The Settlers V jest kolejną częścią popularnej sagi osobliwych gier strategiczno-ekonomicznych, zapoczątkowanej w 1994 roku. Jednakże w odróżnieniu od wszystkich poprzednich odsłon wspomnianej serii, nowy epizod oferuje całkowicie trójwymiarową oprawę wizualną o bardzo wysokim stopniu szczegółowości. Generowanie przestrzennego środowiska następuje dzięki uznanej technologii RenderWare marki Criterion Software (vide np. kill.switch i Broken Sword: The Sleeping Dragon). Wkroczenie w sferę 3D zaowocowało ponadto radykalną modyfikacją stylu grafiki – zrezygnowano z elementów komiksowych na rzecz motywów zdecydowanie bliższych rzeczywistości.
Realistyczny wirtualny świat nawiązuje do czasów europejskiego średniowiecza, więc charakterystyczne ceglano-drewniane domy (obecność muru pruskiego) sąsiadują z monumentalnymi budowlani gotyckimi (kościoły, warownie itp.). Natomiast główne założenie zabawy stanowi odbicie ogromnego królestwa z rąk złowieszczego tyrana. Sukces gwarantuje tworzenie skomplikowanego łańcucha gospodarczego (ścinanie drzew, hodowanie trzody chlewnej, wydobywanie surowców itd.) i prowadzenie działań wojennych w innowacyjny sposób. Wiarygodność programu powiększają zmienne warunki pogodowe, związane z naturalnym cyklem pór roku. Dodatkowo w zespole developerskim znalazł się Bruce Milligan, odpowiedzialny w przeszłości m.in. za Sid Meier’s Civilization i Tropico: Paradise Island.