Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Teoretycy artyści krytycy o sztuce 1[zasłonięte]500-19

28-01-2012, 0:40
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 220 zł     
Użytkownik Arte1960
numer aukcji: 2020272780
Miejscowość TYLKO WYSYŁKA
Wyświetleń: 23   
Koniec: 25-01-2012 15:56:39

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

CZTERY KSIĄŻKI:

 

1. TEORETYCY PISARZE I ARTYŚCI O SZTUCE 1[zasłonięte]500-16, wybór i opracowanie: Jan Białostocki, wydawca: PWN, Warszawa 1985, oprawa twarda, stron 519, wymiary 153 x 211, ilustracje czarno-białe w tekście i na wklejkach, przypisy przy tekstach, wskazówka bibliograficzna, indeks nazwisk i imion własnych, indeks ważniejszych pojęć, terminów i zagadnień. UWAGA – przetarcia i mocne zabrudzenia na okładce, zabrudzenia krawędzi bloku.  

 

SPIS TREŚCI: 1. Teoria i krytyka dojrzałego odrodzenia we Włoszech: Cristoforo Landino, Komentarz do „[Boskiej] Komedii” Dantego Alighieri - Luca Pacioli, Boska proporcja - Pomponius Gauricus, O rzeźbie - Rafael Santi, List do hrabiego Baldassare Castiglione - Anonim z kręgu Bramantego, Rafaela i Castigliona [Raport przesłany papieżowi Leonowi X o zabytkach starożytnego Rzymu] - Baldassare Castiglione, Dworzanin - 2. Myśl o sztuce w Europie Północnej: Albrecht Dürer, Projekty i szkice do ogólnego traktatu o malarstwie; Pouczenie o mierzeniu cyrklem i linią; Cztery księgi o proporcjach ludzkich; List do Willibalda Pirckheimera z Wenecji (1); List do Willibalda Pirckheimera z Wenecji (2); List do Jakuba Hellera we Frankfurcie, z Norymbergi 24 sierpnia 1508; Dziennik podróży do Niderlandów 1[zasłonięte]520-15 - Erazm z Rotterdamu, Dialog o właściwej wymowie języka łacińskiego i greckiego - Joachim Camerarius, Przedmowa w łacińskim przekładzie Albrechta Dürera „Czterech ksiąg o proporcjach ludzkich” ; Elementy retoryki - Lambert Lombard List do Giorgia Vasariego - 3. Zagadnienia sztuki w pismach reformatorów w Europie Północnej (oprac. Sergiusz Michalski): Andreas Karlstadt, O zniesieniu obrazów; O tym, czy należy postępować opieszale - Marcin Luter, Osiem kazań; Przeciw niebiańskim prorokom, o obrazach i Sakramencie; Kazania tygodniowe o Deuteronomium - Jan Kalwin Zasady religii chrześcijańskiej; Kazania o Deuteronomium; Kazania o pierwszym liście do Koryntian - 4. Spory o pierwszeństwo sztuk we Włoszech: Benedetto Varchi, Wykład, w którym rozważa się o pierwszeństwie sztuk - Agnolo Bronzino, List do Benedetta Varchi - Jacopo Carrucci da Pontormo, List do Benedetta Varchi - Michał Anioł Buonarroti List do Benedetta Varchi - 5. W kręgu Michała Anioła: Michał Anioł Buonarroti, Poezje - Pietro Aretino, Do boskiego Michelangelo - Michał Anioł Do pana Pietra Aretino - Pietro Aretino Do Michała Anioła Buonarroti - Ascanio Condivi, Żywot Michała Anioła - Francisco de Hollanda O malarstwie starożytnym - 6. Włoska teoria sztuk plastycznych w połowie XIX wieku: Paolo Pino, Dialog o malarstwie - Lodovico Dolce, Dialog o malarstwie zatytułowany „Aretino” - Giovanni Andrea Gilio da Fabriano ,Dialog dotyczący błędów i niewłaściwości, jakie popełniają malarze przedstawiający historie - Vincenzio Danti,Traktat o doskonałych proporcjach - Benvenuto Cellini, O sztuce rysunku - 7. Włoska teoria architektury w połowie XVI wieku: Sebastiano Serlio Traktat o architekturze - Jacomo Barozzi da Vignola, Zasada pięciu porządków architektury - Andrea Palladio, Cztery księgi o architekturze - 8. Historiografia Giorgio Vasariego: Giorgio Vasari, Żywoty najznakomitszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów - 9. Dokumenty mówiące o życiu artystów i stosunku do sztuki: Jacopo Carrucci da Pontormo, Dziennik prowadzony, gdy malował chór w San Lorenzo - Joachim du Bellay, Starożytności Rzymu - Benvenuto Cellini, Żywot własny - 10. Sztuka i kontrreformacja: Postanowienia Soboru Trydenckiego (o świętych obrazach) - Przesłuchanie Paolo Veronese - Św. Karol Boromeusz, Pouczenia o budowie i wyposażeniu kościoła - Bartolomeo Ammannati, List do członków Akademii rysunku - Gabriele Paleotti, Rozprawa o obrazach świętych i świeckich - Antonio Possevino, Traktat o poezji i malarstwie - Uchwała Synodu Krakowskiego o malarstwie sakralnym - 11. Akademie i późny manieryzm: Raffaele Borghini, Il Riposo, w którym mowa jest o malarstwie i rzeźbie - Gian Paolo Lomazzo, Traktat o malarstwie; Idea świątyni malarstwa - Romano Alberti, Początek i rozwój Akademii rysunku, malarzy, rzeźbiarzy i architektów w Rzymie, gdzie zawarte są wykłady, wygłoszone pod zarządem znakomitego Pana Kawalera Federico Zuccari - Federico Zuccari, List do Książąt i Panów miłośników rysunku, malarstwa, rzeźby i architektury; Idea malarzy, rzeźbiarzy i architektów.


