Tytuł książki:TECHNOLOGIA MECHANIZMÓW ZEGAROWYCH MECHANIZMY
Rok wydania:1986 |
|
stron:326,b.duza ilość rysunków
|
|
Autor:ST.ARTNIK |
|
Wymiar:15x21 |
|
Rodzaj okładki:TWARDA |
|
Waga: |
|
Opis książki: STAN KSIĄŻKI DOBRY
5. Przekładnie zębate
5.1. Wiadomości ogólne o przekładniach zegarowych
W zegarze mechanicznym rozróżnia się następujące rodzaje przekładni zegarowych: • przekładnia napędu — od koła napędowego do zębnika minutowego; • przekładnia chodu — od koła minutowego do zębnika wychwytowego; • przekładnia wskazań — od ćwiertnika do koła godzinowego. Na rys. 5-1 przedstawiono mechanizm zegara z zaznaczeniem elementów poszczególnych przekładni. W mechanizmach zegarowych zwykłej konstrukcji granicą tych przekładni jest oś minutowa. Konstrukcja i wielkość ich przełożeń zależą od funkcji, jakie spełniają w zegarze. Chociaż wszystkie przenoszą ruch obrotowy i służą wspólnemu celowi, jednak każda ma do spełnienia swoje zadanie. Przekładnia napędu jest to jedno- lub dwustopniowa przekładnia przyspieszająca, która dostarcza energię od sprężyny lub obciążnika do przekładni chodu. Od jej przełożenia zależy, jak długo zegar będzie chodził po jednym nakręceniu. Przekładnia chodu jest to kilkustopniowa przekładnia przyspieszająca, która przekazuje energię napędu do regulatora, w celu podtrzymania jego ruchu, i zlicza wahnięcia lub obroty regulatora. Przekładnia wskazań jest to dwustopniowa przekładnia zwalniająca, która napędza wskazówkę godzinową, przez co umożliwia wskazywanie czasu odmierzanego przez regulator i zliczanego przez przekładnię chodu. W zegarach specjalnych będzie to także przekładnia zwalniająca do napędu krzywki w urządzeniach programowych lub przekładnia do napędu kalendarza.itd...............