WYSYŁKA DZISIAJ !!!
CODZIENNIE W DNI ROBOCZE
WYSTARCZY DO GODZ. 13.00 wybrać:
1) przesyłkę "za pobraniem" lub 2) wysłać skan przelewu ostatecznie 3) wpłacić za pośrednictwem "PayU"
[zasłonięte]@hirudina.pl
tel. 32[zasłonięte]352-04
lub 513 [zasłonięte] 833
GG: [zasłonięte]40558
TEORIA ŻEGLOWANIA AERODYNAMIKA ŻAGLA
Czesław Marchaj 25.11.2013 Stan książki/ek: NOWA Wydawnictwo: Almapress Stron: 544
Spis treści:
Przedmowa do II wydania 11
Przedmowa do IV polskiegowydania . 13
Wykaz symboli 19
Część pierwsza
1. Ewolucja jachtu i formuły pomiarowej . 23
2. Współczesne formuły pomiarowe 38
2.1. Formuła CR 39
2.2. Formuła CC A . 41
2.3. Formuła FORC . 44
3. Międzynarodowe klasy regatowe . 51
4. Rysunek konstrukcyjny jachtu 63
5. Ogólne zasady ruchu jachtu . 69
Część druga
1. Pojęcie siły aerodynamicznej . 77
2. Rozkład ciśnień na żaglu 94
3. Skutki działania sił aerodynamicznych 107
4. Pomiar sił aerodynamicznych . 110
5. Aerodynamiczny opór ożaglowania . 120
5.1. Opór indukowany . 122
5.2. Opór tarcia, warstwa graniczna . 136
5.3. Opór kształtu, wpływ masztu na rozkted ciśnień na żaglu . 146
5.4. Dodatkowy opór aerodynamiczny jachtu . 159
6. Rodzaje przepływu wiatru wokół żagla 162
7. Struktura wiatru pozornego 170
8. Zależność optymalnego kąta natarcia żagla
od kursu żeglugi i siły wiatru . 179
8.1. Żegluga pół wiatrem . 179
8.2. Żegluga na wiatr, równanie Lanchestera 181
8.3. Co ma większy wpływ na wyczyny szybkościowe jachtu - ożaglowanie czy kadłub? .
8.4. Wpływ siły wiatru i przechyłu na kąt natarcia żagla .
9. Pumping. Wpływ powolnej i szybkiej zmiany
kąta natarcia żagla na siły aerodynamiczne .
9.1. Stopniowa i powolna zmiana kąta natarcia
9.2. Szybka i powtarzalna zmiana kąta natarcia .
10. Znaczenie wybrzuszenia żagla .
10.1. Wybór wybrzuszenia żagla
10.2. Regulacja wybrzuszenia żagla, refowanie
10.3. Wpływ położenia maksymalnego wybrzuszenia
11. Żegluga na wiatrach pełnych,
rozkołys poprzeczny jachtu (rolling)
11.1 Przyczyny rozkołysu poprzecznego .
11.2. Wpływ kursu żeglugi względem wiatru pozornego .
11.3. Wpływ kąta trymu żagla na rozkołys poprzeczny .
11.4. Wpływ hydrodynamicznego tłumienia
na rozkołys poprzeczny .
11.5. Antyrozkołysowy (prewencyjny) żagiel
12. Wpływ kształtu żagli na osiągi jachtu .
13. Współdziałania żagli .
13.1. Wpływ żagla przedniego na charakter
przepływu wiatru wokół grota
13.2. Wpływ kąta trymu żagla przedniego
na sprawność ożaglowania
14. Nieco uwag o trymie żagli .
14.1. Wyniki badań tunelowych ożaglowania typu
slup (klasa Dragon) .
14.2. Trym żagli przednich .
14.3. Dopasowanie żagla przedniego przez zmianę kroju
14.4. Wpływ położenia kip lub bloków prowadzących
szoty żagli przedniech .
14.5. Podział powierzchni ożaglowania: żagle przednie - grot
14.6. Samohalsujący fok .
14.7. Wpływ położenia wybrzuszenia grota współpracującego z genuą, oraz wydłużenia ożaglowania
14.8. Spinaker .
15. Środek ożaglowania (środek parcia) .
