|
Anna Zalewska
Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej
Lublin 2005
KUL
196 s., 24 cm
stan dobry
Spis treści
Wprowadzenie....................................................................................... 7
Część I
Miejsce teorii źródła w metodologii nauk o przeszłości........................... 13
1. Refleksja nad źródłem polem spotkania teorii i praktyki.................................. 13
2. Rozważania żródłoznawcze pomostem między historią i archeologią................19
3. W poszukiwaniu bazy empirycznej nauk historycznych................................... 24
4. Przegląd zasadniczych stanowisk zródłoznawczych na gruncie historiografii polskiej..........................................................................................30
5. Rozumienie źródła a modele poznania przeszłości w archeologii......................59
Część II
„Modernizm i postmodernizm" w metodologicznej refleksji żródłoznawczej.............................................................................................83
1. Epistemologiczne i nieepistemologiczne podejście do źródła (z) przeszłości ....87
2. Metafora „źródło historyczne" jako generator scjentystycznych strategii teoriopoznawczych czy neutralna zmienna znaczeniowo metafora?................102
3. Alternatywna myśl źródłoznawcza - przekroczenie granic epistemologii
czy tworzenie nowej epistemologii?.................................................................119
Część IH
Źródło jako autorefleksja kultury poznającej.............................................131
1. Podejście konstruktywistyczne a źródłoznawcza
refleksja metodologiczna..................................................................................'33
2. Źródło wiedzy o przeszłości jako tekst.............................................................141
3. Wpływ zwrotu wizualnego na teorię źródła historycznego...............................150
Uwagi końcowe ...............................................................................................165
Bibliografia ......................................................................................................169
Summary...........................................................................................................191
Wprowadzenie
Pomimo licznych przemian w podejściu do badań nad przeszłością, problematyka źródłoznawcza stanowi niezmiennie istotny element historii i archeologii. Powszechnie akceptowana jest opinia, iż bez źródeł nie byłoby historii.' Historię często określa się jako „naukę o dowodach historycznych," a subtelna różnica między fikcją i historią wynika w świetle tego osądu ze „specyficznego odniesienia do źródeł".2 Również w archeologii źródła (ślady kultury materialnej) są postrzegane jako „narzędzia niezbędne w procesie budowania i uzasadniania modeli i wyjaśnień".3
Potrzeba uzyskania pełnego obrazu teorii źródła w metodologii nauk o przeszłości nie pozwala jednak na pominięcie skrajnych opinii, a mianowicie, że „to, co traktujemy jako głosy z przeszłości, jest niczym innym jak powielonym echem naszych własnych głosów"4, zaś źródła tworzą jedynie sieć elementów stawiających opór w stosunku do naszych hipotez5, są potencjalnie falsyfikującą ewidencją empiryczną stawianych hipotez interpretacyjnych, które nie są jednak narzucane przez dane archeologiczne, lecz przez przyjętą przez badacza teorię społeczeństwa i kultury.6
Różne stanowiska wobec źródeł wiedzy o przeszłości są jednocześnie uzasadnieniem potrzeby pisania raczej o teoriach niż o teorii źródła we współczesnej refleksji metodologicznej. Za współczesną uznana zostaje w niniejszej pracy wszelka refleksja, która w sposób pośredni bądź bezpośredni kształtuje bieżące sposoby traktowania materiałów z przeszłości, a zwłaszcza teoretyczne opinie
na ich temat. Wychodząc z założenia, iż o stopniu relatywnej współczesności teoretyzowania decyduje to, Jak dalece uwikłane jest ono w zależności od stanu kultury współczesnej mu"7, tzn. jak dalece aprobuje ten stan bądź mu się przeciwstawia - na współczesną refleksję składają się trzy sfery zagadnień: sfera retrospektywna, sfera deskryptywna oraz sfera prospektywna.
Niniejsze rozważania ukształtowała optyka intertekstualna. Podejmuję w jej ramach interpretację dziel i myśli innych, starając się stworzyć własny intertekst na pograniczu archeologii, historii, filozofii, socjologii i językoznawstwa. W procesie podjętych analiz i tworzenia owego intertekstu opisuję: historię myśli i kultury naukowej postrzeganej przez pryzmat teorii źródła; historię fenomenu (pojęcia) źródła oraz czynniki kształtujące kultury poznające.
Na sferę retrospektywną, zaprezentowaną w części pierwszej książki, składa się prezentacja koncepcji i stanowisk, które w sposób znaczący odbiły się na obecnej konceptualizacji problematyki źródłoznawczej historii i archeologii. Nie ma nauki bez tradycji i nie ma refleksji metodologicznej bez autorytetów. Należy więc uznać za oczywiste, że kręgi kompetencji merytorycznej kreowane są przez autorytety naukowe. W przypadku teorii źródła są to Bernheim, Droysen, Handelsmann, Collingwood,Giedymin czy Topolski.
