The Last Remnant jest klasycznym przedstawicielem gatunku japońskich gier role-playing. Za przygotowanie tej produkcji odpowiedzialne jest studio developerskie Square-Enix, które największą sławę zdobyło dzięki seriom Final Fantasy oraz Dragon Quest. Pieczę nad ogólnym wizerunkiem The Last Remnant sprawował dobrze znany fanom gier tej firmy Hiroshi Takai.
Akcja omawianego RPG-a rozgrywa się w fikcyjnej krainie, zamieszkiwanej przez wiele rozumnych istot. Mowa tu między innymi o cywilizacji Mitra, najbardziej spokrewnionej z ludźmi, czy istotach rasy Qsiti, jaszczurek zdolnych do władania magią. Fabuła The Last Remnant bezpośrednio odwołuje się do tajemniczych artefaktów, będących pozostałością po pradawnej cywilizacji. Przedmioty te obdarzone są potężną mocą, co powoduje, iż z ich wykorzystaniem możliwe staje się zachwianie równowagi świata gry. Mogą one ponadto przybierać wiele różnych form – stając się bronią czy potworem. Właściwa gra opowiada o przygodach młodzieńca o imieniu Rush.
Wzorem innych japońskich RPG-ów, bardzo duży nacisk położono na ukazanie starć z przeciwnikami, które rozgrywane są w systemie turowym. Główny bohater nie jest zmuszony do działania w pojedynkę, albowiem w walkach biorą także udział zrekrutowane przez niego postaci. Swoim pomocnikom można wydawać proste rozkazy. The Last Remnant od swoich konkurentów wyróżnia się między innymi za sprawą większego rozmachu toczonych bitew, w których może uczestniczyć nawet około 70 jednostek. Walki urozmaicane są ponadto przez dwa dodatkowe czynniki – wpływające na zachowanie podwładnych morale oraz szybkie akcje, wymuszające wciskanie klawiszy zgodnie z wyświetlanymi wskazówkami. Nagrodą w tym przypadku jest możliwość zadania wrogom krytycznego uderzenia.
W przerwach między walkami drużyna zajmuje się eksploracją szczegółowo zaprojektowanego świata. The Last Remnant napędzany jest przez nowoczesny silnik graficzny Unreal Engine 3. Zadbano przede wszystkim o spore zróżnicowanie i dokładne wykonanie lokacji, utrzymanych w klimatach Bliskiego Wschodu. Wersja na PC wypada pod tym względem bardzo podobnie do swoich odpowiedników na konsolach Xbox 360 i PlayStation 3. W ramach ciekawostki warto dodać, iż w przeciwieństwie do innych gier firmy Square-Enix, które zawierały oddzielne filmy przerywnikowe, tym razem zdecydowano się na użycie cut-scenek wykonanych bezpośrednio na enginie.