15.1. Środek ożaglowania a kierunkowa równowaga jachtu .
15.2. Wędrówka środka parcia sił aerodynamicznych .
15.3. ŚOż dla układu grot, fok i bezan .
16. Nieco uwag o kroju, trymie i wadach żagli .
16.1. Tradycyjne zasady kroju żagli 319
16.2. Właściwości wytrzymałościowe tkaniny 329
16.3. Problem giętkich drzewc . 334
16.4. Krój żagli przednich 341
16.5. Nowoczesne metody produkcji tkanin i żagli 344
16.6. Analityczne projektowanie żagli . 353
17. Porównanie własności aerodynamicznych
różnych typów ożaglowania 360
17.1. Kryteria mocy napędowej ożaglowania 366
17.1.1. Bajdewind . 366
17.1.2. Półwiatr . 358
17.1.3. Żegluga pełnym wiatrem . 369
17.1.4. Podsumowanie kryteriów oceny żagli . 370
17.2. Ogólna (całkowita) potencjalna moc napędowa
różnych typów ożaglowań 370
17.3. Jak działa żagiel typu „kleszcze kraba" . 374
17.4. Czynniki wpływające na sprawność żagla
typu „kleszcze kraba" . 384
17.4.1. Wpływ krawędzi natarcia . 384
17.4.2. Wpływ wybrzuszenia . 384
17.4.3. Wpływ ustawienia żagla w stosunku do masztu 385
17.4.4. Wpływ obrysu żagla i jego pochylenia
w stosunku do pionowego masztu . 387
17.4.5. Porównanie sprawności żagla „kleszcze kraba"
z żaglem łacińskim . 390
18. Wpływ kadłuba i gradientu wiatru
na właściwości aerodynamiczne ożaglowania 393
18.1. Sprawność żagla w obecności kadłuba
na różnych kursach żeglugi ((3 - X) . 395
18.2. Efektywne wydłużenie żagla . 399
18.3. Wpływ kadłuba na siły aerodynamiczne ożaglowania 402
18.4. Wpływ wydłużenia na sprawność żagli prostokątnych . 405
18.5. Wpływ przepuszczalności tkaniny 408
19. Żaglo-skrzydła i niekonwencjonalne rodzaje ożaglowania . 409
19.1. Pojedyncze żaglo-skrzydła . 410
19.2. Wpływ poszycia profilowanego żaglo-skrzydła;
pojedyncze i podwójne poszycie 413
19.3. Wieloszczelinowe żaglo-skrzydła 414
19.4. Dostrajanie wieloszczelinowego żaglo-skrzydła . 424
19.5. Alternatywne rozwiązania żaglo-skrzydeł 427
19.6. Sprawność żagli z wygiętą krawędzią natarcia 432
19.7. Obrotowy układ fok-grot . 436
19.9. Zaglo-szybowiec . 440
20. Stałe i niestałe wiatry . 444
20.1. Wyzyskanie układów barometrycznych 444
20.2. Struktura wiatru prawdziwego 450
20.3. Wiatry lokalne 463
20.4. Wiatr w polu regatowym 469
20.5. Biały szkwał . 477
20.6. Efekt Katzmayera. 479
Dodatek A.
Zasadnicze pojęcia dotyczące sił i ruchu 485
Charakterystyki siły i ruchu 487
Równoległobok sił i prędkości . 494
Dodatek B.
Liczba Reynoldsa i „efekt skali" . 497
Dodatek C.
Skala Beauforta i tablice przeliczeniowe . 511
Bibliografia . 515
Indeks . 521
CHCESZ PRZED ZAKUPEM ZAPOZNAĆ SIĘ Z OFEROWANĄ KSIĄŻKĄ NAPISZ DO NAS MAILA, A OTRZYMASZ DARMOWY FRAGMENT!!!
Zobacz nasze pozostałe oferty: | | | | | | | | | | | | | | Panelealle | | | |