Rozważania w podrozdziale Refleksja nad źródłem polem spotkania teorii i praktyki mają charakter natury ogólnej. Ukazuję w nim złożoność refleksji na temat źródła historycznego, jej dynamikę oraz istotność w poznaniu przeszłości. Podejmując problem dialogu między teorią i praktyką oraz poszukując w źródłoznawstwie elementów scalających myślenie na temat archeologii i historii, skazuję potencjalnego czytelnika na intertekstualność będącą wynikiem „radyka-lizacji pluralistycznej lektury". W efekcie tworzę tekst polifoniczny i zdynamizowany, być może niełatwy w odbiorze, lecz otwarty na autorefleksję. Podrozdziały drugi i trzeci zawierają informacje na temat etapów kształtowania teorii źródła historycznego (Wposzukiwaniu bazy empirycznej nauk historycznych) i archeologicznego {Rozumienie źródła a modele poznania i badania przeszłości w archeologii), które złożyły się na bieżący niespójny i niejednorodny obraz tych teorii. Postrzeganie rozwoju danej teorii przez pryzmat „modelu o schemacie drzewa" (ang. Three-thinking*) zastosowanego do opisu historiografii oraz przez pryzmat „modelu kłącza" (ang. Rhizomes-thinking ), użytego do opisu archeologii, ma na celu unaocznienie faktu, iż w historiografii (w prze-
ciwieństwie do archeologii) przy opisie kształtowania koncepcji źródła uzasadnione wydaje się użycie modelu, w którym zawiera się porządek zależności bazujący na założeniu wyższej jedności (gałęzi od pnia, liści od gałęzi). Jako owa wyższa jedność potraktowane zostały w niniejszej pracy źródłoznawcze rozważania Jerzego Topolskiego, stanowiące jednocześnie oś porządkującą prezentację teorii źródła we współczesnej polskiej refleksji metodologicznej.
W analizie historii myśli archeologicznej wszelkie próby usystematyzowania procesu kształtowania myśli źródłoznawczej w porządku linearnym, opartym na następstwie czasowym, wydają się zabiegiem pozbawionym sensu. Obraz stanowisk teoretycznych wobec koncepcji źródła może być jednak przedstawiony przy użyciu „modelu kłącza", który wskazuje na szereg połączeń, zależności (często nieprzewidywalnych, nieznąjdujących logicznego usprawiedliwienia) i zmian występujących między nimi. Zaletą tego rodzaju postrzegania koncepcji teoretycznych jest możliwość wykazania występujących w tym samym czasie różnorodności sposobów traktowania pozostałości materialnych. W ramach licznych pozycji teoretycznych kształtujących współczesną teorię źródła dostrzeżone zostały nurty: 1) tradycyjny (realistyczny), 2) procesualny, 3) postprocesual-ny i 4) postmodernistyczny. Jednocześnie rodzi się pytanie, co skłania uczestników życia naukowego do preferowania takich lub innych modeli poznawczych? Zagadnieniu temu poświęcony jest podrozdział Teraźniejszość pozostałości materialnych, która to teraźniejszość postrzegana jest z perspektywy doksologicznej.
Sfera deskryptywna, opisana w drugiej części książki, jest próbą ukazania sprzeczności występujących między różnymi modelami poznawania przeszłości oraz skutków (widocznych w sposobach mówienia i myślenia o źródłach wiedzy o przeszłości). Sprzeczności są wynikiem uderzających różnic występujących w ramach ogólnego stanu kultury zwanej ponowoczesną. W „teatrze życia naukowego" poddawane są w wątpliwość kategorie typu „prawda obiektywna jako cel poznania" oraz eksponowane jest znaczenie kulturowego „zakotwiczenia" procesów poznawczych i „pluralistycznego charakteru prawd" powstających w wyniku ich pragmatycznego uzasadniania.10 Atmosfera zasygnalizowanych przemian, określanych przez zwolenników modelu modernistycznego mianem „katastrofy epistemicznej", może być traktowana jako stymulująca w kontekście źródłoznawczej refleksji metodologicznej, co starałam się wykazać poprzez zestawienie cech modernizmu i postmodernizmu i płynące zeń wnioski.
Słowa kluczowe:
|
KOSZT WYSYŁKI:
- Niezależnie od ilości kupionych książek koszt wysyłki liczony jest tylko raz i wynosi:
- 7,50 polecony/paczka ekonomiczna
- 9.00 polecony/paczka priorytet
- Koszt wysyłki za granicę: ustalany indywidualnie
DODATKOWE INFORMACJE O WYSYŁCE I PŁATNOŚCI:
- Wysyłkę realizujemy 2 razy w tygodniu za pośrednictwem Poczty Polskiej
- Książki wysyłamy w bezpiecznych "bąbelkowych" kopertach
- Nie wysyłamy za pobraniem, nie ma także możliwości odbioru osobistego
- Forma płatności: płatne z góry (zwykły przelew/Płacę z Allegro)
- W przypadku większej ilości zakupionych książek, prosimy o wpłatę w terminie 10 dni - niestety nie przetrzymujemy zakupionych książek "na później":)
|