2. TEORETYCY ARTYŚCI I KRYTYCY O SZTUCE 1[zasłonięte]700-18, wybór, przedmowa i komentarze: Elżbieta Grabowska, Maria Poprzęcka, wydawca: PWN, Warszawa 1974, oprawa twarda, stron 572, wymiary 149 x 211, indeks nazwisk. UWAGA – przetarcia, zarysowania i zabrudzenia na okładce, nieaktualne pieczątki biblioteki, zabrudzenia krawędzi bloku, nieliczne podkreślenia w tekście (ołówkiem).


 SPIS TREŚCI: Przedmowa - Rozdział 1. Angielska refleksja o sztuce: Shaftesbury, Moraliści - ułamki filozoficzne, będące powtórzeniem pewnych rozmów o przedmiotach naturalnych i moralnych - Solilokwium, czyli rady dla autora - Joseph Addison, O rozkoszach wyobraźni - William Hogarth, Analiza piękna. Napisana w celu ustalenia chwiejnych pojęć o smaku - Joshua Reynolds, Rozprawy o sztuce wygłoszone w Akademii Królewskiej - William Gilpin, Esej I. O pięknie malowniczym - Rozdział 2. Filozofowie i amatorzy: Jean-Baptiste Dubos, Krytyczne rozważania o poezji i malarstwie - La Font de Saint-Yenne, Rozważania o niektórych przyczynach obecnego stanu malarstwa we Francji - Anne-Claude-Philippe de Caylus, Zbiór starożytności egipskich, etruskich, greckich, rzymskich i galijskich - Denis Diderot, Salon 1765 - Salon 1767 - Żale nad moim starym szlafrokiem, czyli przestroga dla tych, co posiadają więcej smaku niż pieniędzy - Esej o malarstwie - Rozdział 3. Myśl architektoniczna wieku Oświecenia: Marc-Antoine Laugier, Esej o Architekturze - Carlo Lodoli wg Francesca Algarotti, Esej o Architekturze - Claude-Nicolas Ledoux, Architektura rozpatrzona pod względem sztuki, obyczajów i prawodawstwa - Etienne-Louis Boullee, Architektura. Esej o sztuce - Jean-Nicolas-Louis Durand, Zarys nauki architektury wykładanej w Szkole Politechnicznej - Rozdział 4. Niemcy o sztuce w dobie Oświecenia i wczesnego romantyzmu: Gotthold Efraim Lessing, Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji - Johann Joachim Winckelmann, Myśli o naśladowaniu greckich rzeźb i malowideł - Opis Torsa w rzymskim Belwederze - Johann Gottfried Herder, Winckelmann o sztuce greckiej i egipskiej - Johann Wolfgang Goethe, O niemieckiej architekturze - Podróż włoska - Proste naśladownictwo natury, maniera, styl - Z mojego życia. Zmyślenie i prawda - Wilhelm Heinrich Wackenroder, Serdeczne wyznania miłującego sztuką zakonnika - Friedrich Schlegel, Drugi przegląd dawnego malarstwa - Listy z podróży po Niderlandach, Nadrenii, Szwajcarii i części Francji - Franz Pforr, Do Passavanta - Rozdział 5. Francuska refleksja o sztuce około 1800: Jacques Louis David, Obraz Sabinki, wystawiony na widok publiczny w Pałacu Narodowym Nauk i Sztuk przez Obywatela Davida, członka