PRZESŁUCHANIE – to czynność definiowana prawem ale i psychologią. I choć to dwie bardzo odległe definicje, to jednak się wzajemnie nie wykluczają. Poniekąd nawet dopełniają i uzupełniają się nawzajem. Definicja psychologiczna, w dużym uproszczeniu sprowadza przesłuchanie do rozmowy dwóch stron (osób) na której przebieg obie mają wpływ poprzez wzajemną interakcję. Definicja prawna czynności przesłuchania określa wymogi formalne jakie muszą być spełnione, aby rozmowę nazwać przesłuchaniem w prawnym rozumieniu tego słowa i aby owa „rozmowa” powodowała określone kodeksowo skutki prawne.
Przesłuchanie to proces przede wszystkim psychologiczny którego cel jest poznawczy. Skuteczne przesłuchanie jest dalekie od prymitywnych wzorców znanych z filmów sensacyjnych czy pozbawionych należytego kontekstu i wyjaśnienia zachodzących procesów relacji dziennikarskich.
Przesłuchiwani jesteśmy permanentnie. I to nie tylko przez policjantów, prokuratorów, urzędników organów kontroli, sędziów itd… Nie rzadziej też sami przesłuchujemy. I nawet nie mamy tego świadomości. Rodzice przesłuchują dzieci na okoliczność „tego co było w szkole”. Szefowie przesłuchują podwładnych rozliczając ich z powierzonej pracy. Audytorzy przesłuchują na okoliczność badanego zdarzenia. I przykłady można by mnożyć… Tylko najczęściej nikt nie nazywa tego przesłuchaniem.
Wolimy synonim „rozmowa”.
Profesjonalne przesłuchanie to swoista gra psychologiczna nastawiona na określone cele pomiędzy przesłuchującym a przesłuchiwanym. Gra wymagająca wiedzy, znajomości taktyki i umiejętność doboru metody badania. To umiejętność rozpoznania intencji, ujawnienia obaw badanego, przyczyn jego ewentualnej nieszczerości i przełamania jego oporów. To kwestia nie tylko identyfikacji kłamstwa, ale i obiektywnej oceny jego przyczyny. Wszak nie zawsze kłamstwo jest skutkiem zamierzonym kłamiącego. To kwestia takiego poprowadzenia rozmowy aby wydobyć pozornie niedostępne (zapomniane) informacje z pamięci słuchanego. Ale to także techniki behawioralne prowadzące do oceny postawy badanego często bez jego świadomej współpracy.
Umiejętne prowadzenie takich rozmów pozwala nie tylko na ujawnienie „czarnej owcy” w zespole, ale i na rzetelną ocenę naszych współpracowników i ich lojalności wobec pracodawcy. Pozwala ujawniać postawy dwulicowe i wykazywać rzeczywiste intencje osób wobec badanego zjawiska (zdarzenia czy czynności). Umożliwia rozpoznawanie kontrahentów podczas procesów negocjacyjnych.
Znajomość poszczególnych technik pozwala nam także na skuteczną obronę i rozpoznanie ich stosowania wobec nas. A to ostatnie może być nam przydatne coraz częściej. Bo coraz częściej możemy zetknąć się z osobami profesjonalnie przygotowanymi do prowadzenia takich „rozmów”. Z metodyki przesłuchań szkoleni są nie tylko policjanci, prokuratorzy czy sędziowie w stosunku do których to nawet nie powinno nikogo dziwić. Szkoleni w tym zakresie są także urzędnicy wielu państwowych organów kontroli (np. skarbowych), inspektorzy, audytorzy wewnętrzni w korporacjach itd… Lista jest naprawdę długa i coraz dłuższa.
Proponujemy Państwu specjalistyczne szkolenie dedykowane (zamknięte) pt.:
TECHNIKI I METODY PRZESŁUCHAŃ
Techniki badania osób i taktyka zdobywania informacji poprzez rozmowy, rozpytania i przesłuchania.
Stosowane metody ataku i obrony.
w wersji podstawowej obejmującej zagadnienia jak w tytule, oraz w wersjach rozszerzonych z rozbudowanym modułem warsztatowym oraz z dodatkowym modułem prawnym obejmującym uprawnienia przesłuchiwanego (podejrzanego, świadka, poszkodowanego) oraz inne kwestie formalno-prawne związane z czynnością przesłuchania.
Z proponowanym programem ramowym szkolenia można zapoznać się na naszej stronie internetowej www.SPECJALISTA.edu.pl (w dziale BEZPIECZEŃSTWO).
Prezentowany tam program jest każdorazowo modyfikowany do zindywidualizowanych potrzeb i wymagań zamawiającego szkolenie. Szczegółowe informacje w tym zakresie na ww. stronie internetowej oraz pod niżej podanym numerem telefonu.
W opisanym zakresie tematycznym realizujemy
także szkolenia otwarte (ogólnodostępne).
U W A G A !
Korzystając z opcji „Kup Teraz” KUPUJESZ TYLKO INDYWIDUALNĄ WYCENĘ usługi szkoleniowej w wersji dedykowanej (zamkniętej).
Jeżeli po wycenie usługi będziesz chciał zakupić ją poprzez serwis Allegro, poinformuj nas o tym, a my wystawimy dla ciebie odpowiednią ofertę umożliwiającą zakup danej usługi zgodnie z wcześniej uzgodnionymi jej indywidualnymi parametrami wykonania i wyceny.
Jeżeli po zakupie wyceny usługi zakupisz samą usługę w oparciu o jej wcześniejszą wycenę, możesz otrzymać rabat w cenie usługi w wysokości kwoty zapłaconej za jej wycenę.
Ze szczegółowym opisem usługi oraz jej cennikiem zależnym m. in. od różnych wariantów realizacyjnych można zapoznać się na ww. stronie internetowej (www.specjalista.edu.pl).
Zapraszamy...