Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej

26-04-2015, 9:36
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 27 zł     
Użytkownik Sanarksiegarnia
numer aukcji: 5214591786
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 2   
Koniec: 26-04-2015 09:41:26

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2009
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


 

e-mail: [zasłonięte]@gmail.com
tel: 510 [zasłonięte] 753








Stron: 330
Format: format B5
Rok wydania: 2009
Oprawa: Oprawa miękka, klejona, folia matowa



Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej

Bogusław Śliwerski

Gdybyśmy zaczęli naszą analizę od zasadni­czego dla tematu terminu „alternatywa', okazałoby się bardzo szyb­ko, że już w odniesieniu do samej jego definicji stoimy przed pewnym dylematem. Jedni bowiem akcentują w swojej definicji tego terminu dwuwariantowość sytuacji wyboru, inni zaś dopuszczają wielorakość tak określonego zjawiska. Można zatem mówić o edukacji alter­natywnej, gdy stwarza ona wybór między tylko dwiema lub co najmniej dwiema możliwościami w sferze uczenia się człowieka. Innymi słowy, edukacja alternatywna to edukacja conajmniej dwu-wariantowa, sprowadzona do jednoznacznych antynomii edukacyj­nych i stwarzająca odmienność typu „albo — albo', „to lub tamto' lub też edukacja wyborów pomiędzy różnymi, ale wzajemnie się wykluczającymi ofertami. Autor sądzi, że w odniesieniu do edukacji bar­dziej zasadne są obie kategorie jej rozumienia. Można bowiem mówić o takich alternatywach w edukacji, jak:

     kształcenie publiczne i niepubliczne;

     kształcenie tradycyjne i innowacyjne;

     kształcenie adaptacyjne i emancypacyjne; 

      wychowanie autorytarne i antyautorytarne; 

     wychowanie dyrektywne i niedyrektywne

     pedagogika i antypedagogika itd.

[...]


           Nurt refleksji i praktyki oświatowej nazywany edukacją alternatyw od lat podtrzymuje nadzieję na ukształtowanie (się) modelu szkoły, która będzie coraz lepiej służyć rozwojowi dzieci i młodzieży, a także wypełniać swoje funkcje ogólnospołeczne. Próba spojrzenia na dzieje i na współ­czesność rozmaitych rozwiązań alternatywnych prowadzi do spostrzeżenia, że alternatywność ta była różnie pojmowana i przybierała różną postać. Również obraz inspiracji ruchów alternatywnych w edukacji oraz oddziaływań tych ru­chów na modele oświaty jest dość zróżnicowany. Niejednoznaczne wydają się re­lacje między zjawiskiem określanym mianem edukacji alternatywnej a reformami oświatowymi. Rozważając dylematy teorii i praktyki edukacji alternatywnej, warto odnieść się do dotychczasowych doświadczeń, przywołać przynajmniej niektóre wątki oświatowych inspiracji, nadziei i miraży. Może to nas przybliżyć do określe­nia istotnych cech i obszarów współczesnych poszukiwań alternatywnej edukacji.



Spis treści
Wprowadzenie

 

Andrzej Gofron

Epistemologiczno -historyczne źrodła pojęcia „alternatywność” w pedagogice polskiej

 

Tadeusz Lewowicki

Edukacja alternatywna – tradycje, inspiracje, przemiany, relacje z reformami

 

Ewa Bilińska-Suchanek

Dekonstrukcja w edukacji – tworzenie światow alternatywnego rozumienia i odmiennego zaangażowania

 

Sławomir Sztobryn

Zapomniana tradycja pedagogiki uniwersalnej

 

Karel Rydl

Paradygmaty nowych doktryn pedagogicznych w Republice Czeskiej

 

Tomasz Szkudlarek

Postmodernistyczne pedagogie: amerykańska edukacja wobec wyzwań kulturowego przełomu

 

Zbyszko Melosik

Pedagogika poststrukturalna: jak działać w świecie bez wielkich liter?

 

Hanna Zielińska

Freirowska koncepcja edukacji w sytuacji zmiany społecznej

 

Marian Nowak

Ku nowej edukacji zorientowanej na osobę

 

Krystyna Ablewicz

Pedagogika antropologiczna, czyli pytania spoza alternatywy

 

Janusz Tarnowski

Pedagogika dialogu

 

Robert Kwaśnica

Ku dialogowi w pedagogice

 

Wojciech Mikołajewicz

Buddyzm a wychowanie – perspektywa badania idei dla potrzeb pedagogiki

 

Hubertus von Schoeneback

Antypedagogika. Kongruencyjna radość życia

 

Jadwiga Bińczycka

Podmiotowość i liberalizm. Deklaracje i rzeczywistość

 

Zbigniew Kwieciński

Demokracja jako zadanie edukacyjne problem dla pedagogiki

 

Grzegorz Trela

Racjonalizm jako alternatywa edukacyjna

 

Hein Retter

Wkład historycznej pedagogiki reformy w aktualną dyskusję

wokoł szkoły i wychowania

 

Olaf-Axel Burow

Uczenie się w wolności? Perspektywy pedagogiki humanistycznej wobec reform szkolnych i w kształceniu nauczycieli

 

Ryszard Łukaszewicz

Alternatywy lepszej edukacji.

Od wizji do praktyki wrocławskiej szkoły przyszłości

 

Michał Głażewski

Fenomenologia pedagogiki steinerowskiej

 

Hanna Zielińska

Od negacji szkoły do jej afi rmacji. Ewolucja poglądow Ivana Illicha

 

Joanna Grochulska

W kierunku optymalnej wolności w edukacji szkolnej

 

Hartmut M. Griese

Koniec pedagogiki? Socjologiczno-prowokacyjna perspektywa





© PanelReklamowy