TERAPIA WYCHOWAWCZA medycyna sanatoria gruźlica
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Język: polski
Tytuł:
TERAPIA WYCHOWAWCZA
PODSTAWY TEORETYCZNE PRACY WYCHOWAWCZEJ NAD DZIEĆMI
PRZEWLEKLE CHORYMI W ZAKŁADACH LECZNICZYCH
Autor: JANINA DOROSZEWSKA
Wydawnictwo i rok wydania: WROCŁAW
ZAKŁAD IMIENIA OSSOLIŃSKICH WYDAWNICTWO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
1957 Wyd. I
1600+139 egz.
Stan: okładka db przytarcia, poszarzenie, pieczatka egz. bezpł.
zawartosc -bdb strony nie są rozcięte u góry (egzemplarz archiwalny)
Oprawa: miekka
Ilość stron: 332 str.
Format: 18x25 cm
Ilustracje: ----
Spis treści:
PRZEDMOWA - 5
CZĘŚĆ PIERWSZA: PODSTAWY TEORETYCZNE TERAPII WYCHOWAWCZEJ
Rozdział I: Zakres pojęcia „terapia wychowawcza11 13
Podkreślanie przez współczesną medycynę znaczenia środowiska zewnętrznego dla przebiebu choroby. — Konieczność przebudowy na naukowych podstawach patofizjologii dotychczasowego zakresu pojęcia psychoterapii. — Zadania przyszłej naukowej psychoterapii jako psychoterapii oddziaływającej na chorego poprzez środowisko zewnętrzne. —- Dwa nurty psychoterapii: ściśle lekarski i wychowawczy, — Zakreślenie zadań terapii wychowawczej jako zadań wychowawczego nurtu psychoterapii,
Rozdział II: Zestawienie przyczyn przeciążenia układu nerwowego vr warunkach choroby somatycznej .............. 2S
Czynniki interoceptywne (bezpośrednie oddziaływanie p:r_~ vc-:y-.r- l -
twórczej; udział ośrodkowego układu nerwowego w inec- : _;:
nych; patologiczne interocepcja; wpływ bólu; ślady po
niach). — Czynniki korowo-podkorowe. — Czynniki gk-.~- -
miernie obciążające; niedoborowej. — Typpwe posf.r.ci iiaa ,, .~ .:
u dzieci przewlekle chorych.
Rozdział III: Zbyt trudne zadania stawiane uklariowi nerwcv:;-wv .: - :~a
przewlekle chorego ,.,,...,... 47
Klasyfikacja nadmiernych obciążeń układu nerwowego fpawlowowskicn zbyt trudnych zadań stawianych układowi nerwowemu), -— Kryteria siły obciążeniowej tych zadań. Bodźce z zakresu środowiska zewnętrznego nazbyt obciążające dzieci chore somatycznie. —- Takież bodźce z zakresu środowiska, wewnętrznego. — Przegląd typowych sytuacji obciążeniowych z życia dzieci . przewlekle chorych.
Rozdział IV: Zadania terapii wychowawczej w związku z bardziej typowymi zmianami neurodynamicznymi na podłożu chorób somatycznych. ... 62
1. Zagadnienie patologicznych zmian komórki nerwowej w chorobie so
matycznej.
Obustronnie warunkujące się zjawisko odchylonego od normy stanu komórki nerwowej i procesów nerwowych patologicznie zmienionych w warunkach choroby somatycznej jako pierwsze założenie teoretycznych podstaw terapii wychowawczej.
2. Problematyka wychowawczo-terapeutyczna związana z zagadnieniem
ruchliwości procesów nerwowych.
Zagadnienie rytmów środowiska wewnętrznego, a zwłaszcza rytmu dynamiki korowej (tzw. ruchliwości procesów). — Zagadnienie rytmów wewnętrznych i rytmów zewnętrznych. — Zjawisko „przyswajania11 rytmu zewnętrznego przez rytm wewnętrzny. — Rytm korowy jako zjawisko globalnej reaktywności kory. — Elektroencefalograficzne badania ujemnych wpływów pewnych warunków środowiska; wewnętrznego. - Brak dostosowania rytmu zewnętrznego do wewnętrznego czynnikiem neurotyzującym.- — Różne typy zaburzeń rytmiki korowej w związku z chorobą somatyczną. — Wynikające stąd konsekwencje pedagogiczne.
330
3. Problematyka wychowawczo-terapeutyczna związana z zagadnieniem
hamowania.
