| | Spis treści: ZNACZENIE I KONSTRUKTYWNA WARTOŚĆ CIERPIENIA I. Kształtowanie się świata II. Znaczenie cierpienia III. Konstruktywna wartość cierpienia IV. Wniosek: przeistoczenie cierpień świata JAKA JEST MOJA WIARA Wprowadzenie. Ewolucja wiary Część pierwsza. Etapy mojej osobistej wiary . 1. Wiara w świat 2. Wiara w ducha 3. Wiara w nieśmiertelność 4. Wiara w osobowość Część druga. Zbieżność religii 1. Fenomen religii i problem jej wyboru 2. Sprawdzian religii 3. Chrystus Wszechświata i zbieżność religii Zakończenie Mroki wiary ZARYS WSZECHŚWIATA PERSONALISTYCZNEGO Wprowadzenie. I. Znaczenie osoby II. Tworzenie się osoby III. „Przedłużenia" osoby IV. Spełnienie osoby V. Energia personalizacji A Zmysł płciowości B. Zmysł człowieczeństwa C. Zmysł kosmiczny VI. Męka personalizacji A. Mąka wielości B. Mąka różnicowania C. Mąka metamorfozy D. Pomniejszanie się zła Zakończenie. VII. Religia personalistyczna ROZWAŻANIA NAD POSTĘPEM Część 1. Przyszłość człowieka w oczach paleontologa Wstęp 1. Obserwacja wstępna: ruchy powolne 2. Casus życia 3. Rola paleontologii 4. Wznoszenie się świadomości 5. Miejsce człowieka na czele życia 6. Przemiany ludzkości 7. Przyszłość ludzkości 8. Droga naprzód 9. Rozdroże 10. Wybór Część druga. O możliwości stworzenia podstaw wspólnego credo ludzkiego 1. Określenie punktu rozbieżności: Bóg czy świat? 2. Zasada zbieżności. Idea noogenezy 3. Nowa dusza dla nowego świata: odnowiona wiara w postęp ludzkości O POJĘCIU DOSKONAŁOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ. ROZWAŻANIA O SZCZĘŚCIU I. Teoretyczne kierunki poszukiwania szczęścia A. Punkt wyjścia rozważań (trzy różne postawy wobec życia) B. Odpowiedź faktów II. Podstawowe reguły szczęścia WPROWADZENIE DO ŻYCIA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO I. Istota chrystianizmu. Wszechświat personalistyczny II. Wiarygodność chrystianizmu. Chrystianizm a ewolucja III. Mocne i pozornie słabe punkty chrystianizmu. Obraz sytuacji 1. Trójca Święta 2. Boskość Chrystusa historycznego 3. Objawienie 4. Cuda 5. Grzech pierworodny i odkupienie 6. Piekło 7. Eucharystia 8. Katolicyzm a chrystianizm 9. Świętość chrześcijańska Zakończenie. Chrystianizm a panteizm DZIAŁANIE I AKTYWACJA 1. Zasada maksimum. Postać ogólna 2. Zasada maksymalnej aktywacji. Główne konsekwencje 3. Zasada maksymalnej aktywacji. Dalsze konsekwencje 4. Działanie a jedność O RELIGIJNEJ WARTOŚCI BADAŃ NAUKOWYCH TRZY RZECZY, KTÓRE WIDZĘ, CZYLI: ŚWIATOPOGLĄD W TRZECH PUNKTACH. Wstęp 1. Pierwszy sąd wartościujący. Ludzkość dokonuje właśnie w zbiorowym zrywie ewolucyjnego skoku ku punktowi przyszłej dojrzałości 2. Drugi sąd wartościujący. In concreto, uprzednie zdefiniowany punkt dojrzałości ludzkiej pokrywa się z punktem tzw. „Paruzji Chryslusa" 3. Trzeci punkt, czyli wniosek. Nowa energia psychiczna w służbie noogenezy. Problem i synteza dwóch wiar MOJE STANOWISKO INTELEKTUALNE U PODSTAW MEGO STANOWISKA ISTOTNA UWAGA O PHENOMENE HUMAIN PRZEMÓWIENIA DO NOWOŻEŃCÓW * Przemówienie wygłoszone 14 czerwca 1928 r. w kościele Sw. Augustyna w Paryżu podczas zaślubin Odęty Bacot z Janem Teilhardem d'Eyry * Przemówienie wygłoszone podczas uroczystości zaślubin państwa de la Goublaye de Menerval w kościele Sw. Ludwika (Inwalidów) 15 czerwca 1935 r. * Przemówienie wygłoszone podczas uroczystości zaślubin Klaudiusza Marii Haardta i panny Krystyny Dresch w kościele Panny Maryi w Auteuil 21 grudnia 1948 r PSYCHOLOGICZNE WARUNKI ZJEDNOCZENIA LUDZKOŚCI Słowo wstępne. Sprecyzowanie zagadnienia I. Warunki obiektywne II. Warunki subiektywne DUCHOWA POTĘGA CIERPIENIA MOJA LITANIA ZARYS MOJEGO „FENOMENOLOGICZNEGO" UJĘCIA RZECZYWISTOŚCI. PUNKT WYJŚCIA I KLUCZ DO CAŁEGO SYSTEMU 1. Punkt krytyczny pojawienia się życia 2. Punkt krytyczny pojawienia się refleksji (hominizacja) 3. Rozwój korefleksji (oraz pojawienie się i wzrost ultraludzkiego) 4. Możliwość wyłonienia się krytycznego punktu ultra-refleksji 5. Prawdopodobieństwo reakcji (refleksji) Omegi wobec ludzkości znajdującej się w fazie korefleksji. (Objawienie i fenomen chrześcijaństwa) SZCZEGÓLNE CECHY GATUNKU HOMO SAPIENS Wstęp. Trzy rodzaje ludzkiego lęku i środki zaradcze I. Pierwotna cecha gatunku homo sapiens, czyli próg refleksji A. Dwa podstawowe mechanizmy ewolucji: korpus-kulizacja i rozgałęzianie się materii B. Linia filogenetyczna naczelnych, czyli oś prehominizacji C. Próg refleksji i narodziny noosfery D. Rola i rozmieszczenie pierwiastka myśli we wszechświecie II. Współczesna cecha szczególna gatunku homo sapiens: zdolność refleksji kolektywnej A. Dwoiste zjawisko: zwieranie się i totalizacja noosfery B. Biologiczna interpretacja społecznego organizowania się ludzi. Ludzkość: filum o charakterze zbieżnym C Pod oscylacjami historii ludzkości — gromadzenie się pierwiastka refleksji kolektywnej III. Finalna cecha szczególna gatunku homo sapiens: wyższy punkt krytyczny ultrarefleksji? A. Czas B. Zasoby materialne C. Siły wewnętrzne a) Autoewolucja b) Duchowe jednoczenie się c) Aktywacja Zakończenie. Wszechświat personalistyczny Apendyks. Uwagi uzupełniające o naturze punktu Omega, czyli o szczególnych cechach fenomenu chrześcijaństwa BADANIA NAUKOWE, PRACA I ADORACJA 1. Duch badań naukowych a wiara w to, co przed nami 2. Konflikt między religią a nauką oraz jego rozwiązanie 3. Praktyczna wskazówka do rozważenia: specjalna formacja zakonna dla pracujących w laboratoriach i fabrykach Nota bibliograficzna Stron 349, PAX | | |
| | |