O MNIE SPRZEDAJĘ MOJE KOMENTARZE
Proszę o zapoznanie się ze stroną O MNIE (zmiany).
Promocyjna wysyłka przy zakupie na kwotę min. 150zł.
Jacek Mydla THE DRAMATIC POTENTIAL OF TIME IN SHAKESPEARE Wydawnictwo UŚ Katowice 2002, s. 176
Stan: bdb. KSIĄŻKA NOWA. Charakterystyka Wydawcy: Autor podejmuje problem czasu, traktując go dwupłaszczyznowo: jako problem egzystencjalny (rodzący dylematy w warstwie świata przedstawionego utworu) oraz techniczny (pozwalający dramaturgowi uzyskać efekt napięcia dramaturgicznego). Jego analiza pozwala na głębokie wniknięcie w strukturę i treść sztuki teatralnej. Zestawiono dwa podejścia do kwestii czasu: treściowo-filozoficzny oraz techniczno-dramatyczny. Autor odwołuje się do osiągnięć krytyki literackiej zarówno angielskiego, jak i niemieckiego obszaru językowego. Szczególnie wnikliwie analizuje związki przedstawiania czasu w dramacie z jego funkcją organizującą jednostkę akcji dramatu. Książka adresowana jest zwłaszcza do czytelników zainteresowanych dramatem Szekspirowskim i Elżbietańskim oraz bardziej szczegółowymi kwestiami dotyczącymi czasu, np. zasad konstrukcji napięcia dramatycznego. TABLE OF CONTENTS: Acknowledgements – p. 7 PREFACE – p. 9 The design of the analysis – p. 11 I. INTRODUCTION: TIME AND DRAMA 1. The drama of time a) Time in the literary criticism – p. 13 b) Two main approaches to the problem of time in Shakespeare – p. 16 c) Shakespeare and the history of time – p. 17 d) Shakespeare and the emblems of the time – p. 18 e) Shakespeare and the philosophy of time – p. 19 f) Anachronistic time – p. 20 2. The time of drama a) Three aspects of time in drama – p. 23 b) Modes of representing time: Showing and telling, or mimesis and reference – p. 26 c) Telling the time and telling about time, or time represented verbally – p. 29 d) Time shown by telling, or temporal mimesis through speech – p. 31 e) Showing time; dramatic time – p. 34 - Duration and the dramatic future - Units of action, the secquens - The dramatic question, reporting, onstage and offstage worlds - The dramatic hook-up f) ‘Diverse paces and diverse persons’, or double time p. 42 g) ‘Tomorrow? Oh, that’s sudden!’, or the relative unity of time – p. 48 Conclusions – p. 52 II. TIME AS A POETIC SUBJECT AND EPIC HERO 1. The rhetoric of time a) Time’s office – p. 55 b) Time, copesmate of ugly Night – p. 61 c) Swift subtle post, carrier of grisly care – p. 63 d) O, time cease thou thy course – p 67 e) The giddy round of Fortune’s wheel – p. 69 f) To unmask falsehood and bring truth to light – p. 71 2. The time of rhetoric a) Attending time leisure – p. 73 b) This hopeless smoke of words – p. 75 c) How slow time goes in time of sorrow – p. 81 Conclusions – p. 81 III. COMIC TIME 1. Verbalised time in the exposition of Love’s Labour’s Lost a) Spite of cormorant devouring Time – p. 84 b) Till painful study shall outwear three years – p. 87 c) That’s too long for a play – p. 92 2. The seizing of occasion in the climax of All’s Well Thet Ends Well a) The instant its the forward top – p. 97 b) The exceeding posting day and night – p. 99 c) Sixteen businesses, month’s length a-piece – p. 104 d) And the time revises us – p. 107 IV. TRAGIC TIME 1. Violated time in the exposition of Macbeth a) Hours dreadful and things strange – p. 111 b) Fruitless crown and barren sceptre – p. 114 c) The future in the instant – p. 117 d) The present horror and the time, which now suits with it – p. 123 2. Fatalistic time in the climax in Romeo and Juliet a) The joke of inauspicious stars – p. 128 b) Love-devouring death – p. 133 c) Most miserable hour that e’er time saw – p. 136 d) Nothing slow to slack this haste – p. 139 Conclusions to Chapters 3 and 4 – p. 144 V. TIME’S MULTI-DRAMA: A META-DRAMATIC READING OF THE TEMPEST 1. The time ‘twixt six and now – p. 149 2. Dost thou forget? – p. 151 3. Th’occasion speaks thee – p. 153 4. Correspondent to command – p. 156 5. The powers, delaying, not forgetting – p. 158 Bibliography – p. 159 Streszczenie – p. 173 Zussamenfassung – p. 174
Szanowni Państwo, Wszystkie przedmioty, które wystawiam, zaopatrzyłam w zdjęcia, a przy niektórych aukcjach zamieściłam po kilka zdjęć i miniaturki. Jeżeli przy tytule aukcji nie znajdą Państwo aparatu fotograficznego ani miniaturki, będzie to oznaczało "zagubioną" miniaturkę, a nie to, że nie zrobiłam zdjęcia. Znikanie zdjęć jest powodowane nieprawidłowością funkcjonowania serwera Allegro. W związku z tym uprzejmie proszę wszystkich Państwa, którzy są zainteresowani wystawianymi przez mnie przedmiotami, o zajrzenie na odpowiednie strony w czasie późniejszym.