiorach domowych ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie;
- Konserwacja chińskiego, jedwabnego bucika Marysieńki Sobieskiej z Muzeum Okręgowego w Tarnowie.
• • • •
Zapraszam do licytacji.