Instytutu Narodowego. W Paryżu roku VIII - Girodet de Trioson, List do obywatela generała Bonaparte - Antoine Ch. Quatremere de Quincy, Listy z Londynu do Rzymu adresowane do Pana Canovy na temat Marmurów Elgina, czyli rzeźb na Świątyni Minerwy w Atenach - Marie-Alexandre Lenoir, Muzeum Pomników Francuskich albo opis historyczny posągów w marmurze i w brązie, płaskorzeźb i nagrobków słynnych mężów i niewiast, dla pożytku historii Francji, jak i dziejów sztuki; ozdobiony rycinami i wzbogacony rozprawą o ubiorach wszystkich wieków - Jean-Baptiste-Louis-Georges Seroux d'Agincourt, Historia sztuki poprzez zabytki, od jej schyłku w wieku IV po odnowę w wieku XVI - Francois Rene Chateaubriand, List o sztuce rysunku w pejzażach - Duch Chrześcijaństwa - Wspomnienia zza grobu - Rozdział 6. Romantycy: Philipp Otto Runge, Do Daniela - Carl Gustav Carus, Dziewięć listów o malarstwie pejzażowym - John Constable, Listy - Rozmaite tematy KRAJOBRAZU, WŁAŚCIWE DLA ANGIELSKIEGO PEJZAŻU, zasadniczo zmierzające do uwydatnienia ZJAWISK CHIAR`OSCURO W PRZYRODZIE - Charles Nodier, Przechadzki - od Dieppe do Gór Szkocji - Francois Guizot, O stanie sztuk pięknych we Francji i o Salonie 1810 - Stendhal, Historia malarstwa we Włoszech - Salon 1824 - Victor Hugo, Poezje orientalne - Heinrich Heine, Salon 1831 roku - Theophile Gautier, Ze „Wstępu” do „Panny de Maupin” - Francisco Goya y Lucientes - Eugene Delacroix, Dzienniki - Theophile Thore, Do Teodora Rousseau - Z „Salonu 1844” - Nowe kierunki w sztuce - Z „Salonu 1864” - Charles Baudelaire, Salon 1846 - Dzieło i życie Delacroix - John Ruskin, Z „Modern Painters” - Rozdział 7. Historyzm w architekturze: Victor Hugo, Wojna przeciwko niszczycielom - Augustus Welby N. Pugin, Przeciwstawienia, czyli zestawienia wspaniałych budowli Wieków Średnich z odpowiadającymi im budynkami współczesnymi; pokazanie obecnego upadku smaku - Eugene-Emmanuel Viollet-le-Duc, Słownik rozumowany architektury francuskiej od XI do XVI wieku - John Ruskin, Kamienie Wenecji - Cesar Daly, Motywy historyczne architektury i wystroju zewnętrznego budynków publicznych i prywatnych - Gottfried Semper, Cztery pierwiastki sztuki budowniczej - Styl w sztukach technicznych i tektonicznych, czyli estetyka praktyczna - Rozdział 8. Realizm i tradycja: Mikołaj G. Czernyszewski, Stosunek estetyczny sztuki do rzeczywistości. Autorecenzja - Hippolyte Taine, Filozofia sztuki – Champfleury, Realizm. List do Pani Sand - Nowe badania nad życiem i twórczością braci Le Nain - William Burger (Thore-Burger), Van der Meer de Delft - Edmond i Jules de Goncourt, Fragonard - Georges Riviere, Wyjaśnienia.


