Teoria muzyki RUCH W UTWORACH MUZYCZNYCH Szuman
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
WSTĘP
Utwory muzyczne należą do rodzaju utworów sztuki rozpiętych w czasie, trwających przez czas ich wykonania i rozwijających się wT itym czasie. W utworach takich coś się dzieje. Mówimy o przebiegu tego dziania się w utworze. W przebiegu tym zauważamy swoistego rodzaju tok .następujących po sobie elementów i członów, ,z których się on składa. W utworach muzycznych elementami, które jedne za drugimi „się toczą44, są poszczególne dźwięki muzyczne, wzgl. ich równocześnie zaibrzmiewające zespoły. Tok dźwięków .muzycznych w utworze płynie (jak gdyby) naprzód, przedłużając z każdym nowym dźwiękiem swoje brzmienie. W postępie utworu dają się zwykle wyróżnić oddzielne kroki czy rzuty naprzód (jednostki metryczne i rytmicznej W melodyczna-ryt-micznym toku utworów muzycznych wytwarzają się poza tym rozmaite pulsacje i rytmy - jakby fale na płynącym potoku. Prąd, z jakim płynie naprzód dany utwór muzyczny, posiada też zwykle dosyć równomierną i określoną szybkość. Może ona jednak słabnąć lub wzrastać w utworze.
Wszystkie powyżej wzmiankowane zjawiska przebiegu utworów muzycznych są zjawiskami natury kinetycznej czyli ruchowej 1. W ruchu utworów muzycznych możemy wyróżnić cały szereg jego cech i właściwości2. W pracy niniejszej te po-
1 „Zjawisko muzyczne jest ruchem dokonującym się w czasie11 — B. W ó j c i k-
Keuprulian: Melodyka Chopina, 1930, s. 6.
2 Kardynalne znaczenie czynnika kinetycznego, tj. ruchu w muzyce, odkryw
czo i w sposób podstawowy zostało opisane przez E. Kurtha w jego pracach:
a) Grundlagcn des linearen Kontrapunkts, 1916, b) Musikpsychologie, 1930.
Tytuł:
RUCH JAKO CZYNNIK ORGANIZACJI I WYRAZU
W UTWORACH MUZYCZNYCH
Autor: STEFAN SZUMAN
Wydawnictwo i rok wydania:
1951 Wyd. I
2500 egz.
Stan: db- przytarcia okladki, slady z tylu okladki, zagiecia rogow pierwszych stron, lekkie pofalowanie na dole w zgieciu stron
Oprawa: miekka
Ilość stron: 230 str.
Format: 16,5x23,5 cm
Ilustracje: ----
Spis treści:
Wstęp 7
Część pierwsza
KINETYCZNE WŁAŚCIWOŚCI I UPOSTACIOWANIA
UTWORÓW MUZYCZNYCH u
I. Ruch dźwiękowy ciągły i nieciągły ł4
Ciągłe brzmienia muzyczne 14
Tok brzmieniowy złożony z oddzielnych dźwięków muzycznych . . 16
Charakter brzmieniowy „krótkich11 dźwięków muzycznych . . . !8
II. „Krok metrycznyu utworów muzycznych 22
Takt jako nadrzędna jednostka ruchu utworów muzycznych 32
„Ruchliwośći; jako dająca się wyodrębnić osobna cecha ki-
netyki utworów muzycznych - - - - . - - - - 39
V. Wymiary ruchu dźwiękowego w utworach muzycznych - - 47
VI. Rytm utworów muzycznych 59
Energetyczny charakter ruchu rytmicznego 59
Postęp rytmiczny w porównaniu z nierytmicznymi formami postępu
utworu 61
Akcenty rytmiczne 63
4) Rytm regularny i nieregularny fi5
5 Upostaciowanie rytmiczne 71
Część druga
WYRAZ KINETYCZNY UTWORÓW MUZYCZNYCH - 81
VII. Kinetyczny wyraz prostych upostaciowań dźwiękowych - - 87
Zależność wyrazu kinetycznego dźwięków od sposobu ich zagrania . 37
Przykłady upostaciowania wyrazu kinetycznego 90
oon
VIII. Ekspresja upostaciowań melodyczno-rytmicznych
Ruch wyrazisty w życiu i w muzyce
Analiza wyrazu motywów i tematów utworów muzycznych
IX. Stylizacja ruchu w utworach muzycznych
Wpływ muzyki tanecznej .
Stylizacja ruchu w muzyce tanecznej i paratanecznej
. 3) Stylizacja ruchu w muzyce nietanecznej ....
105
105
110
175
175 [zasłonięte] 202
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.