Inspiracją do napisania tej pracy był interesujący Autora od początku jego pracy naukowej problem samowychowania jako kategorii pedagogicznej, która wciąż jest traktowana marginalnie. Autor zwrócił uwagę na to, że ta problematyka nie doczekała się tak w naszym kraju jak i poza jego granicami należytego opracowania.
Pierwsza część niniejszej pracy jest poświęcona ekonstrukcji logicznej definicji samowychowania, jakie sformułowali na użytek własnych badań empirycznych zarówno polscy, jak i zagraniczni naukowcy. Dorobek empiryczny nauk społecznych w odniesieniu do tego zagadnienia obejmuje prace, które były podejmowane w różnym okresie czasu, miejscu i przez różnych autorów.
Główną intencją niniejszej rozprawy było podjęcie się próby wyjaśnienia sensu pojęcia samowychowanie poprzez krytyczną analizę jakże bogatego dorobku wielu naukowych pokoleń. Autor nie zamierzał jednak surową w niektórych miejscach krytyką eliminować określonych prac badawczych z kumulowanej w naukach społecznych wiedzy o samowychowaniu, nadając im tam, gdzie to było możliwe i potrzebne nową interpretację oraz rozszerzając punkty widzenia. Być może takie właśnie podejście do tego zagadnienia sprawiło, że trudno jest o sformułowanie wniosków natury ogólnej.
Stosunkowo wiele miejsca poświęcił Autor w rozważaniach semantycznemu aspektowi samowychowania, starając się nie tyle dopracować własnej definicji, ile wykazać różne znaczenia tego wyrazu, w jakich mniej lub bardziej powszechnie jest używany.
Wstęp
Rozdział I
W poszukiwaniu istoty samowychowania
1. Problemy samowychowania w świetle badań Ireny Jundziłł
2. Problematyka samowychowania w badaniach Stefana Packa
3. Samowychowanie – problemem wielokierunkowych badań empirycznych
Rozdział II
Trzy wymiary samowychowania
1. Intraakcyjny charakter samowychowania
1.1. Hinduska joga jako system ćwiczeń samowychowawczych
1.2. Asceza
1.3. Samowychowanie chrystocentryczne
1.4. Aksjologiczny nurt samowychowania
1.5. Samowychowanie jako dążenie do perfekcjonizmu lub perfekcjoryzmu
2. Samowychowanie jako dopełnienie procesu wychowania
3. Grupowy charakter samowychowania
Zakończenie
Bibliografia