Trzy typy terapeutycznego wpływania na odnową przeciążonych procesów nerwowych: a) oparte na pogłębianiu hamowania pozakresowego, b) oparte na innych postaciach hamowania biernego (indukcja ujemna, hamowanie zewnętrzne itd.), c) czynnik stopniowego uczynniania (trening). —-W zakresie pierwszego środka oddziaływania: a1 stwarzanie odpowiednich warunków dla snu, a2 utrzymywanie pracy procesów na najniższych poziomach wydolnościowych, a3 „terapia zmniejszonych obarczeń11. — W zakresie drugiego środka oddziaływania (stosowanie bodźców uprzednio obciążających na inne); b1 odpoczynek czynny, b2 uchylanie przykrych skojarzeń, b3 zwalnianie długotrwałych napięć i hamowań, b4 dostarczanie przeżyć uczuciowych dodatnich.
4. Problematyka uczynniania procesów nerwowych oraz problem ćwicze
nia procesów (terapia czynnościowa).
Uczynnianie procesów nerwowych jako podstawa mechanizmu przystosowanego. — A. Wzmaganie plastyczności a) przez harmonizowanie i usprawnianie ruchliwości procesów w jej zaburzonym przez chorobę przebiegu i w przypadkach określonych patologicznych jej zmian (punkty zastoinowe, dominanty, patologiczne „fazy11 itd.); b) przez związaną z tym sprawną mobilizację czynnościową wszystkich procesów ustroju (dostosowanie ,,gospodarki ustrojowej11 do wzmożonego wysiłku). — B. Zagadnienie oszczędności wysiłkowej uzyskanej drogą treningu. -— Rzut oka na niektóre warunki przeprowadzanego usprawniania.
5. Problematyka związana ze zjawiskiem emocji.
Przegląd teoretycznych podstaw zagadnienia wzmocnienia -iczuć -- ;v za
stosowaniu do warunków życia dzieci leczących się ~w zak-łaciac^ ^. rr.ricsyeh
oraz konsekwencji pedagogicznych: a) powiązanie ucix.ć z :tałtem
procesów ustrojowych; b) wpływ na stan uczuciowy dezyntesj.-. .icj: .^orowo--podkorowych; c) zagadnienie czuć organicznych i w związku z tym zagadnienie oddziaływania przez eksterocepcję na interocepcję; d) zagadnienie uczuć w związku z mechanizmem odruchowo-warunkowym; e) zagadnienie wpływu wstrząsów afektycznych na mechanizmy korowo-podkorowe.
Rozdział V: Warsztat pracy w zakresie terapii wychowawczej .... 128 Podstawowe założenia praktyki wychowawczej w stosunku do dzieci chorych. — Rodzaje terapii wychowawczej. A) Terapia spoczynkowa (odciąże-niowa): a) terapia dostarczania właściwych warunków dla snu, b) terapia uczynniania właściwych warunków dla snu, b) terapia uczynniania na naj-.niższych poziomach, c) terapia zmniejszonych lub zmienionych obarczeń. B) Terapia czynnościowa: a) terapia ruchowa, b) terapia rozrywkowa (zaba-wowa), c) terapia zajęciowa (ogólna i specjalna!, d) terapia poprzez pracę.— Zagadnienie pracy szkoły, „świetlicy11 i zajęć przedszkolnych w świetle poszczególnych rodzajów terapii wychowawczej.
CZĘŚĆ DRUGA: TERAPIA WYCHOWAWCZA W ZAKŁADACH LECZNICZYCH
ROŻNEGO TYPU A. Terapia wychowawcza w sanatoriach gruźlicy płuc.
Rozdział I: Optymalny stan układu nerwowego jako warunek leczenia gruźlicy i podstawa pracy wychowawczej w sanatoriach przeciwgruźliczych . lw 1 Teoretyczne podstawy konieczności otoczenia szczególnie troskliwą opieką stanu układu nerwowego dziecka chorego na gruźlicę płuc (zagadnienie gruźlicy jako ogólnej choroby ustroju; zagadnienie roli układu nerwowego w mechanizmach obronnych, zagadnienie wpływu na wyższą czynność nerwową warunków zewnętrznych zmienionych w związku z zachorowaniem na gruźlicę płuc).
Rozdział II: Tendencje kształtowania się obrazu psychicznego dziecka pod
wpływem gruźlicy płuc a 160
Dwojaka tendencja wpływu zakażania gruźliczego ma psychikę dzierż- ńad~ miernie pobudzająca lub nadmiernie hamująca. - OpS^objawów dwojakfch
wpływów w zachowaniu się dzieci. - Próba patofizjologicznej analizy danych obserwacyjnych. - Dane z literatury patofizjologicznej.
