Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Teilhard ZARYS WSZECHŚWIATA PERSONALISTYCZNEGO

16-06-2014, 17:03
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 48 zł     
Użytkownik libri_perfecte
numer aukcji: 4250404298
Miejscowość Wysyłkowo
Wyświetleń: 5   
Koniec: 16-06-2014 16:42:41

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda z obwolutą
Rok wydania (xxxx): 1982
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 
Spis treści:

ZNACZENIE I KONSTRUKTYWNA WARTOŚĆ CIERPIENIA

I. Kształtowanie się świata
II. Znaczenie cierpienia
III. Konstruktywna wartość cierpienia
IV. Wniosek: przeistoczenie cierpień świata

JAKA JEST MOJA WIARA
Wprowadzenie. Ewolucja wiary

Część pierwsza. Etapy mojej osobistej wiary .

1. Wiara w świat
2. Wiara w ducha
3. Wiara w nieśmiertelność
4. Wiara w osobowość

Część druga. Zbieżność religii

1. Fenomen religii i problem jej wyboru
2. Sprawdzian religii
3. Chrystus Wszechświata i zbieżność religii

Zakończenie
Mroki wiary

ZARYS WSZECHŚWIATA PERSONALISTYCZNEGO

Wprowadzenie.

I. Znaczenie osoby
II. Tworzenie się osoby
III. „Przedłużenia" osoby
IV. Spełnienie osoby
V. Energia personalizacji

A Zmysł płciowości
B. Zmysł człowieczeństwa
C. Zmysł kosmiczny

VI. Męka personalizacji

A. Mąka wielości
B. Mąka różnicowania
C. Mąka metamorfozy
D. Pomniejszanie się zła

Zakończenie.

VII. Religia personalistyczna

ROZWAŻANIA NAD POSTĘPEM
Część 1. Przyszłość człowieka w oczach paleontologa
Wstęp

1. Obserwacja wstępna: ruchy powolne
2. Casus życia
3. Rola paleontologii
4. Wznoszenie się świadomości
5. Miejsce człowieka na czele życia
6. Przemiany ludzkości
7. Przyszłość ludzkości
8. Droga naprzód
9. Rozdroże
10. Wybór

Część druga. O możliwości stworzenia podstaw wspólnego credo ludzkiego

1. Określenie punktu rozbieżności: Bóg czy świat?
2. Zasada zbieżności. Idea noogenezy
3. Nowa dusza dla nowego świata: odnowiona wiara w postęp ludzkości

O POJĘCIU DOSKONAŁOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ. ROZWAŻANIA O SZCZĘŚCIU

I. Teoretyczne kierunki poszukiwania szczęścia

A. Punkt wyjścia rozważań (trzy różne postawy wobec życia)
B. Odpowiedź faktów

II. Podstawowe reguły szczęścia

WPROWADZENIE DO ŻYCIA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO

I. Istota chrystianizmu. Wszechświat personalistyczny
II. Wiarygodność chrystianizmu. Chrystianizm a ewolucja
III. Mocne i pozornie słabe punkty chrystianizmu. Obraz sytuacji

1. Trójca Święta
2. Boskość Chrystusa historycznego
3. Objawienie
4. Cuda
5. Grzech pierworodny i odkupienie
6. Piekło
7. Eucharystia
8. Katolicyzm a chrystianizm
9. Świętość chrześcijańska

Zakończenie.
Chrystianizm a panteizm

DZIAŁANIE I AKTYWACJA

1. Zasada maksimum. Postać ogólna
2. Zasada maksymalnej aktywacji. Główne konsekwencje
3. Zasada maksymalnej aktywacji. Dalsze konsekwencje
4. Działanie a jedność

O RELIGIJNEJ WARTOŚCI BADAŃ NAUKOWYCH

TRZY RZECZY, KTÓRE WIDZĘ, CZYLI: ŚWIATOPOGLĄD W TRZECH PUNKTACH.

