Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

TEATR - SZTUKA ŻYWEGO SŁOWA - RECYTACJA - EDUKACJA

28-02-2012, 15:19
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 24.99 zł     
Użytkownik E-KODEKS
numer aukcji: 2069959568
Miejscowość Gliwice
Wyświetleń: 13   
Koniec: 30-01-2012 21:08:44

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2005
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 
Krystyna Nowak-Wolna


W KRĘGU EDUKACJI, TEATRU

I SZTUKI ŻYWEGO SŁOWA


STUDIA I SZKICE


rok wyd. 2005, stron 225, indeks nazwisk, miękka oprawa foliowana, format ok. 23,5 cm x 16,5 cm


Z notatki wydawniczej :

Studia i szkice, składające się na niniejszą książkę skupiają się wokół następujących tematów:
edukacyjnej funkcji teatru i sztuki żywego słowa, praktyki teatru amatorskiego oraz konkursów recytatorskich
— rozpatrywanych z różnych punktów widzenia, w tym także w aspekcie wychowawczym — teorii recytacji
oraz dziejów recytacji. Książka jest interdyscyplinarną propozycją badawczą, łączącą wiedzę z dziedziny teorii
wychowania estetycznego, teatrologii, antropologii słowa, estetyki oraz wersyfikacji.
Studia poświęcone sztuce słowa Ireny Jun oraz recytacji wiersza Samuela Becketta no właśnie co
w wykonaniu Jerzego Radziwiłłowicza stanowią próbę wypracowania języka do opisu występu estradowego.
Jest to zadanie trudne, ponieważ dotyczy przeżycia estetycznego, działającego przecież nie tylko na sferę intelektualną,
lecz także emocjonalną, a które zostaje zobiektywizowane za pośrednictwem języka.


Z Wprowadzenia :

Paideia to helleński ideał człowieka doskonałego, którego miało ukształtować wychowanie, a więc nie tyle natura, co kultura. |...]
Kultura, której jesteśmy spadkobierca­mi ukształtowała się w basenie Morza Śródziemnego, pochodzi z antyku greckiego i łacińskiego,
a następnie jest dziedzictwem chrześcijańskiej Europy. Ponadto historia Polski niepodległej związana była ze słowem wolnym
wygłaszanym z trybuny sejmowej; w XIX wieku zaś język i słowo były wyrazem tożsamości narodowej.

Z recenzji prof. Tadeusza Malaka :

[...] Autorka opisuje kreacje aktorskie, które widziała na scenie w jednoosobowym spektaklu.
[...] rzadko spotyka się recenzentów umiejących przekazać klimat gry aktor­skiej. Autorce to się udało.
Mówi ze znawstwem o środkach służących artystce do wywołania artystycznego wrażenia, o rytmie, dynamice, wysokości głosu,
pauzie, o tym wszystkim, co powoduje, że odbierane ze sceny działania głosem zapadają odbiorcy z wyjątkową siłą emocji i znaczeń.
Podobna umiejętność notowania i opisywania wymaga fachowych umiejętności, doświadczenia, a przede wszystkim czułego odbierania
słowa artystycznego. Efemeryczne zjawiska teatru żyją dzięki takim opisom i mogą stanowić źródło celnych informacji.


Z książki [fragment] :

Przez wiele lat zajmowałam się szeroko rozumianą edukacją teatralną, a także sztuką żywego słowa.
Sztuce słowa poświęcona została książka Dzieje sztuki recytatorskiej w Polsce, której obecna pozycja jest kontynuacją.

Studia i szkice składające się na niniejszą publikację grupują się wokół na­stępujących tematów:
edukacyjnej funkcji teatru i sztuki żywego słowa, prak­tyki teatru amatorskiego oraz konkursów recytatorskich — rozpatrywanych
z różnych punktów widzenia, w tym także w aspekcie wychowawczym — teorii recytacji oraz jej dziejów.
Studia poświęcone sztuce słowa Ireny Jun oraz recytacji wiersza Samuela Becketta no właśnie co w wykonaniu
Jerzego Radziwiłłowicza stanowią próbę wypracowania języka do opisu występu estradowego.
Jest to zadanie trudne, ponieważ dotyczy przeżycia estetycznego, działającego przecież nie tylko na sferę intelektualną
lecz także emocjonalną przeżycia zobiektywizowanego za pośrednictwem języka...


SPIS TREŚCI :

Wprowadzenie

I. Wychowawcza funkcja teatru amatorskiego i sztuki żywego słowa

Wychowawcze możliwości sztuki (na przykładzie teatru amatorskiego)

Sztuka wymowy a współczesna pedagogika

II. W stronę praktyki

Sztuka wymowy a edukacja nauczyciela XXI wieku

Słowo żywe czy martwa litera? Kilka uwag o Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim

Kształtowanie się koncepcji sztuki recytatorskiej na przykładzie Ogólnopolskiego Turnieju Sztuki Recytatorskiej Klubu „Zapalonej Świecy" w Opolu

Teatr Fieter

III. W stronę teorii

Ku teorii recytacji. Rekonesans badawczy

Z zagadnień teorii recytacji

Recytacja a zabawa

IV. W stronę historii

Kształtowanie się sztuki recytatorskiej w Polsce w epokach renesansu i baroku

Sztuka deklamacji w Polsce w epoce klasycyzmu

V. Interpretacje

Sztuka słowa Ireny Jun. Próba opisu recitalu poetyckiego Jest źródło

Słowo i milczenie Samuela Becketta. Próba opisu recytacji wiersza no właśnie co w wykonaniu Jerzego Radziwiłłowicza


Bibliografia

Nota bibliograficzna

Indeks nazwisk

Summary



KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY
W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH
DEFEKTÓW DRUKARSKICH !


ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA PEŁNEJ OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS !!!


W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.