3. MODERNIŚCI O SZTUCE, wybór, wstęp i opracowanie: Elżbieta Grabska, wydawca: PWN, Warszawa 1971, oprawa twarda, stron 555, wymiary 149 x 211, bibliografia, indeks nazwisk. UWAGA – przetarcia, zarysowania i zabrudzenia na obwolucie, nieaktualne pieczątki biblioteki, zabrudzenia krawędzi bloku, lekko naddarta górna krawędź grzbietu obwoluty, na grzbiecie numer inwentarzowy.

 

 SPIS TREŚCI: Na rozdrożach modernizmu: Wstęp - Walter Pater Denys, l’Auxerrois - William Morris, Sztuka i socjalizm - Edmond de Goncourt, Z przedmowy do „Cherie”; Z Dzienników - James McNeill Whistler, Ten o'clock - Joris Karl Huysmans, Z „La Bas” - Felix Faneon, VIII Wystawa Impresjonistów; Neoimpresjonizm - Emile Galle, Puchar Pasteura - Villiers de l’Isle-Adam, Z „Ewy Przyszłości” - Des Esseintes i dekadenci: Wstęp - Joris Karl Huysmans, Z „A Rebours” - Edmond de Goncourt, Z „Outamaro. Le Peintre des Maisons Vertes” - Oscar Wilde, Zanik kłamstwa. Dialog - Emile Galle, Drzewo balsamowe - Max Beerbohm, W obronie kosmetyków - Arthur Symons, Aubrey Beardsley - Octave Mirbeau, Botticelli protestuje! - Symboliści: Wstęp - Friedrich Wilhelm Nietzsche, Z „Narodzin tragedii” - Stephane Mallarme, Z Przedsłowia do „Traite du Verbe Rene Ghila”; Z odpowiedzi na ankietę J. Hureta: Evolution litteraire; Z „Divagations”: Crise de Verse” - Jean Moreas, Symbolizm - Odilon Redon, Sobie samemu - Paul Gauguin, Z brulionu listu o Redonie - Albert Aurier, Symbolizm w malarstwie - Paul Gauguin - Zenon Przesmycki (Miriam), Maurycy Maeterlinck - Sar Peladan, Gest estetyczny - Remy de Gourmont, Symbolizm - Alfred Jarry, Czyny i poglądy dra Faustrolla. Patafizyka - William Butler Yeats ,Wstęp do “Księgi obrazów” W.T. Hortona - Otokar Brezina, Tajemnicze w sztuce - Paul Gauguin, Listy do F.J. Willumsena i do Daniela de Monfreid - Ku nowym formom ekspresji: Wstęp - James McNeill Whistler, Czerwona płachta - Jules Laforgue, Z Albumu - Joris Karl Huysmans, Cezanne - Vincent van Gogh, List do Emila Bernard - Konrad Fiedler, Z „Trzech fragmentów” - Georges Senrat, List do Maurice'a Beaubourg – Estetyka - Emile Bernard, Paul Cezanne - Albert Aurier, Symboliści - Paul Serusier, List do Jana Verkade - August Strindberg, List do Paula Gauguina - Paul Gauguin, List do Augusta Strindberga - Maurice Denis, W związku z wystawą Armanda Seguin - Charles Morice, Paul Gauguin - Felix Feneon, O przedstawianiu natury - Adam Endell, Piękno formy i stuka dekoracyjna - Cezary Jellenta, Intensywizm - Stanisław Przybyszewski, Na drogach duszy - Edward Munch - Rainer Maria Rilke, O sztuce - Octave Mirbeau, U Rodina -Aleksander Benois, Wrubel - Mieczysław Goldberg ,Moralność linij - Rainer Maria Rilke ,Auguste Rodin - Emile Bernard, Paul Cezanne - Rainer Maria Rilke, Z listów o Cezanne - W poszukiwaniu autonomii i nowego społecznego miejsca sztuki: Wstęp - „Art Moderne” Nasz program - Joris Karl Huysmans, Salon oficjalny 1881 - James McNeill Whistler, Propozycja nr 2 - Charles R. Ashbee, Sztuka zdobnicza a Warsztat - Hans W. Singer, Sztuka plakatu - Henry van de Velde, Uwagi ogólne o syntezie sztuki; Ornament jako symbol - Julian Marchlewski, Sztuka stosowana - Remy de Gourmont, O nowej sztuce - Adolf Loos, Przegląd artystycznego rzemiosł; Siodlarz - Hermann Muthesius, Nowoczesność w architekturze.