Wstęp

1. Pierwszy sąd wartościujący. Ludzkość dokonuje właśnie w zbiorowym zrywie ewolucyjnego skoku ku punktowi przyszłej dojrzałości
2. Drugi sąd wartościujący. In concreto, uprzednie zdefiniowany punkt dojrzałości ludzkiej pokrywa się z punktem tzw. „Paruzji Chryslusa"
3. Trzeci punkt, czyli wniosek. Nowa energia psychiczna w służbie noogenezy. Problem i synteza dwóch wiar

MOJE STANOWISKO INTELEKTUALNE
U PODSTAW MEGO STANOWISKA
ISTOTNA UWAGA O PHENOMENE HUMAIN
PRZEMÓWIENIA DO NOWOŻEŃCÓW

* Przemówienie wygłoszone 14 czerwca 1928 r. w kościele Sw. Augustyna w Paryżu podczas zaślubin Odęty Bacot z Janem Teilhardem d'Eyry
* Przemówienie wygłoszone podczas uroczystości zaślubin państwa de la Goublaye de Menerval w kościele Sw. Ludwika (Inwalidów) 15 czerwca 1935 r.
* Przemówienie wygłoszone podczas uroczystości zaślubin Klaudiusza Marii Haardta i panny Krystyny Dresch w kościele Panny Maryi w Auteuil 21 grudnia 1948 r


PSYCHOLOGICZNE WARUNKI ZJEDNOCZENIA LUDZKOŚCI

Słowo wstępne.
Sprecyzowanie zagadnienia

I. Warunki obiektywne
II. Warunki subiektywne

DUCHOWA POTĘGA CIERPIENIA
MOJA LITANIA
ZARYS MOJEGO „FENOMENOLOGICZNEGO" UJĘCIA
RZECZYWISTOŚCI. PUNKT WYJŚCIA I KLUCZ DO CAŁEGO SYSTEMU

1. Punkt krytyczny pojawienia się życia
2. Punkt krytyczny pojawienia się refleksji (hominizacja)
3. Rozwój korefleksji (oraz pojawienie się i wzrost ultraludzkiego)
4. Możliwość wyłonienia się krytycznego punktu ultra-refleksji
5. Prawdopodobieństwo reakcji (refleksji) Omegi wobec ludzkości znajdującej się w fazie korefleksji. (Objawienie i fenomen chrześcijaństwa)

SZCZEGÓLNE CECHY GATUNKU HOMO SAPIENS

Wstęp. Trzy rodzaje ludzkiego lęku i środki zaradcze

I. Pierwotna cecha gatunku homo sapiens, czyli próg refleksji

A. Dwa podstawowe mechanizmy ewolucji: korpus-kulizacja i rozgałęzianie się materii
B. Linia filogenetyczna naczelnych, czyli oś prehominizacji
C. Próg refleksji i narodziny noosfery
D. Rola i rozmieszczenie pierwiastka myśli we wszechświecie

II. Współczesna cecha szczególna gatunku homo sapiens: zdolność refleksji kolektywnej

A. Dwoiste zjawisko: zwieranie się i totalizacja noosfery
B. Biologiczna interpretacja społecznego organizowania się ludzi. Ludzkość: filum o charakterze zbieżnym
C Pod oscylacjami historii ludzkości — gromadzenie się pierwiastka refleksji kolektywnej

III. Finalna cecha szczególna gatunku homo sapiens: wyższy punkt krytyczny ultrarefleksji?

A. Czas
B. Zasoby materialne
C. Siły wewnętrzne

a) Autoewolucja
b) Duchowe jednoczenie się
c) Aktywacja

Zakończenie. Wszechświat personalistyczny Apendyks. Uwagi uzupełniające o naturze punktu Omega, czyli o szczególnych cechach fenomenu chrześcijaństwa

BADANIA NAUKOWE, PRACA I ADORACJA

1. Duch badań naukowych a wiara w to, co przed nami
2. Konflikt między religią a nauką oraz jego rozwiązanie
3. Praktyczna wskazówka do rozważenia: specjalna formacja zakonna dla pracujących w laboratoriach i fabrykach

Nota bibliograficzna

Stron 349, PAX


Teilhard ZARYS WSZECHŚWIATA PERSONALISTYCZNEGO