|
"TEKST - WYPOWIEDŹ - DYSKURS w DYDAKTYCE SZKOLNEJ. Materiały z III Konferencji „Z Badań nad Kompetencją i Świadomością Językową Dzieci i Młodzieży" , J.Porayskiego-Pomsta, J.Podracki ; DOM WYDAWNICZY ELIPSA 1998 ; seria : "Studia Pragmalingwistyczne" 2 ; U.W., WARSZAWA , Wydział Polonistyki, Instytut Języka Polskiego, Pracownia Językoznawstwa Stosowanego; stan : minus bdb : pieczątki ; przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI :
Wstęp
- Józef Porayski-Pomsta i Jerzy Podracki .................. 7
Zagadnienia ogólne.................................. 9
Józef Porayski-Pomsta - Tekst, dyskurs, wypowiedź......................... 11
Świadomość i kompetencja dzieci i młodzieży w zakresie tekstu ... 19
Daniel Bartosiewicz - Spójność tekstu uczniowskiego jako element strategii nadawczo-odbiorczej............................. 21
Igor Borkowski - Recepcja słownictwa politycznego jako jeden z elementów rozwijania kompetencji językowej przez uczniów szkół podstawowych i średnich.......................... 34
Grażyna Habrajska - Kompetencja komunikacyjna uczniów 8 klasy szkoły podstawowej w sytuacji usprawiedliwiania się..... 48
Joanna Jagodzińska - Strona WWW w procesie komunikacji (w specyficznej sytuacji komunikacyjnej w Internecie)............ 60
Małgorzata Karwatowska - Semantyczny obraz MATKI w wypowiedziach uczniów (autor, intencja tekstu i gatunkowe wyznaczniki charakterystyki) .... 70
Jadwiga Lizak - O pewnym warunku zrozumiałości tekstu pisanego dla dzieci................................... . 79
Barbara Tarczyńska - Leksykalne wykładniki spójności tekstowej w wypowiedziach uczniowskich.................................. 88
Sławomir Śniaikowski - Milczenie i pauza w świadomości komunikacyjnej dzieci i młodzieży............................... 93
Monika Zaśko-Zielińska - Niektóre aspekty funkcjonowania gatunku mowy w świadomości językowej młodzieży (z perspektywy użytkowników)......................107
Zagadnienia tekstu w teorii i praktyce dydaktycznej ...........121
Beata Kędzia-Klebeko - Francuska dydaktyka twórcza i jej koncepcja warsztatów literackich wg Serge'a Cabioc'ha z uwzględnieniem badań empirycznych................................. 123
Bożena Kotuta - Kompetencja językowa i komunikacyjna w programach szkoły podstawowej i średniej po 1990 roku.................. 135
Aniela Książek-Szczepanikowa - Gry tekstowe w kształceniu samodzielnej wypowiedzi dziecka......................................144
Maria Nagajowa - O tak zwanej swobodnej wypowiedzi ucznia............. 159
Franciszek Nowak - Intencje w wypowiedziach (tekstach) uczniów klas IV-VI .... 166
Roman Starz - Tematyka wypracowań - tekstów swobodnych uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych.....................174
Katarzyna Stutz - Jak powstaje udany tekst o „Panu Tadeuszu".............180
Maciej Wróblewski - Uwarunkowania kompozycyjne tekstu udanego...........195 |
|
|