173
Rozdział III: Podstawowe zadania terapii wychowawczej w sanatoriach dla
dzieci chorych na gruźlicę płuc
Zadania sanatorium jako zakładu, który ma stwarzać chorym właściwe warunki psychiczne, stanowiące podstawą skutecznego leczenia. — Zagadnienie leczenia klimatycznego. — Współudział wychowawcy we wszystkich trzech czynnikach „triady sanatoryjnejl: (warunki psychiczne i wegetatywno-soma-tyczne). — Wychowawca jako zastępca domu i rzecznik potrzeb dziecka chorego.
Rozdział IV: Terapia odciążeniowa (spoczynkowa) w sanatoriach dla dzieci
177
i młodzieży chorych na gruźlicę płuc.
Zlecenia lekarskie dotyczące dostarczania chorym na gruźlicę płuc warunków odciążeniowych dla ich układu nerwowego; analiza, „przykazań sanato-ryjnyclT z tego punktu widzenia (zmiana otoczenia, właściwy tryb życia, dobre warunki psychicznej.
188
.Rozdział V: Terapia czynnościowa w sanatoriach dla dzieci i młodzieży
chorych na gruźlicę płuc
Niebezpieczeństwo kryjące się w mało zróżnicowanych zleceniach lekarskich,
dotyczących terapii uczynniającej dzieci chore na gruźlicę płuc. — Koniecz
ność rozróżniania zadań obciążenia wysiłkowego na gruncie terapii odciąża
jącej od zadań celowego obarczania wysiłkiem w zakresie oddziaływania
bodźcowego. — Rekonwalescencja jako okres czasu, w którym stosuje się
terapię czynnościową wobec chorych na gruźlicę płuc. — Jej znaczenie dla
przebiegu leczenia gruźlicy płuc. — Laborofobia. — Znaczenie obserwacji
chorego w przebiegu jego pracy. — Kolejność obciążania wysiłkiem. — Uni
kanie wysiłków dodatkowych. — Higieniczne warunki pracy w zak : i-
su trwania pracy, jej jakości, obciążeń emocjonalnych z : . ~. . ::..:
warunków zewnętrznych. — Zasady higienicznego trybu ży: . - :^
zagadnienia obciążenia wysiłkowego.
Rozdział VI: Ogólny zarys realizacji założeń terapii wychowawczej w sana
torium dziecięcym przeciwgruźliczym (gruźlica płuc) . 205
Nierozłączność funkcji wychowawcy, grupowego, nauczyciela (wychowaw-czyni przedszkolnej). — Koncepcja szkoły sanatoryjnej (przedszkola) obejmująca wszystkie dzieci leczące się w sanatorium (łącznie z ciężej chory-mi). — Klasyfikacja leczniczo-wychowawcza dzieci chorych na gruźlicę płuc. —- Zadania ogólnowychowawcze związane z tymi grupami wydolno-ściowymi. — Zadania nauczyciela-wychowawcy w tym zakresie.
Rozdział VII: Warsztat pracy wychowawcy, nauczyciela-wychowawcy i wy
chowawczyni przedszkolnej w sanatorium dla dzieci z gruźlicą płuc na wszy
stkich etapach wydolności 213
Ogólna zasada obowiązująca na wszystkich poziomach terapeutycznych — zasada oszczędzania wysiłku i dynamizowania ogólnej energetyki ustroju. — Omówienie zadań szkoły na wszystkich poziomach wydolnościowych ze szczególnym uwzględnieniem pracy nauczyciela z ozdrowieńcami. — Zagadnienie realizowania programu szkolnego i omówienie tego zagadnienia na przykładach zajęć lekcyjnych.
B. Terapia wychowawcza w sanatoriach gruźlicy kost-
no-stawowej.
Rozdział I: Tendencje kształtowania się obrazu psychicznego dziecka pod
wpływem gruźlicy kostno-stawowej
Wpływ czynników wewnątrzpochodnych na zmiany w procesach ośrodkowe- 237 go układu nerwowego u dziecka chorego na gruźlicę kostno-stawową - (i w tym — na wyższą czynność nerwową): a) wpływi wszelkiej choroby według prawidłowości tego typu zjawisk, b) bezpośredni wpływ jadów gruźliczych umiejscowionych w układzie kostno-stawowym. — Wpływ czynników zewnątrzpochodnych: a) czynniki związane z sytuacją długotrwałego unieru-
332
1 chomienia w gipsie, b) czynniki związane z wyseparowaniem z normalnych doświadczeń życiowych, c) wpływ braku samowystarczalności.
