TECHNOLOGIA INFORMACYJNA W LOGOPEDII
GRUBA
WYDAWNICTWO KOMOLOGO
Format: 16.0 X 23.0 cm
Stron: 120
Książka poświęcona jest charakterystyce najczęściej wykorzystywanych programów logopedycznych. Opisano w niej również wyniki badań prowadzonych w środowisku logopedów, które dotyczą wykorzystywania komputerów i oprogramowania komputerowego.
Publikacja przeznaczona jest dla logopedów, neurologopedów, studentów logopedii, pedagogiki i pedagogiki specjalnej oraz innych osób zainteresowanych terapią mowy wspomaganą komputerem.
Treść książki podzielona jest na trzy rozdziały. W pierwszym przedstawiono wykorzystanie technologii informacyjnej w zawodzie logopedy z uwzględnieniem podziału na logopedów pracujących w resorcie oświaty i służbie zdrowia. Wskazano obszary wykorzystania technologii informacyjnej przez logopedów, a także podział i kryteria oceny programów komputerowych wspomagających terapię mowy. Opisano również badania dotyczące informatyzacji polskiej logopedii w latach 1[zasłonięte]999-20 oraz rozwój kompetencji informatycznych w środowisku logopedów. Rozdział kończą niezwykle istotne zagadnienia dotyczące norm etycznych w wykorzystaniu technologii informacyjnej oraz rodzaje licencji programów komputerowych.
W rozdziale drugim omówiono diagnozę i terapię logopedyczną wspomaganą programami komputerowymi. Każdy z zawartych w tym rozdziale podrozdziałów przedstawia charakterystykę zaburzenia oraz opisuje programy komputerowe, które mogą być wykorzystywane w diagnozie i terapii. Opis programów komputerowych zawiera ich analizę merytoryczną, postępowanie metodyczne zawarte w poszczególnych programach oraz inne parametry, które wpływają na pracę dziecka z programem.
Rozdział trzeci przedstawia możliwości wykorzystania internetu przez logopedów, zawiera informacje o ciekawych stronach logopedycznych w Polsce i na świecie.
W aneksie przedstawiono scenariusze zajęć wskazujące na możliwości wykorzystania wybranych programów komputerowych w różnych zaburzeniach mowy. Ponadto aneks zawiera kompletny zestaw nazw logopedycznych i edukacyjnych programów komputerowych, które mogą być wykorzystywane podczas terapii dzieci w wieku 4-12 lat.