The Language of football: an English-Polish contrastive study
Autor: Marcin Lewandowski
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
ISBN: 978-83-[zasłonięte]-2536-2
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 202
Oprawa: miękka
Format: 17 x 24
Wydanie: 1
Wysyłka w ciągu 24 godzin
Seria: JEZYKOZNAWSTWO nr 32
EAN: 978[zasłonięte][zasłonięte]32253
Język publikacji: angielski
Tematem książki jest wieloaspektowa analiza języka, jakim posługuje się szeroko rozumiane środowisko związane z piłką nożną w Wielkiej Brytanii i Polsce.
Pomimo licznych publikacji poświęconych tej tematyce (głównie w języku angielskim, niemieckim, a także w języku polskim), ta odmiana języka nie doczekała się jeszcze opracowania monograficznego.
Dzięki przyjętej perspektywie socjolingwistycznej uwzględniono udział czynników pozajęzykowych w powstawaniu i tworzeniu tej odmiany języka, który stosowany jest w różnorakich obszarach i kontekstach komunikacyjnych.
Celem monografii jest omówienie różnic i podobieństw nie tylko na płaszczyźnie języka angielskiego i polskiego, ale również wykazanie stopnia zróżnicowania w obrębie samego języka piłki nożnej, traktowanego jako twór niejednorodny.
Materiał analityczny stanowią wyniki przeprowadzonych przez autora kilku badań korpusowych, dzięki czemu zawarte w pracy konstatacje udokumentowane są licznymi przykładami i kontekstami użycia.
Główną ramą metodologiczną książki jest teoria rejestru językowego. W poszczególnych rozdziałach wykorzystano również metodologię językoznawstwa kognitywnego, teorię aktów mowy oraz teorię ram semantycznych (frame semantics).
The present work is a sodolinguistic study of English and Polish football language, investigated as a special language with broad public appeal, which consists of several situationally- motivated varieties, employed in a number of communicative settings. The book, which draws on the theory of register, as developed by Halliday, Biber, Conrad and other researchers, aims to demonstrate the range of cross-language and cross-register variation. Its major empirical findings come from corpus-based investigations of footballers' communication on the field of play, the lexico-grammatical and discourse features of football reporting in the media (match reports, television and online written commentary) as well as football metaphors, which are approached from a cognitive perspective.
|