Rozdział II: Wpływ długotrwałego unieruchomienia dziecka w gipsie . . 246
1. Wpływ zahamowania funkcji któregoś z narządów ruchu w związku z unieruchomieniem gipsowym.
Ujemny wpływ na całokształt pracy ustroju zahamowania funkcji któregoś z narządów ruchu. — Badania patofizjologiczne stwierdzające zmiany centralne przy wszelkich zahamowaniach czynności na peryferii. — Obarczanie układu nerwowego pracą kompensacyjną (tworzenie nowych stereotypów^. Obciążenie układu nerwowego dodatkową pracą usprawniania nowych stereotypów (dezautomatyzacja czynności życiowych). — Zagadnienie nadczyn-ności pewnych układów nie objętych unieruchomieniem. — Konieczność stwarzania warunków uczynniających całokształt ustroju.
2. Wpływ „zbyt trudnych zadań stawianych układowa nerwowemu11 przez sytuacje życia codziennego dziecka unieruchomionego w gipsie. Wpływ neurotyzujący stałego hamowania swobodnej reakcji ruchowej różnych innych zahamowań związanych z unieruchomieniem (sytuacje przecią-żeniowo-pobudzeniowe). — Sytuacje zderzeniowe (hamulcowo-pobudzenio-we): przebudowa stereotypów, stała konieczność utrzymywania pobudzenia na zniżonym poziomie. - Zależność wpływu neurotycznego powyższych czynników od typu układu nerwowego. — Typowe obrazy psychiczne dzieci unieruchomionych w gipsie (zneurotyzowanych w kierunku hamulcowym oraz w kierunku pobudzeniowym^ —- Komponenty wegetatywno-uczuciowe stanów nerwicowych
Rozdział III: Wpływ wyseparowania dziecka chorego na gruźlicą kontno--stawową z warunków umożliwiających normalne doświadczenia życia codziennego oraz z normalnego środowiska społecznego. ...... 2f;9
Wpływ niedostatecznie licznych, przypadkowych doświadczeń osobistych
dziecka, leczącego się w sanatorium, na rozwój analiza;. r_: p: : ~
pierwszego i drugiego układu sygnałowego i na procesy ii;. ; :,
Rozdział IV: Wpływ konieczności stałej obsługi dziecka . -_ : . -:. ;:ra,,-Vu-
cę kostno-stawową w związku z jego unieruchomieni: . . 278
Zanik prostych nawyków samoobsługi. —- Niebezpiec : j; .mig
(wzmagana niedoczynność ruchowa, konflikty procesów p a i iiamo-
wania). — Niebezpieczeństwa charakterologiczne.
Rozdział V: Zarys pracy wychowawczo-terapeutycznej w sanatoriach gru
źlicy kostno-stawowej 280
A. Ogólne zadania terapii wychowawczej w sanatoriach tego typu.
Plastyczność psychiki dziecka jako podstawa przeciwdziałania trudnym wa
runkom leczenia. —- Właściwa organizacja podstawowych warunków codzien
nego życia poprzez wyeliminowanie niepotrzebnych czynników neurotyzują-
cych i zmniejszenie szkodliwości czynników neurotyzujących nieuniknio
nych. — Tworzenie właściwych zespołów dziecięcych. — Tworzenie pożąda
nych warunków uczuciowych przez właściwy stosunek otoczenia. — Planowe
oddziaływanie wychowawcze (rewalidacyjne) celem stworzenia właściwych
postaw dzieci w związku z uzyskiwaniem zdrowia i przygotowywaniem się do
przyszłego normalnego życia („ładIJ wewnętrzny jako podstawa woli zdrowie
nia, czynne wypracowanie przez dzieci stereotypów zdrowienia na miejscu
stereotypów choroby, znaczenie w tej pracy zespołu dziecięcego i zespołu
pracowników).
B. Szkoła i przedszkole w sanatoriach dla dzieci chorych na gruźlicę
kostno-stawową.
Zadania szkoły i przedszkola. - Warunki zewnętrzne szkoły i przedszkola. - Sprawy metodyczno-organizacyjne szkoły sanatoryjnej dla dzieci chorych na gruźlicę kostno-stawową.
TABLICE SYNTETYCZNE TERAPII WYCHOWAWCZEJ W SANATORIACH GRUŹLICY PŁUC
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.