All New World of Lemmings to próba zrobienia czegoś oryginalnego z nieco oklepanego już tematu. Oprócz zdecydowanie lepszej oprawy audiowizualnej (lemingi są np. teraz dużo większe i lepiej animowane), firma DMA Design zdecydowała się wprowadzić zupełnie nowe reguły gry, co może wywołać trochę zamieszania wśród weteranów poprzednich odsłon serii. Najważniejszą zmianą jest rezygnacja z klasycznych umiejętności, które można przypisać naszym podopiecznym. Teraz, żeby zbudować most albo przekopać się przez przeszkodę terenową, należy wpierw odnaleźć niezbędny do tego przedmiot (np. łopatę). Jeżeli uznamy, że artefakt powinien trafić w ręce innego leminga, można porzucić go w dowolnym miejscu. Kolejną rzeczą, która jest swego rodzaju nowością w serii, to możliwość zawracania swoich podopiecznych. Klikając na leminga i każąc mu iść w przeciwnym kierunku, może go np. uchronić od kontaktu ze zbiornikiem wodnym. Lepiej jednak skorzystać z funkcji blokowania drogi, którą – i to także jest nowość – anulujemy w dowolnym momencie (w poprzednich wersjach gry, niepotrzebnego Blockera można było tylko wysadzić w powietrze). Trzeba uczciwie przyznać, że zawarte w All New World of Lemmings zmiany są oryginalne i wnoszą powiew świeżości do klasycznej konwencji, ale doprowadzenie do perfekcji nowej obsługi niesfornych stworzeń wymaga ogromnej ilości czasu.
Podobnie jak w Lemmings 2: The Tribes, także i w tym produkcie pojawiły się plemiona, chociaż tutaj z oryginalnych dwunastu ostały się zaledwie trzy (Classic, Shadow i Egyptian). Pierwotnie Psygnosis planował wydać kolejne odsłony All New World of Lemmings, z pominiętymi szczepami lemingów, ale widząc małe zainteresowanie ze strony graczy, ostatecznie porzucono ten pomysł. Każde z plemion musi przebyć trzydzieści plansz o wzrastającym poziomie trudności, co w sumie daje 90 poziomów.