TESTER SONDY LAMBDA, SYMULATOR CZUJNIKÓW
Urządzenie posiada dwie funkcje pomiarowe:
pomiar sygnału sondy lambda
funkcję symulatora czujników ( symulacja napięcia i woltomierz w trzech kanałach)
Na zdjęciu tester z kompletem okablowania
Urządzenie wyposażone jest w trzy ekranowane przewody pomiarowe zakończone wtykami bananowymi,
dwie końcówki typu krokodylek, jedną końcówkę typu szpilka pomiarowa.
Długość przewodów pomiarowych 1m
Długość przewodu zasilającego ( do akumulatora) 1m
FUNKCJA POMIARU SONDY LAMBDA
Tester umożliwia pomiar sond Lambda cyrkonowych (o sygnale wyjściowym 1V) i tytanowych (5V)
Dwa zakresy pomiarowe 1V/5V .Zmiana zakresów następuje automatycznie.
Każdy z trzech potencjometrów jest sprzeżony z przełącznikami.
Gdy potencjometr jest w pozycji 0v przełącznik jest właczony ipodaje przewód pomiarowy napięcie regulowane potencjometrem które zagłusza sygnał z sondy i jest rozpoznawane przez ECU jako mieszanka bogata lub uboga.
Na przykład gdy ustawimy napięcie 0,2v napięcie to będzie podawane na komputer w samochodzie i komputer będzie rozpoznawał to jako mieszanka uboga i będzie cały czas starał się wzbogacić dawkę paliwa.
Gdy po 10 sekundach wyłączymy przełącznik (ustawimy potencjometr na 0V) , na komputer będzie podawane napięcie prosto z sondy lambda. Napięcie to będzie w granicach 0,8v (mieszanka bogata) do momentu aż sterownik wyrówna optymalny skład mieszanki.
Na wejściu pomiarowym zastosowano wzmacniacz w układzie wtórnika emiterowego o oporności wejściowej ponad 1Mom. Tester obciąża sondę lambda w minimalnym stopniu i na pewno nie wpływa na pracę układu.
Tester ma dwa tryby pracy pomiaru sondy lambda wybierane przyciskiem podczas rozpoczynania pracy:
Tryb A
Wynik w postaci linijki wyświetlany jest na całej szerokości LCD.
Pomiar na zakresie 1V
Pomiar na zakresie 5V
Obraz na wyświetlaczu gdy na sygnał z sondy nakładają się zakłócenia,
np. sonda ma uszkodzony przewód masy
Tryb B
Z prawej strony LCD wyświetlana jest zapamiętana wartość maksymalna i minimalna pomiaru.
Wartości te można skasować naciskając przycisk z boku testera.
Pomiar na zakresie 1V
Obraz na wyświetlaczu gdy na sygnał z sondy nakładają się zakłócenia
Tryb 2 można wykorzystać do kontroli sprawności akumulatora i alternatora.
Po podłączeniu testera do akumulatora podpiąć przewód pomiarowy do +12V.
Na wyświetlaczu będzie aktualne napięcie akumulatora np. 12,6v. Po wyzerowaniu wskazań przyciskiem z boku obudowy włączyć zapłon.
Na wyświetlaczu pojawi się spadek napięcia przy rozruchu "min" i napięcie ładowania alternatora "max" .
Na poniższym zdjęciu widać, że przy rozruchu napięcie na akumulatorze spadło do 10,13V a potem napięcie ładowania wynosi 14,50v
FUNKCJA SYMULATORA CZUJNIKÓW
Dane techniczne:
----- 3 niezależne kanały pomiarowe
----- każdy kanał może pracować jako źródło regulowanego napięcia o zakresie 0v-5v w kanale A, 0v-12V, w kanałach B i C lub woltomierz o zakresie pomiarowym do 20V .
Na ekranie wyświetlane jest napięcie w kanale A, B, C.
Funkcja symulacji umożliwia zasymulowanie różnych czujników np.:
temperatury wody, powietrza, podciśnienia, ciśnienia w układzie dolotowym, ciśnienia w układzie klimatyzacji,
pozycji przepustnicy i innych z których informacja do komputera ECU dochodzi w postaci napięcia stałego.
Urządzenie służy również do szybkiego sprawdzania ciągłości obwodu od danego czujnika do komputera wtrysku,
eliminując częstokrotnie żmudne ręczne przeszukiwanie wiązek elektrycznych w poszukiwaniu przerwy lub zwarcia.
Zaletą tego urządzenia jest to, że można odłączyć trzy różne czujniki zasilane napięciem 5V, podłączyć symulator, ustawić potencjometrami odpowiednie wartości sygnałów z czujników i uruchomić samochód!
Sprawdzone na samochodzie w którym podłączono symulator zamiast trzech ważnych czujników: temperatury wody, położenia przepustnicy i ciśnienia w kolektorze. Samochód odpalił bez problemu!
Należy jednak zwrócić uwagę na to, że niektóre czujniki należy odłączyć od instalacji i podłączyć symulator przed włączeniem zapłonu bowiem w niektórych samochodach wtedy jest odczytywane przez komputer jako błąd.
Tak więc dysponując danymi czujników w samochodzie i podłączonym urządzeniem odczytującym parametry z czujników w komputerze wtrysku i odrobiną doświadczenia możemy z prawie 100% pewnością określić, który czujnik lub obwód elektryczny jest wadliwy nie dysponując przy tym innym czujnikiem na zamianę.
Więcej szczegółów w instrukcji do pobrania instrukcja