4. ARTYŚCI O SZTUCE. Od van Gogha do Picassa, wybór i opracowanie: Elżbieta Grabska, Hanna Morawska, wydawca: PWN, Warszawa 1969, wydanie II poprawione i uzupełnione, oprawa twarda, stron 509, wymiary 153 x 215, indeks nazwisk. UWAGA – brak obwoluty, przetarcia, zarysowania i zabrudzenia na okładce, nieaktualne pieczątki biblioteki, zabrudzenia krawędzi bloku.  


SPIS TREŚCI: Przedmowa - Vincent yan Gogh, Z listów - Paul Gauguin, Z listów - Paul Cezanne, Z listów do Emila Bernard - Paul Signac, Od Eugeniusza Delacroix do neoimpresjonizmu (1899) - Maurice Denis, Definicja neotradycjonizmu (1890); Od Gauguina i van Gogha do klasycyzmu (1909) - Henri Matisse, O malarstwie (1908) - Albert Gleizes, Jean Metzinger, O kubizmie (1912) - Guillaume Apollinaire, Rozważania estetyczne (1912); Picasso (1913); Malarstwo nowoczesne (1913) - Robert Delaunay, Światło (1912) - Filippo Tommaso Marinetti, Akt założycielski i manifest futuryzmu (1909) - Umberto Boccioni, Cario Carr CL, Luigi Russolo, Giacomo Balia, Gino Severini, Manifest malarzy futurystów (1910); Malarstwo futurystyczne. Manifest techniczny (1910) - Umberto Boccioni, Wstęp do katalogu I Wystawy Rzeźby (1913) - Guillaume Apollinaire, Antytradycja futurystów. Manifest-synteza (1913) - Gino Severini, Mierzenie przestrzeni i czwarty wymiar (1917) - Georges Braque, Wywiad udzielony Dorze Yallier dla „Cahiers d'Art" (1954) - Stanisław Ignacy Witkiewicz, Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia (1919). Część III Malarstwo; Bilans formizmu (1938) - Leon Chwistek, Wielość rzeczywistości w sztuce (1924) - Fernand Leger, Aktualne prace malarskie (1914); Estetyka maszyny (1923) - Le Corbusier, Puryzm (1921); Z programu „Esprit Nouveau"j (1920); Oczy, które nie widzą... (1921) - Franz Marc, Notatki i aforyzmy (1910—1914) - Wassily Kandinsky, Język form i kolorów (1912) - Paul Klee, Z «Dzienników» (1898—1918); Wyznanie twórcy (1920); O sztuce nowoczesnej (1924) - Manifest dadaistyczny (1918) - George Grosz, Zamiast biografii (1925) - Gustaw Kłucis, Fotomontaż jako nowy rodzaj sztuki propagandowej (1931) - Włodzimierz Majakowski, Wasili Kamieński, Dawid Burluk, Dekret nr l (1918). O demokratyzacji sztuk - Osip Brik, Do przemysłu! (1923) - Borys Arwatow, Utopia urzeczywistniona (1923) - Antoine Pevsner, Nahum Gabo, Manifest realistyczny (1920) - El Lissitzky, Podbudowa (1930) - Kazimierz Malewicz, Suprematyzm (1927) - Piet Mondrian, Neoplastycyzm w malarstwie (1917); Rzeczywistość naturalna i rzeczywistość abstrakcyjna (1919—1920); Zasady neoplastycyzmu (1926) - Co to jest konstruktywizm (1924) - Walter Gropius, Teoria i zasady organizacyjne Bauhausu (1923) - Władyslaw Strzemińki, Unizm w malarstwie (1928) - Andre Breton, Nadrealizm i malarstwo (1926); Geneza i perspektywa nadrealizmu (1941) - Max Ernst, [Collages] (1956) - Henry Moore, Uwagi o rzeźbie (1910—1917) - Jean (Hans) Arp, Sztuka konkretna (1942) - Wassily Kandinsky, Sztuka dzisiejsza jest żywotna bardziej niż kiedykolwiek (1935) - Leon Chwistek, Tragedia naturalizmu (1933) - Pablo Picasso, Rozmowa z Christianem Zervos (1933); Dlaczego wstąpiłem do Partii Komunistycznej (1944); [Kim jest artysta?] (1945).